• Nidun

hur tar jag cyrotec?

Har fått 4 st för ma, skulle ta dom vaginalt. Men tar jag en åt gången? Hur länge ska jag vänta i mellan? Eller ska jag ta flera st samtidigt?

• Svar på tråden hur tar jag cyrotec?
  • Fia 28

Du tar en tablett efter måltid och sista tabletten före läggdags. OM inte läkaren sagt något annat. Det är vad som står i bipacksedeln iaf.

• Fia 28
    Fia 28 skrev 2014-09-01 14:18:31 följande:

Du tar en tablett efter måltid och sista tabletten före läggdags. OM inte läkaren sagt något annat. Det är vad som står i bipacksedeln iaf.

Ursäkta, detdär gällde tabletter inte vagitorier.
  • annaba

Ring och kolla med sjukhuset/gynekologen som skrivit ut åt dig för exakta instruktioner. Det är det absolut säkraste. Du måste ha fått någon form av kontakt- eller akutnummer då man inte skickar hem någon med mediciner för att starta ett missfall hemma utan att de har möjlighet att kontakta sjukhuset för frågor eller vid problem.

Om jag minns rätt så var det för min egen del att jag skulle jag ta 4 vaginalt vid samma tidpunkt på morgonen för att starta utdrivningen av missfallet, och sedan ytterligare 2 via munnen vid 2 senare tillfällen under dagen för att säkerställa att blödningen och utdrivningen fortlöpte som den skulle.

• Nidun
    annaba skrev 2014-09-01 15:00:13 följande:

Ring och kolla med sjukhuset/gynekologen som skrivit ut åt dig för exakta instruktioner. Det är det absolut säkraste. Du måste ha fått någon form av kontakt- eller akutnummer då man inte skickar hem någon med mediciner för att starta ett missfall hemma utan att de har möjlighet att kontakta sjukhuset för frågor eller vid problem.

Om jag minns rätt så var det för min egen del att jag skulle jag ta 4 vaginalt vid samma tidpunkt på morgonen för att starta utdrivningen av missfallet, och sedan ytterligare 2 via munnen vid 2 senare tillfällen under dagen för att säkerställa att blödningen och utdrivningen fortlöpte som den skulle.

Ja vad jag förstår så ska man få ett nr man kan ringa om det är något. Vilket jag knte fick... Inte instruktioner heller .

Nu har jag bestämt mig för att inte ta tabletterna utan att jag kommer kontakta den privata kvinnohälsan hör i stan. Jag litar mindre och mindre på den läkaren jag va hos och vill inte ta tabletterna innan jag får tid hos en annan läkare som kan konstatera att fostret är dött .

Bär jag va där idag sa hon först att jag va i v 9 ( vilket är konstigt eftersom hon sa för exakt en vecka sen att jag va tidigt i v 5...) , sen frågade hon mig (?) vilken v jag va i.

Jag tror att jag ör i v 6 eller 7, och vad jag kan läsa mig till så är det nån gång då som hjärtat ska börja slå. Dvs att det kanske inte börjat än bara!

Jag vet att jag kanske ger mig själv falska förhoppningar, men allt jag hört från Gyn hittills har bara gjort mig mer förvirrad.

Så kommer avvakta tills jag får till på privata kliniken.

Hon mätte fostret till 4-5 mm och sa att det inte har växt ( sen när undrar jag, med tanke på att vi inte sett fostret innan, så vet inte vad hon jämför med)
  • annaba

Jag fick både kontaktnummer samt muntliga och skriftliga instruktioner med exakta klockslag för när jag skulle ta respektive medicin. Både barnmorska och gynekolog som jag pratade med framhöll att om jag hade det minsta tvivel om vad som skulle göras, eller bara ville fråga/prata om något så skulle jag höra av mig direkt.

Alla mediciner var förpackade i individuella påsar märkta med både vad de innehöll och klockslag, för att minska risken att ta fel. Personal från sjukhuset ringde dessutom upp på ett i förväg angivet klockslag under dagen jag behandlades för att kolla hur det gick och hur jag mådde.

• Nidun
    annaba skrev 2014-09-01 15:26:37 följande:

Jag fick både kontaktnummer samt muntliga och skriftliga instruktioner med exakta klockslag för när jag skulle ta respektive medicin. Både barnmorska och gynekolog som jag pratade med framhöll att om jag hade det minsta tvivel om vad som skulle göras, eller bara ville fråga/prata om något så skulle jag höra av mig direkt.

Alla mediciner var förpackade i individuella påsar märkta med både vad de innehöll och klockslag, för att minska risken att ta fel. Personal från sjukhuset ringde dessutom upp på ett i förväg angivet klockslag under dagen jag behandlades för att kolla hur det gick och hur jag mådde.

Ja det verkar som du gått till en bättre läkare.

Kom på nu att jag går ju på trombyl, läkaren sa inget till mig(såklart) men tanten på Apoteket sa till mig att set är väldigt viktigt att jag knte tar Alvedon, Ipren eller liknande då det ökar risken för att blöda typ.

Vad fick jag för värktabletter då, jo Alvedon! Sköterskan kom bara med en näve med tabletter som hon sedan la i en påse som jah fick med mig hem.

Känner mig inte alls säker och vågar inte ta tabletterna än. Eftersom jag går på blodförtunnande , hur mycket kommer jag inte blöda då?

Så får nog börja med att sluta med trombyl iaf.

Blir så ledsen att jag inte fick nån info ... :/ vet inte alls vad som händer i min kropp, kan jag lita på vad hon sa om att fostret va dött? Eller är det vanligt att det är 4-5 mm i v 6 och hjärtat inte kommit igång?
  • annaba

Kolla med ny läkare om du känner dig osäker. Har du möjlighet att ta dig till en gynakut som finns relativt nära? Det var där jag fick hjälp, i och för sig remitterade från min normala gyn, som ville att sjukhuset skulle hantera hela den biten eftersom de har alla rutiner och processer på plats.

Svar på tråden hur tar jag cyrotec?