• Anonym (Gravid med nr2)

Gå ner i tid 6 månader innan BF

Hej!
    Vi har en son som är född oktober 2012 och väntar nu ett syskon med BF 19 mars.
    Jag var föräldraledig till januari i år, jobbade 4 månader sen gick jag hem på föräldraledighet/semester i maj tills nu då vi inte hade fått någon förskoleplats.

Kan jag välja att gå ner i arbetstid utan att fylla ut dagarna med FP men ändå skydda min SGI om det är inom ramen "tidigast 6 månader innan BF"?

Jag har jobbat heltid sen 2008 eller varit föräldraledig och skyddat min SGI från sonens 1-årsdag.

Med vänlig hälsning,
    Anna

• Svar på tråden Gå ner i tid 6 månader innan BF
  • Försäkringskassan

Hej,

Hej för att kunna gå ner i tid 6 månader innan barnets beräknade födelsedatum måste du från den senaste perioden med tjänstledighet arbeta minst 6 månader i följd utan någon period med tjänstledighet.

Så utifrån det du berättar måste du fortsätta att skydda din SGI(sjukpenninggrundande inkomst) ända fram till barnets födelse. Då den åter är helt skyddad fram till barnets 1 års dag oavsett hur mycket eller lite föräldrapenning du tar ut.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Gravid med nr2)

Hej!

Tack för svar!

Jag trodde att det var så att man skulle ha varit sysselsatt 100%, antingen i arbete eller föräldraledig. Men så är det alltså inte?

Men om man då går till föräldrapenningen kommer jag ha samma nivå till nästa barn då sonen var 1 år och 8 månader när jag blev gravid om man räknar 9 månader bakåt från den 19 mars(BF)? Fast jag går ner i tid och min SGI sänks?

Mvh
    Anna

• Försäkringskassan

Hej!

Om man är i full sysselsättning (arbetar heltid) efter avslutad tid med föräldrapenning och återigen blir helt föräldraledig med uttag 5 hela dagar/v skyddar man sin sgi.

Har man återgått i arbete på deltid och inte fyllt upp med föräldrapenning till sin heltid får man en sänkt sgi när det gäller sjukskrivning och för vab (tillfällig föräldrapenning).

Nivån på föräldrapenningen är däremot skyddad om man har blivit gravid på nytt inom 1 år och 9 månader och man får samma föräldrapenning på nästa barn.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Gå ner i tid 6 månader innan BF