• Anonym (Ts)

Magkatarr! Vad kan lindra??

Jag har haft magkatarr från och till i många år. Men denna omgången är en av de värre. Tog mig en banan innan och därefter satte smärtan igång. Helt otroligt vad ont jag fick. Tagit omeprazol men hjälper inte.
    Smärtan sitter i mellangärdet och stålar ut i ryggen på vänster sida. Värst är det när jag ligger ner, vet i fan hur jag ska kunna sova :(

Vad kan lindra??

• Svar på tråden Magkatarr! Vad kan lindra??
  • Anonym

Snälla meddela mig när du finner lösningen.....Samma problem....

• MrsKnapa

Testat Novalucol ? Och alvedon!
    Du vetoxå att du inte ska ätaIpren för de gör magen bara värre!!

• Houdini

Tar ni omeprazolen regelbundet eller bara när ni har ont?

Den ska ätas var dag iinst fjorton dagar.

Jag tål inte banan och inga frukter alls när magen är kass.

Men livräddaren för mig har varit drickyogurt, jag gillar inte vanlig yogurt pga konsistensen

Filmjölk funkar också.

Jag kan nästan garantera att läsk kaffe te syrerik frukt och grönsaker stekt mat grillad mat kommer vara illa för magen.

Att äta snäll mat, kokt mat lättkryddad mat.

Jag har levt på barnmat på burk.

Prova Galiv finns på apotek och i land kan även samarin lindra novaloucol link och allt vad de heter de lindrar besvären men läker inte.

Men det gör omeprazolen och även pepcid har jag för mig.

Prata med personal på apoteket de kan kälpa dig att hitta rätt.

Jag har haft magkatarr sedan jag var12-13 magsår har jag också nu

Så jag har en del erfarenhet av onda magar.

• Anonym (MP)

Som Någon skrev : ät i 14 dagar.

Strålar det ut i ryggen så kan det även vars gallsten.

• Nyfiken gul

begär att få komma till en doktor, det som finns receptfritt på apoteken hjälper oftast inte alls.  Begär riktig medicin.

All medicin mot magkatarr ska ätas kontinuerligt i 14 dagar. Alltså inte bara en tablett då och då . Utan hela tiden i fjorton dagar. 

UNDVIK:   kranvatten, juice, läsk, kaffe, stark mat, stekt mat, fet mat. Skippa alkohol och cigaretter helt.

Stressar du så måste du tänka om och prioritera rätt i vardagen.  Ät på regelbundna tider och slarva aldrig med maten.  Medicin hjälper inte om man stressar eller slarvar med mat.  

Det som kan lindra är snäll naturell mat som tex gröt, filmjölk, naturell yougurt, kokt fisk, vitt bröd typ rostbröd, kokt ris, osaltade riskakor. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gizmo

Har haft magkatarr i många år. När det är som värst och jag bara vill kräkas, äter jag torra havregryn. Det smakar för jävligt, men havregrynen suger upp magsafterna som gör att man mår bättre. Man får inte dricka någonting den närmaste timmen för då sväller havregrynen och då får man ont i magen igen.

Fick det tipset av de på 1177 och det hjälper faktiskt! 

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2014-09-02 07:07:11 följande:

begär att få komma till en doktor, det som finns receptfritt på apoteken hjälper oftast inte alls.  Begär riktig medicin.

All medicin mot magkatarr ska ätas kontinuerligt i 14 dagar. Alltså inte bara en tablett då och då . Utan hela tiden i fjorton dagar. 

UNDVIK:   kranvatten,

Ursäkta vad är det för skillnad på omeprazolen läkaren skriver ut och den som köps receptfritt menar du? Utom priset och ibland styrkan. För det är det läkarn skriver utvid magkatarr.

Och kranvatten, vad sjutton ska man dricka då? Kolsyrat vatten?

Ingen dryck med kolsyra.

Mariekex funkar också bra mot sug i magen.
  • Anonym (tjej27)

Jag har också problem med svår och återkommande magkatarr. Banan och choklad är det absolut värsta för mig. Fick börja en kur med Omeprazol för 1 vecka sedan och jag mår så bra i magen nu. Det tog tre dagar för mig innan illamåendet och värken försvann, så underbart. Men jag fortsätter att äta kuren, brukar ta i 2 veckor.

Problemet är att när jag avslutat en kur och mår bra i magen så börjar jag missköta mig. Ibland går det ett par månader innan jag får ont igen, men ibland bara en vecka.

Men jag har lovat mig själv att inte göra samma sak denna gång.

Men banan bör du hålla dig ifrån.

Jag kan ju ge lite tips. Jag brukar äta havregrynsgröt och risgrynsgröt, det funkar för mig. Fiskbullar eller kokt torsk med ris funkar också, vitt bröd också. Men ingen frukt eller söta saker som godis och juice. För smärtan kan du ju testa Panodil, jag har tagit det och det hjälper lite och är skonsamt för magen. Kombinera Omeprazol med Novalucol, ibland tar jag även en tredje tablett, Gaviscon.

• Anonym (tjej27)
    Anonym skrev 2014-09-02 10:51:21 följande:
    Ursäkta vad är det för skillnad på omeprazolen läkaren skriver ut och den som köps receptfritt menar du? Utom priset och ibland styrkan. För det är det läkarn skriver utvid magkatarr.

Och kranvatten, vad sjutton ska man dricka då? Kolsyrat vatten?

Ingen dryck med kolsyra.

Mariekex funkar också bra mot sug i magen.
    Det finns väl annan medicin som man kan ta för magkatarr som är effektivare, vet ej vad de heter, men det vet ju läkaren. Jag har också fått Omeprazol utskrivet i högre styrka på 40 mg.
  • svarta

Jag har också problem med magkatarr till och från. När det är som värst kommer det i anfall och är en helt handikappande smärta utan dess like.

Jag får problem av kaffe, alkohol, cigaretter, sura frukter och juicer, yoghurt, vitt mjöl, socker. Ja, listan är lång.

Jag brukar ta en kur med Omeprazol om jag känner att det börjar eller om jag vet att jag kommer att vara stressad under en period. Då tar jag 20 mg i en till två veckor, sen trappar jag ut med 10 mg under en vecka. Om smärtan är för eländig eller kommer som anfall tar jag Alvedon och/eller Gaviscon. Ta absolut inte NASAID såsom Ipren eller Voltaten. Det är rena döden för magen!

• Anonym (Mens!)

Får nästan bara magkatarr vid mens,men då så illa att jag önskar mig döden nästan! Tål ingen mat,men måste ändå äta... Blåbärssoppa,hälsofil,skorpor,mariekex. Absolut inte kranvatten,det gör det ännu värre! Mjölk tål jag,annars bara blåbärssoppa. Tabu är kaffe,juice,starkt och stekt mat. Omeprazol kan man ta dubbelt om det är illa. Jag tar även Minifom mot magknipen.

Svar på tråden Magkatarr! Vad kan lindra??