• Matilda13

1-åring gråter vid läggning

Jag har en bebis på 1 år och vi har ofta sövt henne i bärselen och sedan lagt över henne i spjälsängen när hon har somnat. Tidigare kunde hon somna när hon låg bredvid mig men efter hon har blivit mer motorisk rörlig och kan gå så funkar inte det längre. Hon vill bara leka och upp och stå. Så därför har bärselen funkat bra. Men nu känner vi att hon börjar bli för stor att söva på det sättet för vi får ont i ryggen efter ett tag.

Nu har jag börjat lägga henne i spjälsängen och det är jättejobbigt. Hon reser sig upp hela tiden och leker. Härom dagen lade jag ner henne varje gång hon reste sig och sa God natt o sov gott. Det blev sammanlagt 34 ggr men då somnade hon till slut och det utan gråt. De sista två kvällarna när jag kört samma rutin så har hon istället börja gråta mycket. Jag tar upp henne i famnen, klappar henne och försöker lägga henne bredvid mig, men inget tröstar henne. Till slut (efter mycket upp och ner )så somnar hon i spjälsängen efter mycket gråt när jag håller en hand över hennes bröst o en hand över bakhuvudet. Men jag vill inte att hon ska behöva gråta så mycket. Det känns inte bra i hjärtat. Det enda som brukar trösta är att bära henne i bärselen när hon är sådan men den ska vi ju helst inte ta till nu vid läggning.

Finns det någon som känner igen sig och har bra tips?

• Svar på tråden 1-åring gråter vid läggning
  • Anonym

Skaffa en bra bärsele. Finns ingen som helst vinst i att vara principfast eller liknande i den åldern. Bara jobbigt för alla inblandade. Oavsett skippa spjälsängen. Lägg er tillsammans med henne. Vår yngsta (barn nummer tre) ammas eller sjalas (sambon kör bärsele) till sömns. Samma gällde mina äldsta i damma ålder (14 månader). Från att de var 16-17 månader gick det fint att bara ligga bredvid.

• Matilda13

Vi har en bra bärsele som är ergonomisk så det är inga bekymmer. Men att gå med den en timma blir tungt till slut. Så nya läggningsrutiner efterfrågas.

Någon annan som har bra tips?

• Anonym (cc)

1. det är ingen bebis

2. hon gråter för att testa dina nya regler och för du reagerar på det

3. barn dör inte av att gråta

• Natulcien

Plocka bort spjälsängen och skaffa en riktig, stor säng, så att ni kan ligga bredvid henne och hålla om henne när hon nattas.
    Tryggt för henne och bekvämt för er.

• YOUnMe

Vår tjej hade också en period runt 1år där läggningen va katastrofal (även alla andra i föräldragruppen med) så det är väl en fas man måste igenom.

Vi har dom princip att så länge hon inte är hysteriskt så plockar vi inte upp henne ur sängen utan tröstar på alla andra sätt för att signalera till henne att sängen inte är farlig. Vi höll på i 4v där nattningen tog 2tim varje gång med mycket gråt.

Nu är vi igenom fasen och det går 9/10ggr att bara lägga henne ner och gå ur rummet.

• Anonym (!)

Jag ärtor att vara principfast och tycker att ni är på rätt väg men skippa att vela med att ta upp och prova med er säng!

Kör enbart spjälsängen lägg ner som ni gjort säg något om ni vill eller låt bli, spelar mindre roll.

Gå ut om ni vill eller sitt bredvid sängen, vi har alltid gått ut ur rummet och in igen efter en stund lagt ner gått ut, ja du fattar!

Har nuven 4 åring och en 1,5 åring som det absolut aldrig är problem att lägga, ingen spjälsäng längre och somnar själv!

Visst det tar några dagar men det är enligt mig värt det!

• Anonym

När lägger ni henne? Många föräldrar lägger sina barn innan barnen egentligen är trötta, vilket resulterar i flera timmars kamp. Försök lyssna av barnet istället. Alla barn vill och behöver inte sova 12-14 timmar i den åldern. Se om ni kan lägga om rutinerna, beroende på när ni måste gå upp på morgonen.

• I969

Självklart känns det igen, det är jättevanligt när man ändrar en rutin att det funkar bra först och att det kommer bakslag. Det viktigaste är att du känner att det du gör är det som du tycker är bra så att du kan vara konsekvent och inte drabbas av stackars-bebis känslor och förmedlar stress och ängslan. Självklart ska det inte behöva bli stackars bebis heller hysteri är inte ok, men där känner du nog av gränsen själv. Har du en säng bredvid så att du kan ligga bekvämt och ha handen in i sängen? Jag skulle inte lyfta upp utan luta mig in och ge en betryggande bamsekram, och i den här åldern är rösten och orden jätteviktiga! Säg några få lugnande ord. Lägg dig bredvid och håll in handen. Varje gång din bebis blir väldigt upprörd, luta dig in och ge bamsekram igen, med en inställning som förmedlar trygghet, att du finns där och att det bara är sovdax Sen ska man ju vara trött också, inga massa timmars sömn på dagen väl? Och alla barn har olika sömnbehov, så att ha förväntningar på tidiga kvällar kan också trassla till det.

• Anonym
    Matilda13 skrev 2014-09-03 22:31:22 följande:

Vi har en bra bärsele som är ergonomisk så det är inga bekymmer. Men att gå med den en timma blir tungt till slut. Så nya läggningsrutiner efterfrågas.

Någon annan som har bra tips?

Tar det över en timme i sele så är hon till 99,9% inte trött. Hur mycket och framför allt när sover hon på dagen.
  • Matilda13

Hon är trött när vi lägger henne, hon visar det genom att bli gnällig, gnuggar i ögonen och gäspar. Men hon kämpar emot sömnen.

Vår säng är precis bredvid hennes spjälsäng med ena långsidan borta så att klappa och ge henne närhet i spjälsängen gör jag hela tiden när hon ska somna. Men hon reser sig upp och gråter otröstligt.

Igår var det också mycket gråt men hon somnade på en halvtimma. Jag hade en hand på hennes bröstkorg och en över hennes bakhuvudet. Men det är jobbigt att hon ska bli så ledsen. Jag vet inte hon kanske behöver längre tids nedvarvning innan hon ska läggas ned i sängen. Några tips på nedvarvning? Bad funkar inte, det blir hon upprörd över. Böcker river hon sönder.

Hon sover inte för mycket under dagen ca 1,5 h vid kl 11:00 och 30 min kl 16:00.

Sedan i säng kl 20:45 och somnade igår 21:15. Vaknar oftast ca kl 8:00 på morgonen.

Svar på tråden 1-åring gråter vid läggning