• Anonym (Vill veta)

Gravidpenning inom handeln?

Hej,
    jag jobbar i butik (glasögonaffär). Jag har inte speciellt mycket tunga lyft (händer såklart ibland att vi får en leverans som måste tas om hand) i mitt jobb men däremot så går och står jag hela dagarna och det finns ingen möjlighet att sitta ner och jobba.

Om jag blir gravid och skulle tycka att det var för påfrestande att stå och gå hela dagarna, finns det då möjlighet för mig att få gravidpenning? Det finns inga andra arbetsuppgifter att göra som arbetsgivaren kan omplacera mig till. Har läst om frisörer som får gravidpenning pga sin arbetssituation och det är ju ganska likvärdigt med mitt jobb.

Väldigt tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Gravidpenning inom handeln?
  • Försäkringskassan

Hej,

Graviditetspenning är pengar du kan få om du har ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön som gör att du inte kan arbeta när du är gravid.

Du kan få graviditetspenning om du ;

·         inte kan arbeta för att du har ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön. Du måste vara borta minst en fjärdedel av din vanliga arbetstid för att kunna få graviditetspenning.

·         inte kan bli omplacerad av din arbetsgivare till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. (Gäller bara anställda och inte egenföretagare.)

Det är en bedömning/utredning som görs i varje enskilt fall både du och din arbetsgivare ska fylla i ett formulär. Du en ansökan om graviditetspenning och din arbetsgivare Utlåtande från arbetsgivare vid graviditet-omplacering-beskrivning av uppgifter. Du kan själv skriva ut dessa 2 blanketter från vår webbsida. www.forsakringskassan.se

Du går in på länken Blanketter & Intyg/blanketter/förälder/föräldrapenning. Och ska därefter hitta de bägge blanketterna.

Bifogar även en länk där du kan läsa mer om graviditetspenningen.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/om_graviditetspenning/om_graviditetspenning

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Vill veta)

Tack för snabbt svar. När i graviditeten kan man ansöka om grav.penning?

• Försäkringskassan
    Hej

Du kan ansöka för tid som ligger 60 dagar före beräknad förlossning fram till och med den 11 dagen före beräknad förlossning.

Vi har en handläggningstid på runt 30 dagar om ingen komplettering alls behövs i ärendet varför det är lämplig att du sänder in din ansökan i god tid.

Information

Man kan i regel inte få ersättning för tiden innan du kommit in med din ansökan om graviditetspen­ning. Om du ansöker på grund av ett fysiskt an­strängande arbete är det viktigt att du noggrant beskriver dina arbetsuppgifter. På blanketten kan du också skriva om du har särskilda besvär i samband med graviditeten som påverkar dina möjligheter att fortsätta arbetet.

Om Försäkringskassan beslutar att du har rätt till graviditetspenning får du en blankett som heter Försäkran Graviditetspenning. Du fyller i den och skickar den till Försäkringskassan.

Ditt moderskapsintyg ska du sända in så fort du får det runt v 20-25 då det även behövs i ditt föräldrapenningärende.

Hälsningar

Robin, handläggare
  • Anonym (Vill veta)

Tack för snabbt svar igen, då vet jag.

Svar på tråden Gravidpenning inom handeln?