Hypotyreos efter förlossning?
Hej! Ni som fått hypotyreos efter förlossningen, vilka symptom fick ni och hur fort dök problemet upp?
Jag fick min dotter för sex veckor sedan och nu har jag börjat känna mig så kraftlös, trött och yr. Är yr både då jag går, sitter och ligger. Vågar knappt bära babyn för jag känner mig så svag. Till saken hör att jag gjort ivf och därför medicinerade hela graviditeten för att hålla ner TSH under 2. Slutade med medicinen genast efter förlossningen, alltså 6 veckor sedan. Hade normalt värde innan jag började med ivf-behandlingarna, 3,4 tror jag det var. Men har förstått att det är större risk att få problem med sköldkörteln efter graviditet och har dessutom flera släktingar med hypotyreos. Tror ni att jag kan ha fått hypotyreos nu då jag slutat med medicinen? Ska till läkare om en vecka, men hoppas ändå på att få lite hjälp av er. Förutom trötthet, kraftlöshet och yrsel har jag haft väldigt hård mage sedan förlossningen. Har också känt mig som om jag håller på att bli förkyld och haft lite domningar i två fingrar, tappar mycket hår och har torr hud i ansiktet.
Jag är en sån som oroar mig för sjukdomar och mitt förnuft säger att det förmodligen är nåt fel på sköldkörteln men mina tankar skenar iväg och jag tänker att det är något allvarligt. Kan ni som har fått hypotyreos berätta hur det kändes för er?