• Äldre 3 Sep 12:43
    6971 visningar
    6 svar
    +1
    6
    6971

    Kulturskillnader Sverige/England

    Jag har bott länge i England men har sedan 3 månader flyttat hem till Sverige. Redan efter bara någon månad här känner jag att vi har "försvenskats" en hel del. När vi har besök från England märker jag stor skillnad i hur man är som person, vanor, samtalsämnen osv. T.ex. Ytterskor inne, dricka kaffe på stående fot (alltså inte duka fikabord), dricka te så fort man slår upp ögonen på morgonen osv osv.

    Tycker bara det är lite intressant och skulle gärna höra era åsikter vad som är typiskt svenskt vs. engelskt?

  • Svar på tråden Kulturskillnader Sverige/England
  • Äldre 3 Sep 12:55
    #1

    Jeg er halvt engelsk og halvt norsk, min sambo er fra Skottland og vi kaller det for "Swedefied":) Det skjer bare etter en tid i ett land hvor folk holder seg med sine venner eller innomhus. Ofte er det gjerne venner man har hatt siden högstadiet.

  • Äldre 8 Sep 12:37
    #2

    Kul att ni flyttat till Sverige, tror vi träffades i Svenska kyrkan för en massa år sedan när barnen var små

    Jag är inte hemma i Sverige så ofta men när jag är tycker jag det är nästan olidligt varmt inomhus! har blivit så van med dragiga hus och kallt inne så kan nästan inte sova när det är 23 grader inomhus

    Sen är det just fika kulturen och mat överhuvudtaget, det ska ätas hela tiden och det är så otroligt inrutat, alla ska sitta ner tillsammans och allt ska vara framdukat på bordet. Det är inte vi vana vid, vi lägger upp på tallrikari köket och sen äter vi vid matsalsbordet.

    Senast jag var där på sommaren var det ovant att ha grannbarnen springande mellan husen. Jag och barn bodde hos min bror medan de var borta på semester. Grannbarnen kom och plingade på och jag förklarade att brorsbarnen var på semester. Ja vi vet men vi var nyfikna på dina barn och K och A sa att vi fick komma ohc hälsa på blev lite paff men släppte in dem, jättegulligt och ovant från London perspektiv där kompisrelationer planeras allt för mycket

  • Äldre 10 Sep 20:53
    #3

    Hej! Ja visst är det annorlunda :) Vilket är roligt med skillnader men oj vad fort vi har "försvenskat" oss.

    Dock märker jag att mina barn inte alls är lika vana som svenska barn att vara ute själva.

    Ibland brukar de t.om. påpeka när de ser andra barn vara ute - " kolla mamma han/hon" går alldeles själv" :)

    Hm..jag var aldrig till svenska kyrkan (var för krångligt att åka till då vi bodde i Surrey) så måste ha varit någon annan :)

    Tack för kommentarer - alltid kul att utbyta åsikter om England!


    YokohamaNr2 skrev 2014-09-08 12:37:20 följande:

    Kul att ni flyttat till Sverige, tror vi träffades i Svenska kyrkan för en massa år sedan när barnen var små

    Jag är inte hemma i Sverige så ofta men när jag är tycker jag det är nästan olidligt varmt inomhus! har blivit så van med dragiga hus och kallt inne så kan nästan inte sova när det är 23 grader inomhus

    Sen är det just fika kulturen och mat överhuvudtaget, det ska ätas hela tiden och det är så otroligt inrutat, alla ska sitta ner tillsammans och allt ska vara framdukat på bordet. Det är inte vi vana vid, vi lägger upp på tallrikari köket och sen äter vi vid matsalsbordet.

    Senast jag var där på sommaren var det ovant att ha grannbarnen springande mellan husen. Jag och barn bodde hos min bror medan de var borta på semester. Grannbarnen kom och plingade på och jag förklarade att brorsbarnen var på semester. Ja vi vet men vi var nyfikna på dina barn och K och A sa att vi fick komma ohc hälsa på blev lite paff men släppte in dem, jättegulligt och ovant från London perspektiv där kompisrelationer planeras allt för mycket


  • Äldre 10 Sep 21:03
    #4

    Att behöva köra 20min för att komma till en bra lekpark.. och så börjar det regna efter 5 minuter.

  • Äldre 11 Sep 09:56
    #5
    londonkarin skrev 2014-09-10 20:53:14 följande:

    Hej! Ja visst är det annorlunda :) Vilket är roligt med skillnader men oj vad fort vi har "försvenskat" oss.

    Dock märker jag att mina barn inte alls är lika vana som svenska barn att vara ute själva.

    Ibland brukar de t.om. påpeka när de ser andra barn vara ute - " kolla mamma han/hon" går alldeles själv" :)

    Hm..jag var aldrig till svenska kyrkan (var för krångligt att åka till då vi bodde i Surrey) så måste ha varit någon annan :)

    Tack för kommentarer - alltid kul att utbyta åsikter om England!


    Jaha då var det en annan Karin då jag slutade också med svenska kyrkan när jag fick andra barnet och det blev lite för krångligt med vagn och tbane byte!
  • Äldre 11 Sep 09:59
    #6
    Sture/ skrev 2014-09-10 21:03:07 följande:

    Att behöva köra 20min för att komma till en bra lekpark.. och så börjar det regna efter 5 minuter.


    Menar du i Sverige eller i England? Där håller jag inte med alls, vi har hur mkt lekparker som helst där vi bor i London och i Sverige kryllar det ju av dem! och hittar du ingen kan man ju alltid gå in på ett dagis

    En annan stor skillnad är just skolor/dagis som i Sverige är helt öppna för vem som helst att vandra in på, skolan här är omringad av stora staket och ska du in måste du igenom skolkontoret. De har dessutom stenkoll på vilka barn som är där eller inte och missar du att ringa in ett barn sjukt tar det inte lång tid innan man får ett samtal från skolan. 
Svar på tråden Kulturskillnader Sverige/England