• Sugarpiehoneybunch

Vad är det med våran bebis?

Våran dotter blir 5 månader den 15:onde. 
    I nu snart 2 veckor har hon börjat med något nytt, vi känner oss hjälplösa. 
    Så fort klockan slår 18 så blir hon gnällig och skrikig.
    Hon vill inte ha ersättning, hon har inte ont i magen, och blöjan kontrolleras regelbundet. 
    Det börjar med smågnäll som sen eskalerar till gallskrik, ingenting hjälper. 
    Vi har testat lägga henne i vagnen, på golvet, i våran säng, spjälsängen, babysittern, men det bara skriks. 
    Hon " ger upp " vid 21.30 ca efter nån sked gröt och somnar då. 
    Det enda som hjälper när hon är såhär det är att gå å bära och gunga henne, men det är inte så roligt att göra det i 3 å en halv timma.. 
    Någon som känner igen sig? Vad kan man göra? Vad kan det vara? 
    Igår testade vi att ut och gå med henne i vagnen, då blev hon tyst men började på en gång när vi kom innanför dörren igen..

• Svar på tråden Vad är det med våran bebis?
  • Mascaraklumpar

Övertrötthet känns mest troligt. Mellan vilka tider sover hon på dagen? Hon kanske skulle behöva sova en gång extra?

• Nyfiken gul

nån form av utvecklingsfas befinner hon sig i och kanske är det så att hon helt enkelt är övertrött. Ni kanske behöver justera hennes sovrutiner . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sugarpiehoneybunch
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-04 16:48:38 följande:

Övertrötthet känns mest troligt. Mellan vilka tider sover hon på dagen? Hon kanske skulle behöva sova en gång extra?

På natten sover hon från ca 21.30 till 02 ca då hon vill ha lite ersättning, efter det sover hon igen fram till 11-12 på dagen. 
    På dagtid kan hon slumra en timma på eftermiddagen, mellan 14-16 tiden ca.
  • Madicken01
    Sugarpiehoneybunch skrev 2014-09-04 16:26:14 följande:

Våran dotter blir 5 månader den 15:onde. 

I nu snart 2 veckor har hon börjat med något nytt, vi känner oss hjälplösa. 

Så fort klockan slår 18 så blir hon gnällig och skrikig.

Hon vill inte ha ersättning, hon har inte ont i magen, och blöjan kontrolleras regelbundet. 

Det börjar med smågnäll som sen eskalerar till gallskrik, ingenting hjälper. 

Vi har testat lägga henne i vagnen, på golvet, i våran säng, spjälsängen, babysittern, men det bara skriks. 

Hon " ger upp " vid 21.30 ca efter nån sked gröt och somnar då. 

Det enda som hjälper när hon är såhär det är att gå å bära och gunga henne, men det är inte så roligt att göra det i 3 å en halv timma.. 

Någon som känner igen sig? Vad kan man göra? Vad kan det vara? 

Igår testade vi att ut och gå med henne i vagnen, då blev hon tyst men började på en gång när vi kom innanför dörren igen..

Låter som övertrötthet. Har en liten på 8 månader som gjorde lika dant. Mitt tips är att påbörja läggningen vid 17.30 och ha liknande rutiner varje kväll och se till att hon är i säng en stund innan 18. Lycka till :)
  • Mascaraklumpar
    Sugarpiehoneybunch skrev 2014-09-04 16:55:12 följande:
    På natten sover hon från ca 21.30 till 02 ca då hon vill ha lite ersättning, efter det sover hon igen fram till 11-12 på dagen. 
    På dagtid kan hon slumra en timma på eftermiddagen, mellan 14-16 tiden ca.
    Okej, att hon bara sover runt en timme på dagen låter lite lite tycker jag. Jag hade nog testat att väcka henne lite tidigare på morgonen och sedan försöka få henne att sova en gång vid lunchtid samt en gång lite senare på eftermiddagen. (Å andra sidan finns det ju alltid en risk att man förstör mer än man fixar när man försöker ändra på sömnvanorna, så det är ju såklart upp till er om ni vill riskera det.)
  • linkita

Övertrött låter det som MEN våran dotter var så när det var varmt och när man gick ut ed henne, blev det ju svalare. så testa med mindre kläder. Sedan undrar jag. ammar du? Har du ändrat något med kosten?

• MallaL

Känner precis igen det, det stora kvällsgnället. Troligtvis beror det på att barnet behöver mer mat per dygn, men för trött för att äta på kvällen. Ammar du? Vad jag minns gick det inte över förrän jag slutade amma helt och välling/gröt blev helt accepterat och åts i hyfsat stor mängd tidigare på kvällen (ett tag sedan mina barn var små...)

• Sugarpiehoneybunch

Tack för era svar!! 
    Jag ammar inte, hon får ersättning, 180 ml var tredje timma ca.
    Ikväll har det dock gått förvånansvärt bra, lugn tjej. 
    Kanske för jag skrev detta inlägget? Hehe Glad

• linkita

Nä utan innan hon börjar bli gnällig. Kanske 30 min innan, släcka ner ge mat, kanske sugna. ..det hade jag testat. Även gått o burit på barnet o försökt att få henne att sova.

• linkita

Testa o byt ersättning. Jag bytte till althera från apoteket o hon blev en annan tjej. Hon hade inte Heller direkt ontutan det var svårt o säga varför hon grät. Jag pratade med en läkare som ville att vi skulle testa det och efter det mår hon bra????

Svar på tråden Vad är det med våran bebis?