• TomasN

Barn + Surfplatta

Hej på er.

Har era nio-tioåringar en egen surfplatta? 
    (Då menar jag en "riktig" och ingen med bara barnappar installerade.)

Min nioåring har haft en Denver som han fick när han sålde jultidningar.
    Den blev snabbt för liten. Det var en riktigt billig variant.

Dessutom gick den sönder i förra veckan.

Nu undrar jag vad ni har för plattor. Har ni sådana som har inbyggt sim-kort för mobilsurf så att barnen kan kolla youtube/svt-play när de är hemifrån/sitter i bilen etc...

Eller får ungen nöja sig med att spela lite spel.

Vad har ni för "funktion" med surfplattan?

Tack för era svar.

• Svar på tråden Barn + Surfplatta
  • jayloo

Min ena  har en ipad via skolan och min 10 åring en Samsung Galaxy utan SIM-kort. Där är det mest spel och liknande.

• Gladskit

Jag har en son som går i tvåan och vi köpte familjens första platta till julklapp förra året. Den är väl i princip hans, jag har en del appar på den också men det är mest han som använder den. Det är en 10 tums Samsung och vi har inget simkort i den.

Utan han har lärt sig skillnaden i vad som går att göra när den är uppkopplad mot nät och inte. Hemma har vi ett trådlöst nätverk så då är det ju vissa spel som funkar och det går att ladda ner/uppdatera appar. Sen är det andra spel som funkar offline (han har lärt sig vilka) och är vi på sommarstugan och han vill ladda ner nåt så får han helt enkelt vänta tills vi kommer hem igen.

I början spelade han Subway Surf och en del mattespel som jag laddat ner, det var väl under en period då jag försökte få den att bli ett "pedagogiskt" verktyg och inte bara en spelmaskin.....
    Men just nu skulle jag säga att han mest spelar minecraft. Han har nyligen laddat ner några bilspel också vet jag.

• strojes

Vi har en samsung-platta. Inget av barnen har någon egen platta.
    Den används hemma kopplad till det trådlösa nätverket. Ungarna spelar, tittar på youtube, svtplay.

Det finns plats för sim-kort men vi har inget till den. När vi är på resa tex anväder vi någon av våra mobiler som hotspot eller om det finns trådlöst nätverk att tillgå. 

• Majsan70

Nu är dottern 11, men har haft egen laptop och egen platta i ganska många år. Ipad har hon genom skolan. Ingen mobil surfande varken på laptop eller platta utan de går på Wifii både hemma och i skolan. Däremot telefonen är ju med surfi abbonemanget.

Sakerna används för filmtittande, surf, läxor och en hel del annat.

• Loncelot

Min son är 3år har egen surfplatta eget ps3 och 3ds han är jätteduktig för att vara så liten, ska väl tillägga att han även leker med leksaker och ja vi leker också med han ifall några moralkärringar här på familjeliv känner för o klaga....

• Noran

Sonen är 9 och vi har en surfplatta i familjen som han använder ibland. Ingen egen.

• Naaw

Mina barn (6 och 9) har var sin iPad. De har haft dem ca 2 år. De får använda sig av familjens wifi och nöja sig med nedladdade spel i bilen om ska ha med plattorna där.

Svar på tråden Barn + Surfplatta