Hej, här är lite idéer jag fått från en Ordning och Reda - tråd. Här borde du hitta lite tips å idéer till ert barnrum...
? När vi gjorde om min pojkes rum (som är sju) så hängde vi upp en sån järnpinne fr IKEA som man hänger behållare för kökstillbehör på. Där har han pennor linjarer osv framför sitt skrivbord. Både billigt, tufft och smidigt tyckte vi...
?Vi har köpt UTSAGA bestickställ och UTSAGA stång,
på IKEA, detta ska ju egentligen användas i kök,
men jag har skruvat upp den ovanför min
sons målar bord i hans rum, där
förvarar han alla sina kritor, målar pennor mm..
Helt perfekt!
Många som har kopierat detta eftersom de har tyckt att
det har varit snyggt och praktiskt.. =)
?Vi tröttnade på att vår tvättkorg blev överfull så fort man slängt en handuk och ett par brallor i den. Vem är det egentligen som har kommit på att tvättkorgar ska vara så små!!
Hur som helst, vi köpte en "Skattkista - DIKTAD" på IKEAs barnavdelning som vi ställde i badrummet. Den är rymlig och man kan knöka i rätt mycket tvätt, men framförallt är den en fin - i motsats till många trista tvättkorgar i plast..
I kistan har vi två ikea påsar så kan man sortera ljus och mörk tvätt direkt och de är lätta att lyfta ur och ta med ner i tvättstugan.
Har man inte plats för en hel kista i badrummet kan man ju ha den i sovrummet, för den är ju såpass fin så den blir som en möbel istället =)
?Magnetfärg
Vi köpte våran tavelfärg i vanlig färghandel, dom hade nån sorts magnetfärg oxå, det kanske är en bra ide till tex barnens rum att sätta upp teckningar på garderobsdörren med.
?Hängmatta för gosedjur
Ett litet tips för att få undan barnens alla mjukisdjur som tar upp hela sängen (eller var de nu ligger slängda..) är att spänna upp en hängmatta i taket och förvara djuren i.
?Anordning för barnteckningar
Om man vill sätta uppmuntra barnen genom att sätta upp deras teckningar, antingen i deras rum eller någonannanstans, men inte vill perforera den nytapetserade väggen med häftstift, kartnålar eller fläcka den med häftmassa:
Köp ett tunt fiskenät i butik. Sätt upp det på väggen och däri kan du sedan enkelt fästa teckningar hur som helt med hjälp av gem. Extra fint blir det ju om man köper lite fiskerelaterat såsom små fiskar och krabbor och annat och dekorerar nätet med.
?Såg lite tips i en Äntligen hemma tidning, man kan sätta ett fint, lite "barnigt" tyg på garderobsdörren, göra dockskåp av en gammal liten bokhylla, mysiga kuddar med bokstäver och siffror på, om man har en gammal spjälsäng så kan man ta bort den ena långsidan och sen klä om madrassen i nåt mysigt tyg och sy kuddar och göra den som en liten soffa!
?Djungelklättervägg
Jag ska göra en djungelklättervägg till Noel! Jag har börjat så smått att såga ut ett lejon, en giraff, en apa och ett träd i masonit. De ska sedan målas och sättas fast på väggen. Ifrån taket ska det hänga lianer ( rep ) som han ska kunna klättra i och han ska även kunna klättra på svansar och lite andra utstående kroppsdelar. ( Som görs i kraftigare träbitar ). Under väggen ska det finnas stora kuddar att ramla ner på.
?Skiva för lego o pussel
Ett tips om man har barn som gillar lego är att ta en stor spånskiva eller plywood skiva, så stor som möjlig men så den ändå får rum under sängen. Skruva på hjul under, sen kan man bygga hur mkt som helst utan att behöva plocka ner legot när man inte vill leka mer.
Man bara skjuter in allt under sängen, utan att förstöra konstverken
?Ordning i skötväskan
På locket hade jag häftat fast en plastficka. Överst på ett papper hade jag skrivit en kort lista på saker som ALDRIG fick tas ur skötväskan. På så sätt behövde jag aldrig oroa mig för att glömma något när jag gick ut med vagnen, framför allt när det gällde typ ersättning, blöjor osv... O jag visste också att väskan alltid var packad..
perfekt även för den som skulle vara barnvakt ....
längst ner på listan hade jag skrivit viktiga telefonnummer till anhöriga, myndigheter o läkare.
Tappar man mobilen eller plånboken ska man ändå alltid kunna nå någon om det händer nåt.
Superbra även här för en osäker barnvakt som behöver ringa.....
Hade även skrivit upp barnens personnummer för nödfall...
?Jag såg det här programmet rent hus som gick idag. Där satte de upp stora påsar till barnen på nedervåningen där varje barn kunde lägga sina grejer och sen ta med sig sina grejer upp. Det tyckte jag var smart...
?Korg till spjälsängen
Jag är förtjust i små barncykelkorgar. Men stora går säkert också bra...
Jag har en på varje spjälsäng till böckerna, nallen, napparna och annat som jag lätt vill få undan från sängen när jag bäddar.
Och en cykelkorg hänger på elementet i badrummet och där har jag lite förströelse, reklamblad och några tidningar att bläddra i när barnens bad (eller annat man gör i badrummet... ) drar ut på tiden
?De hade köpt gamla guldramar av lite större modell på loppisar. I dessa så ramade de in sidor från gamla läseböcker eller typ Elsa Beskow eller så så det blev en liten "serie" som man kunde följa på väggen. Jag är inte så mycket för att förstöra äldre böcker, men i det här fallet kan jag verkligen tänka mig att använda mig av bilderna i en gammal skolbok eller så för att vinna på att den hela tiden finns framme till åskådan för både barnen och andra i stället för att ligga undanpackad i en låda på vinden.
?1)såga ut ett gigantiskt pussel i tunn spånskiva, måla tillsammans med lillen, fäst greppvänliga pinnar och sätt upp på väggen (i lämplig höjd). Vill barnet måla om är det inget problem!!
2)När barnet blir äldre fäst "trappsteg" i väggen och gör en koja uppe vid taket.
3)Har ni möjlighet att måla på golvet så kan ni och barnet måla tillsammans bilvägar, landskap, järnvägar. Lite roligare än de trista mattor man kan köpa med bilvägar.
?Annorlunda mobil
Sen funderar jag på att knyta fast mängder med krulliga paketsnören någonstans eftersom Leo älskar att sitta och pilla med såna.
?Självhäftande plast
Jag har klippt ut egna figurer från självhäftande färgad plast och sen satt upp på väggarna.
Har precis börjat så jag har inte kommit så långt.
Men ni kan kolla på bilder i mitt galleri om ni vill.
Mycket billigare än att köpa Wallies och det blir inga märken när man tar bort det.
Jag ska bland annat göra ett stort träd bredvid den gula blomman...
Namnet är ditsatt med självhäftande stjärnor i olika färger...
?Plats för gosedjuren
gosedjuren kan få en fin plats om man sätter upp ett mjukt skoställ (i tyg, men fickor för skor att stoppas ner i - vet ngn vad jag menar?!) på väggen och sedan låter gosedjuren sitta i fickorna och kika upp ur dem. Såg en bild på detta och det såg sypermysigt ut!!!
?Lina för teckningar
spänn upp en lina på väggen och fäst teckningar, vykort och foton på linan med färgglada klädnypor!
?Rum med tema
Ha ett "tema" för rummet så att det inte blir för rörigt. Hade själv tänkt ha skogs/naturtema! Har bla inhandlat jättesöta små mjuka gröna mattor med tassavtryck på (Har det gått en björn här tro? ), vita gardiner med sländor på. Ikea - I love you!
Funderar på att leta upp en fin gren i skogen att hänga i taket, kanske hänga en fågelholk på väggen med liten fågel i etc.
?Bok-utställning
Sätt en tavellist på väggen för "bokutställning"
?Bord för skapande
Vill ha ett stort skrivbord för skapande, med plats för två, med många burkar med tex kottar, pärlor, toapappersrullar, stenar, makaroner, olika pennor och färger, tyg, tidningar att klippa ur, lim m.m.
?Jättemobil
Sätt snören från taklampan (om den nu sitter i itten av taket) och dra snören utt ill varje hörn. Sätt fast gosedjur och annat fint med klädnyper, eller knyt fast dom. Det blir som en jättemobil för hela rummet!
?Fondvägg
måla en hel vägg/fondvägg i ett passande motiv (beroende på rummets tema) tex. djungel, skog, slott m.m. Ett enkelt knep är att kopier upp bilden på Overhead-plast och låna hem en OH-maskin (heter det så?) så blir det snyggt o proffsigt!
?Första året ? tavla
Gör en tavla med en bild från varje månad upp till ett års ålder, kul att se utvecklingen!
?Aquarie-rum
Ska flytta till radhus snart, och har redan tänkt ut hur jag ska inreda sonens rum... Ska måla väggar å tak i nån härlig turkosblå "vattenlikande" färg, och sedan måla akvarieväxter längst väggarna i limegrönt bl a på några ställen, som att man går in i ett akvarium! Å sen kanske det blir några söta fiskar samt delfiner......
?Napp-knoppar
angående nappknopparna så var det inte alls svårt... vi klippte bara bort gummit och skruvade fast dom med lådknoppsskruv... (finns på järnaffären eller brädgården tex.) det enda var att vi fick borra lite större hål i napparna... sedan fäste vi med bricka och mutter på insidan av lådan...
lycka till med skapandet...
?Schabloner
Jag köpte bokstavschabloner och skrev vyssan lull högst upp på väggen med färg och schabloner. Billigt men ett riktigt pillergöra