• Anonym (Ella)

Mitt barn går inte upp i vikt

Hej!

Mitt barn har inte ökat ett enda gram i vikt på åtta månader. Nu är barnet snart två år. Känns ju jättekonstigt och olustigt. Barnet är väldigt aktivt dock, men är rädd att den icke existerande viktuppgången tillslut ska resultera i längdminskning och kanske tom att hjärnan inte växer som den ska. Barnet visar inga tecken på att vara otryggt, även fast vi föräldrar separerade innan födseln. Hen trivs på förskolan, trivs hos mig, trivs hos pappan. Är väldigt trygg med de vuxna som ingår i henoms sociala nätverk.

Äter, typ, såhär:

7.00 - gröt och lite frukt
    På väg till förskola, ca 8.30 - lite ersättning, eller vatten
    9.30 - frukt på förskolan
    11.00 - lunch på förskolan
    14.20 - mellis hemma
    17.00 - middag, ca fyra/fem köttbullar, en potatis, en hel del broccoli (eller liknande: 3 fiskpinnar, en handfull makaroner, en riven morot)
    18.30 - en portion gröt
    19.30 - ersättning, ca 150 ml

Vatten/mjölk till måltiderna

Hen väger 8100 g, 82 cm lång, huvudmått 43,5 cm.

Hur växer era barn? Och hur stora är de i den åldern? Tycker ju inte att mitt barn äter för lite, men är ju orolig. Inte ett enda gram!

Skriver anonymt eftersom jag inte vill att någon ska veta att det gäller just mitt barn och mig. Inte för att jag skäms, utan för att undvika onödiga påhopp från de som kan känna sig inblandade. Sånt har hänt.

• Svar på tråden Mitt barn går inte upp i vikt
  • Anonym (..)

Min dotter fyllde två år i juli. Hon väger ca 13 kg sedan ett halvår. Hon har stått stilla i vikten, men växt på längden och tappat "bebishull" eftersom senaste året. Hon äter som din dotter. Min dotter är 95 cm. Är hon kort för sin ålder?

• Anonym (Ella)

Tack för svar!

Ja, mitt barn är kort, fast jag tycker inte att det är sååå kort. Ligger under på alla kurvor. Hon, ja det är en hon, föddes i vecka 37, vägde 2680 och var 49 cm lång, 32 i huvudomfång. Har alltid gått upp dåligt i vikt. Hon är allergisk, men den maten utesluter vi ju såklart. Det hjälper inte. Bvc är på oss hela tiden, har tom mätt båda föräldrarnas huvuden, pappans och mitt alltså. Flera gånger. Barnen på förskolan kallar henne för bebis. Hon kan ca 40 ord, har börjat lära sig räkna, pratar treordsmeningar ibland. Inget fel på hjärnan ännu. Men läste att dålig viktuppgång tillslut kan påverka hela fysiken.

Hon har aldrig haft bebishull. Och alla tror att hon är ca 10 månader när hon sitter i vagnen, tills hon börjar prata med dom :)

Hur stor var din dotter när hon föddes?

• Va säger BVC

Har inte BVC kommit med rekommendationer kring vad hon ska äta om hon är liten? Jag kan inget om detta men det känns som att det kan vara läge att tillföra extra energi. Byta ut ersättningen mot välling som är mer energirik till exempel. Spetsa gröten men olja eller smör brukar ju också vara ett trick att ta till om man har tunnisar till barn.

• Anonym (Känner igen)

Har egentligen inga tips utan vill bara säga att vi sitter lite i samma sits. Min dotter föddes på medelkurvan och har sen dess vuxit långsamt och dalat på kurvorna. Nu är hon två år och är 82 cm lång och väger 9 kg.

Hon utreds på barnmottagningen och äter mjölkfritt eftersom det visade lite på testerna, det verkar inte påverka vikten dock. Vi energiberikar maten och har provat näringspulver men det gör ingen större skillnad. Vi har gått hos dietist och fört matdagbok, hon äter i paritet med din tjej och det tyckte dietisten såg bra ut. Min dotter blir lätt förstoppad och äter movicol mot det dagligen sen ca 1 år tillbaka.

Jag pendlar mellan att känna att något måste vara fel och att känna att hon helt enkelt är liten och smal. Hon är lite senare (inom normalspannet) grovmotoriskt och tidigare med tal och finmotorik. Pigg och glad för det mesta.

Apropå välling som någon tog så innehåller det inte mer kalorier än ersättningen så det finns ingen anledning att byta för den sakens skull.

• Anonym (Ella)

Jo, spetsat maten med smör och sånt har jag alltid gjort. Välling gillar hon inte - har försökt med massa olika smaker och sorter. Men hon säger bara "bläää" och skjuter undan flaskan. Annars gillar hon ju mat. Men inte välling... Jag har rapsolja i ersättningen och rapsolja/smör i maten och gröten. Vet att vissa barn stannar ett tag i viktuppgång, men inte så här länge, och oftast är det före ettårsåldern. Hon är inte kortvuxen med tanke på symptomen på det, hon är helt proportionelig, men ändå så liten. Folk har alltid kommenterat det. Det första jag fick höra på bvc, förutom hur det gick med amningen, var: har ni fått någon förklarning till varför hon är så liten? Hon var sju dagar gammal.

Hon är halvasiat, och vi vet inte hur mamman eller pappan till hennes pappa såg ut, eftersom han är adopterad. Men pappan är ganska lång, länge än jag, och jag är 172 cm.

Kanske är hon bara liten och växer sakta? Men enligt "normerna" är hon ju pytte. Och jag har inget annat att förhålla mig till.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Känner igen) skrev 2014-09-03 22:26:56 följande:

Har egentligen inga tips utan vill bara säga att vi sitter lite i samma sits. Min dotter föddes på medelkurvan och har sen dess vuxit långsamt och dalat på kurvorna. Nu är hon två år och är 82 cm lång och väger 9 kg.

Hon utreds på barnmottagningen och äter mjölkfritt eftersom det visade lite på testerna, det verkar inte påverka vikten dock. Vi energiberikar maten och har provat näringspulver men det gör ingen större skillnad. Vi har gått hos dietist och fört matdagbok, hon äter i paritet med din tjej och det tyckte dietisten såg bra ut. Min dotter blir lätt förstoppad och äter movicol mot det dagligen sen ca 1 år tillbaka.

Jag pendlar mellan att känna att något måste vara fel och att känna att hon helt enkelt är liten och smal. Hon är lite senare (inom normalspannet) grovmotoriskt och tidigare med tal och finmotorik. Pigg och glad för det mesta.

Apropå välling som någon tog så innehåller det inte mer kalorier än ersättningen så det finns ingen anledning att byta för den sakens skull.

Tack för input! Nej, jag känner inte heller att det är rätt att erbjuda välling bara för att hon ska gå upp i vikt. Min dotter började gå vid 15 månader, är det sent grovmotoriskt? Finmotoriskt är hon ju ganska tidig med. Tal och sånt. Hon bajsar fint :) och har bara någon enstaka gång varit förstoppad. Pendlar liksom du mellan att det ska vara något fel eller at hon bara växer sakta. Men det är en jobbig pendling. Får jag fråga vad din dotter har för mått i huvudomfång?
  • tessan27

Känner igen mig i det du skriver i min dotter. Hon är född i vecka 33 men var då ganska stor, 2,5 kg och 45 cm. Hon växte på hyfsat bra som bebis upp till ca 8 månader sen smalnade hon av. Hon gick inte upp i vikt och hon växte inte på längden. Hon blev utredd för både det ena och det andra men man kom inte fram till något bra. Hon var sjuk jämt (varannan vecka) hade astma och immunbrist. Hon åt dåligt, var aldrig hungrig. Så när hon var 3 år tog vi bort mjölkproteinet trots att det inte visade någon allergi på tester. Det blev bättre, hon började äta lite mer och hon gick upp lite i vikt och växte lite mer. Men hon var konstant förstoppad... Vi gick på kontroller stup i kvarten, hon har kollats för gluten 3-4 gånger men inget... sen när hon var 6 år tog vi på eget bevåg bort soja som vi ersatt endel mjölkprodukter med och det blev genast mycket bättre. Hon började gå upp lite mer i vikt och växte lite bättre. Kommer inte ihåg vad hon vägde och hur lång hon var, men jag kommer ihåg vilken storlek hon hade på sina vinteroveraller år efter år. Vid ett år 74, två år 80, tre år 86, 4 år 92, 5 år 98/104, 6 år 110, 7 år 116, 8 år 122 och nu blir hon 9 och kommer i år ha 128. En liten tjej alltså. Någonting som jag tror hämmade hennes tillväxt var hennes astmamedicin som innehåller kortison då hon hade ganska hög dos under långa perioder.   

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ella) skrev 2014-09-03 22:40:49 följande:

Tack för input! Nej, jag känner inte heller att det är rätt att erbjuda välling bara för att hon ska gå upp i vikt. Min dotter började gå vid 15 månader, är det sent grovmotoriskt? Finmotoriskt är hon ju ganska tidig med. Tal och sånt. Hon bajsar fint :) och har bara någon enstaka gång varit förstoppad. Pendlar liksom du mellan att det ska vara något fel eller at hon bara växer sakta. Men det är en jobbig pendling. Får jag fråga vad din dotter har för mått i huvudomfång?

10-18 månader är väl "normalt" för att börja gå. Min dotter tog några steg vid 15 månader och gick mer än hon kröp vid 17 månader så sent inom normalspannet :). Är inte orolig för hennes utveckling och det låter ju inte som att det är några problem för din tjej heller.

Det var längesen vi mätte huvudet men förut har hon legat strax under medelkurvan och följt den kurvan, vid 18 månader var huvudomfånget 46,7 cm.

Gissar att min dotter växt en del på längden nu men inte ökat så mycket i vikt. Byxorna börjar bli lite korta i benen men har samtidigt börjat halka ner. Är ju samtidigt normalt att smalna av lite i kroppsformen vid 2 år, lite besvärligt att vara kvar på babystorlekarna gjorda för knubbiga bebisar bara :).

Hon har för övrigt börjat förskolan nu för några veckor sen och personalen där tycker att hon äter bra för det mesta. Hemma äter hon mer sen hon började också så det verkar inte vara kaloriintaget som är problemet.
Svar på tråden Mitt barn går inte upp i vikt