• asamatilda

kryper liksom inte

Vår yngsta son är 13 månader och vill liksom inte krypa, han har istället hoppat sig fram på rumpan (sen 3-4 mån tillbaka) och tycker att det är toppen.

Nu var sambon på bvc idag och fick typ en utskällning av läkaren för att han inte kryper. Det är inte bra alls tydligen och de vill skicka honom till en sjukgymnast. Att försöka lära sig gå var inte aktuellt nu utan han måste minsann krypa först annars blir det fel i utvecklingen...

Låter helt galet i mina öron, så länge han utvecklas borde det väl vara bra, eller? Nån som har koll på sånt här?

• Svar på tråden kryper liksom inte
  • Harmagedon

De där rumphopparna har jag träffat på några stycken. De har alla lärt sig gå inom rimlig tid. Aldrig hört någon läkare som reagerat som er. Mer om lugnande besked från BVC till oroliga föräldrar.

• Mercurialis

Hade varit intressant att få veta vad som blir fel i utvecklingen, enligt läkaren.

Mitt första barn kröp inte utan hasade sig fram på rumpan. Han lärde sig att gå som vilket annat barn som helst.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • asamatilda

Tydligen något om att de ska aktivera motoriken genom att röra sig framåt med ena benet och armen och sen det andra.

Så enligt henne skulle vi backa från att nu försöka lära sig gå till att "tvinga" honom att lära sig krypa. Känns mycket märkligt...

• Whitetrash86

min vän hade en rumphoppare, han lärde sig aldrig krypa. Han är idag 3år och går, springer, hoppar, klättra.. you name it!

Mina barn lärde sig stå och gå (vid 8 månader), innan dom kröp. Även dom gör allt som dom "bör" kunna göra för sina åldrar helt utan problem.

Det är helt sjukt vad hysteriska vissa bvc-sköterskor är. Be om en annans synpunkt och byt sedan.

• honeydew

Låter helt fel, enligt mig. Båda mina barn har hasat fram på rumpan, aldrig krypit, och den ena är 4 år nu och väldigt motorisk. Går i dansklass för 5-6-åringar, älskar det. Andra barnet är bara 11 mån än, men står upp och går längs med möblerna. Kommer nog bli folk av henne med

kryp-stadiet måste barnen ej gå igenom, till skillnad mot sitta och gå. En del kryper/hasar aldrig innan de lär sig gå. Lika normalt det med.

• Kattflickan

Jag har hört att barn som inte kryper kan få läs- och skrivsvårigheter. Men, jag har också hört att man kan lära dem krypa senare, efter att de lärt sig gå och på så vis motverka problemen. Lät hysteriskt av läkaren att reagera så.

• Flickan och kråkan

Något hysterisk och lätt okunnig läkare. Korsrörelser ÄR viktiga för barns utveckling. I det har han helt rätt. Att krypa är ETT sätt att göra dessa på. Vissa barn som inte kryper kan få svårigheter om de inte får hjälp med att träna korsrörelser. Många barn gör korsrörelser på andra sätt än att just krypa och kan därmed utan problem t.ex. krypa när de ä 10 år utan att ha krupit som riktigt små barn. Barn måste heller inte göra alla steg i "rätt" ordning. Vad har han fått det ifrån? 

Se det som något positivt att han får komma till en sjukgymnast. De är experter på området och brukar vara oerhört kunniga vad gäller barns motorik och utveckling och även väldigt bra på att möta barn....är min erfarenhet. Vi gick med vår äldsta hos sjukgymnast...utan att det var någon problematik. Fick remiss enbart för säkerhets skull så att säga. Väldigt spännande och lärorik erfarenhet .

Svar på tråden kryper liksom inte