• Frankyfan

Betald BRÖSTFÖRMINSKNING!!

Hej alla,

Jag har ett problem. Ett problem som heter bröst. Har strlk 75h i bh storlek och vill inget hellre än att göra en bröstförminskning men jag har såklart inte råd. Jag vet att man kan få en betald av sitt landsting om man uppfyller vissa kriterier. Jag uppfyller de flesta kriterierna, det enda jag egentligen inte uppfyller är stenåldersregeln att du måste ha ett BMI under 25. Jag är 160cm och väger 80kg. Om man mäter BMI så har jag fetma.. Vilket för mej är skrattretande då jag är och har alltid varit väldigt muskulös tjej, men har alltid haft jättestora bröst. Jag har alltid mått dåligt över mina bröst och de hindrar mej inom allt jag gör. Träning, jobb, kläder, värk, men framförallt psykiskt.
    Skämdes till och med för mina bröst på min förlossning... Vilket jag inte tycker kan vara normalt.

Tror ni att det finns en chans att de kan bortse från detta eller är det stenhårt att du måste ha 25 eller mindre i BMI. Någon som har erfarenhet?!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Betald BRÖSTFÖRMINSKNING!!
  • Anonym (Ja)

De är stenhårda är min erfarenhet.
    80kg på 160cm är mycket och säkerligen en del fett.
    Gå ner 10kg till att börja med och se om brösten blir mindre.

• BCH52

Den regeln finns därför att det innebär större risk för komplikationer om man har ett högt BMI, regeln finns alltså för din egen säkerhet.

Naturligtvis opererar man även personer med högre BMI, men då väger man risken för komplikationer mot risken att avstå från operationen.

Då bröstförminsning/bröstförstoring inte är en operation som måste göras akut så väger risken för komplikationer starkare än ditt önskemål om operation.

• Fjärilslarv

På vilket sätt hindrar tuttarna dig från att träna? Jag har 70 H eller I och jag tränar nästan varje dag.
    Gäller att ha en grym sportbh bara.

• Gladskit

Jag bor i Stockholm och jag fick min operation betald. Jag är också ganska tung, jag tränar mycket och är lång och låg precis under gränsen för BMI 25. Och det blev jag också tillsagd av kirurgen under bedömningen, att det inte var några problem med volymen och att hon hade full förståelse för mina ryggproblem men att jag absolut inte fick gå upp i vikt!

Det har både med riskerna att göra, är man överviktig och ska sövas så är det tydligen belagt med vissa risker. Dels har det med resultatet att göra. Man ska vara viktstabil och man ska inte ha 10-15kg att gå ner efteråt för då kommer resultatet kanske inte bli så bra. Utan då är det bättre att man går ner till en stabil vikt innan man opererar sig.

Angående träning så visst, det funkar. Men har man begynnande ryggproblem så blir det kontraproduktivt till slut, upplevde jag. Att ansträngningen på ryggen av att tex. springa en mil, blev så pass stor att det var frågan om det var värt det. Då körde jag med två, ibland tre, sport-bh'ar. Sen kan man påverkas olika mycket av stor och tung byst. Det är inte alla som får ryggproblem. Men jag som upplevt båda sidorna säger så här; att kunna springa nu och inte ha den här belastningen - det är STOR skillnad! Jag gick från HH till liten D kupa.

• Frankyfan

Tack för svar!!

10kg mindre ändrar inte storleken på brösten tyvärr.. Dom har varit så här stora sen jag var 14år och då jag tränade fotboll 6 dagar i veckan och då har jag i princip aldrig vägt under 70kg efter puberteten. Men jag skulle säkert kunna gå ner 10kg om jag verkligen ville! Men jag jag ser verkligen inte min kropp som ohälsosam, det var det som var poängen. Men jag förstår att det är farligt att söva någon som är överviktig!

När det kommer till träningen, så är det just som någon skrev, 3 sport-bh-ar så kanske jag slipper få tuttarna i ansiktet om jag hoppar, men jag får även skavsår mellan brösten då jag svettas o rör mej. Svider som fan och läker dåligt om jag vill fortsätta träna då det blir samma sak all over again... Så du som skrev om en grym sport bh, tips tack?!?!! Har prövat alla möjliga. Lagt ut tusentals kronor på dyra bh-ar som lovar mycket men det blir aldrig bra.

Får väl pallra mej iväg till vårdcentralen och se vad dem säger.. Tror dock inte ens att det finns plastkirurg där jag bor som kan utföra en sådan operation. Skulle jag då få en remiss till fastlandet(livet på en jävla ö). Men om de skulle kräva 25 eller mindre i BMI skulle jag alltså behöva gå ner 16kg eller mer.

Jag tycker BMI är ett sjukt sätt att mäta folk "hälsostatus". Vore det inte bättre med någon slags mätning av muskler, fett och annat? Alla är byggda olika och att utgå från en och samma mall för alla människor tycker jag är konstigt.

• Anonym (Jag)
    Frankyfan skrev 2014-09-04 19:52:49 följande:

10kg mindre ändrar inte storleken på brösten tyvärr..

Jo, det gör det.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-04 20:00:45 följande:
    Jo, det gör det.
    Nej, det är inte säkert att det gör det. Jag har gått ner över 20 kg och gick från 110 D till 80 F. Det är väldigt individuellt var det tar när man går ner.
  • Frankyfan

Inte tillräckligt för att jag inte skulle vilja göra en förminskning. Okej om jag kunde banta satan och vips ha en c-kupa. Men så funkar det inte. Allt i brösten är inte fett. Hade varit enklare om det var dock!

• Gladskit

Beroende på vilket landsting du tillhör borde du ta reda på vem/vilka som utför bröstförminskningarna inom det landstinget. Då kan du hoppa över vårdcentralen (som ändå oftast är dåligt insatta) och boka en konsultation direkt med en kirurg. Så gjorde jag och det gick alldeles utmärkt. Enda skillnaden var att jag fick stå för kostnaden för konsultationen själv eftersom det inte var klarlagt då (när jag bokade) att det skulle bli en landstingsfinansierad operation. Men efter det sen hade jag inga andra kostnader utöver.

När jag varierat i vikt innan så kanske volymen har minskat litegrann, men aldrig så att jag kunnat gå och köpa en bh i mindre storlek. Utan det har mest känts på omkretsen i så fall. Men även där är vi säkert olika.

Svar på tråden Betald BRÖSTFÖRMINSKNING!!