• Klin

Gräver i krukorna

Finns det någon som har erfarenhet av innekatter som gräver i blomkrukor? Hon har gjort det sedan hon var bebis och är nu ett år gammal.. Vad jag än gör så fortsätter hon! Har provat fya henne på bar gärning, lagt folie ovanpå jorden samt lagt vitpeppar på foliet för att hon ska vilja backa undan, har tagit bort alla blommor och satt fram dem igen efter en längre tid men inget funkar. Brukar kunna avvänja mina katter från "udda beteende" men detta är bortom mina talanger :(
    Tips? :/

• Svar på tråden Gräver i krukorna
  • Aniiee

Testa att lägga torkade citronskal i krukorna. Det gjorde min syrra, hennes katter rynkade på näsan och gick till klösen istället..

When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • nemo1

Jag har alltid jourkattungar så jag har först häftmassa under krukorna, sedan har jag urklippta papptallrikar över jorden.

• Majsan70

Vi har slutat att ha krukväxter. Var det inte jorden de krafsade i så åt de på växterna. 

• Klin

Har inte så mycket problem med att de tuggar på bladen som tur är. När de gjort det så har jag sått lite kattgräs åt dem och då får blommorna vara ifred :p

Citronskal och papptallrikar har jag inte testat! Vill ju gärna ha hela krukan och jorden synlig då det är finast så, men självklart kommer jag testa detta för att se om det funkar, men tror dessvärre att hon kommer fortsätta gräva så fort jag tar bort papptallrikarna :( fast man kanske kan måla papptallrikarna svarta så att det ser ut som jord på långt håll? Tack för tipset, kan kanske bli bra ändå :)

citronskalen syns ju kanske inte lika mycket ifall man lägger småbitar lite här och där i jorden.

Tack för tipsen, är jättetacksam :) fler tips är välkomna!

• nemo1

Det är ett stort problem om du har en katt som tuggar på bladen då många växter är giftiga för katter. Googla för att få fram vilka. Ge katten en ampellilja att tugga på, dessa är bra för katten att få upp hårbollar med.

• Klin
    nemo1 skrev 2014-09-01 17:36:17 följande:

Det är ett stort problem om du har en katt som tuggar på bladen då många växter är giftiga för katter. Googla för att få fram vilka. Ge katten en ampellilja att tugga på, dessa är bra för katten att få upp hårbollar med.

Vet inte om du skrev detta till mig, men som sagt så brukar mina katter inte tugga på bladen. De får kattgräs :)
  • TigerLilySwe

Vi har en stor kruka vid en avsats som till och från har använts som låda, jättetrist! Provat m peppar utan resultat. Nu har vi satt bred tejp kors ochtvärs över krukan- perfekt!

Svar på tråden Gräver i krukorna