• Anonym (?)

Roligt jobb?

Jag vill jobba med något roligt och utvecklande. Gärna något kreativt där man arbetar rätt fritt och i projektform. Finns det några sådana jobb där man inte behöver någon speciell utbildning? Eftersom jag inte vet exakt vad jag letar efter så är det så svårt att veta var jag ska leta. Generellt så verkar man behöva utbildning även till dom mest simpla jobben idag så det kanske dessutom är helt kört? 
    Jag tänkte att det kanske finns någon här som har ett roligt jobb utan flera år på högskola bakom sig? :)

Jag är anonym eftersom jag har ett jobb som jag inte trivs med och vill helst inte att någon kollega eller så känner igen mig och får reda på att jag kollar efter annat. Det skulle nog inte vara så populärt. 

• Svar på tråden Roligt jobb?
  • Anonym (?)

finns det ingen som jobbar med något roligt? Något som inte är sådär typiskt 9-5, butik, vården osv..

• Anonym (Moi)

Att arbeta på fritidshem eller fritidsgård kanske vore något?

• Anonym (?)
    Anonym (Moi) skrev 2014-08-31 19:01:03 följande:

Att arbeta på fritidshem eller fritidsgård kanske vore något?

Nja...känns väldigt "låst och inrutat". Jag har jobbat lite inom barnomsorgen (och praktiserat på fritidshem) och ser sådana jobb som "tråkiga 9-5 jobb"..

Är inte så sugen på handeln, vård/omsorg, säljare, osv, utan något mer kreativt och roligt. Något som gör att man längtar efter jobbet på söndag kväll.
  • sextiotalist

Du får väl starta eget.
    Annars är reklambranschen en sådan bransch, men där är det mördande konkurrens, konstnär, författare. arbeta med hantverk.
    Men alla de arbeten kräver kunnande och kompetens, som man måste få genom erfarenhet eller utbildning.

Och de som arbetar inom dessa branscher har garanterat haft många hundår, innan arbetet blir som de velat.

• Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2014-09-01 08:39:08 följande:

Du får väl starta eget.
    Annars är reklambranschen en sådan bransch, men där är det mördande konkurrens, konstnär, författare. arbeta med hantverk.
    Men alla de arbeten kräver kunnande och kompetens, som man måste få genom erfarenhet eller utbildning.

Och de som arbetar inom dessa branscher har garanterat haft många hundår, innan arbetet blir som de velat.

Jag tänker mig att det redan borde finnas folk som startat upp dom där företagen och behöver personal. 
  • lillekatt
    Anonym (?) skrev 2014-09-01 11:45:27 följande:
    Jag tänker mig att det redan borde finnas folk som startat upp dom där företagen och behöver personal. 
    De hittar nog personal ganska lätt eftersom det är stor konkurrens i dessa branscher. 
  • Anonym (?)
    lillekatt skrev 2014-09-01 11:52:17 följande:
    De hittar nog personal ganska lätt eftersom det är stor konkurrens i dessa branscher. 
    Jo men det jag ville ha var exempel på jobb i sådana branscher.. Jag vet att jag vill göra något kul, men inte riktigt VAD. 
    Starta företag är brett, men dom "roliga" företagen borde ju också vara startade och då borde jag kunna söka dit istället för att själv starta eget... men frågan är ju vad för företag det är... Det är ju inte städfirmor jag ska leta efter direkt...
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2014-09-01 12:13:45 följande:

Jo men det jag ville ha var exempel på jobb i sådana branscher.. Jag vet att jag vill göra något kul, men inte riktigt VAD. 

Starta företag är brett, men dom "roliga" företagen borde ju också vara startade och då borde jag kunna söka dit istället för att själv starta eget... men frågan är ju vad för företag det är... Det är ju inte städfirmor jag ska leta efter direkt...

men de väljer folk med utbildning. Det går många utbildade sökande på varje sådant ledigt jobb, annars är det kontakter och erfarenhet som gäller. Och så är det huggsexa på uppdragen

Vill du ha ditt drömjobb, så är det utbildning eller starta eget som gäller
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2014-09-01 12:34:02 följande:
    men de väljer folk med utbildning. Det går många utbildade sökande på varje sådant ledigt jobb, annars är det kontakter och erfarenhet som gäller. Och så är det huggsexa på uppdragen

Vill du ha ditt drömjobb, så är det utbildning eller starta eget som gäller
    Ja men då får jag väl gå en utbildning i värsta fall, men vad finns det för roliga jobb då? Kan ju inte göra någonting innan jag får reda på vad som faktiskt finns.. "Eget företag" är ju inte ett jobb på det sättet. Det är ju skillnad på att vara revisor och fotograf, även om båda har eget företag...

Jag har liksom fastnat. Hade jag tex inte vetat att fotograf fanns som jobb hade jag ju inte kunnat söka info om det (jag vill inte jobba som fotograf) så jag vet inte hur jag ska söka efter jobb jag inte vet existerar... 
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2014-09-01 12:41:08 följande:
    Ja men då får jag väl gå en utbildning i värsta fall, men vad finns det för roliga jobb då? Kan ju inte göra någonting innan jag får reda på vad som faktiskt finns.. "Eget företag" är ju inte ett jobb på det sättet. Det är ju skillnad på att vara revisor och fotograf, även om båda har eget företag...

Jag har liksom fastnat. Hade jag tex inte vetat att fotograf fanns som jobb hade jag ju inte kunnat söka info om det (jag vill inte jobba som fotograf) så jag vet inte hur jag ska söka efter jobb jag inte vet existerar... 
    Men vad som är roligt är ju väldigt individuellt. Jag är civilingenjör och arbetar inom projekt och tycker mina arbetsuppgifter är jätteroliga, men en annan tycker det är pest och pina.
    Så du får börja fundera på vad du är intresserad av, ekonomi, media, hantverk, ingenjör, juridik etc. Det är första steget
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2014-09-01 13:02:45 följande:
    Men vad som är roligt är ju väldigt individuellt. Jag är civilingenjör och arbetar inom projekt och tycker mina arbetsuppgifter är jätteroliga, men en annan tycker det är pest och pina.
    Så du får börja fundera på vad du är intresserad av, ekonomi, media, hantverk, ingenjör, juridik etc. Det är första steget
    Tja, jag skrev ju "något kreativt där man arbetar fritt och gärna i projektform" så det kan ju ge en liten hint. Dvs inte sitta vid ett skrivbord, stirra på siffror och göra samma sak varje dag på exakt bestämda arbetstider. 
  • lillekatt
    Anonym (?) skrev 2014-09-01 13:10:44 följande:
    Tja, jag skrev ju "något kreativt där man arbetar fritt och gärna i projektform" så det kan ju ge en liten hint. Dvs inte sitta vid ett skrivbord, stirra på siffror och göra samma sak varje dag på exakt bestämda arbetstider. 
    Kreativt på vilket sätt? Att du skapar/syr/målar något? Är det något du håller på med nu också? Det är skitsvårt att slå igenom utan bra nätverk och utbildning. För många blir detta bara en hobby som de sysslar med på fritiden och inget de kan leva på under längre perioder.

Sedan så måste även de  som "arbetar fritt i projektform" göra tråkiga skrivbordsarbete som att skriva ansökningar och söka fonder, redovisa utlägg och se över budgeten osv. De har ju också deadlines och mer eller mindre tråkiga möten med andra arrangörer och sponsorer osv.

Tips: kolla upp olika skolor som sysslar med kreativa utbildningar inom bild, reklam och kommunikation. Berghs tex: www.berghs.se
  • sextiotalist
    Nej, därför att man arbetar ofta i projektform nu för tiden och de flesta arbeten kräver någon form av skrivbordsarbete (speciellt om det är i projektform) och de allra flesta arbeten, hur kreativt det än är, har väldigt enformiga moment.

Ja, allvarligt, de allra flesta arbeten innebär många rutinuppgifter, även om det kan finnas mycket kreativitet i dessa också.
    Däremot så kan konstnärer och de som arbetar inom teater, dans och så, vara undantagna, men de som kan försörja sig på detta har ofta en väldig stor talang och sedan har de många, många hundår innan de kommer dit

• Waldo
    Fast att arbeta i projektform är ju bara ramen för hur du arbetar

Det innebär ju väldigt ofta att du just sitter på ett kontor och stirrar på siffror och papper som du uttrycker det
    Sedan kan det i sig finnas utrymme för flextider, men det är oftast reglerat från arbetsplats till arbetsplats, beroende på vad kunderna/leverantörerna  kräver.
  • Anonym (tips)

Journalist

Landskapsarkitekt

Fotograf

Författare

Stadsplanerare

Arkitekt

Reseledare

Vildmarksguide

Kommunikationsstrateg

Militär

Politiker