• MeNoLike

Min son äter inte. Vad göra?

Min son är 1år9mån och har nästan alltid varit dålig på att äta sånt som inte kommer ur flaska.
    Jag pratade med BVC om detta för ca ett halvår sedan och då sa hon: ge honom välling om det är det han vill ha.
    Nu tycker jag att han känns så stor och jag vill att han ska äta mat. Han äter i stort sett ingenting, vissa dagar får han i sig någon oliv, en korvskiva, fiskpinnar, vindruvor, gurka, tomat, apelsin, persika. Det är de sakerna han äter.. Men ger man tex fiskpinnar el korv flera ggr efter varann så slutar han äta det också.
    Vi har verkligen testat att ge honom allt! Han blir serverad riktig mat två ggr om dagen. Men äter någon tugga 1/10.
    Detta börjar bli väldigt frustrerande. Vad ska vi göra?
    Han är pigg, frisk och växer bra.

• Svar på tråden Min son äter inte. Vad göra?
  • Birgitta02

Variera maten! Ge barnet samma mat som ni själva äter. Och ät samtidigt vid matbordet. Varför servera korv "flera gånger efter varann" som du själv beskriver? Ta fram kokböckerna. Barn behöver inte speciell barnmat i den åldern. Bara lite mindre bitar. Och laga från grunden. Och ät tillsammans. Inte bara sitta bredvid. Barn ska vara med vid middagen (fast du kanske redan sitter och äter tillsammans).

Sen finns det föräldrar som ger barnet massor av valmöjligheter. "Vill du ha detta då? Nää - det här då? Nähä - vad vill du ha? Korv, fisk, kotlett, makaroner?"... såna val klarar inte barn.

Mina ungar åt allt när de var små. Av den enkla anledningen att jag inte gav dem nåt val. T o m matjesill gick ner.

Variera alltså kosten - kolla kokböcker, och kanske förenkla vissa recept om du tycker de är jobbiga.

• sallybuse

Tror att ni ka ta det lugnt med honom.Huvudsaken att han mår bra och inte går ner i vikt.Se tiden an.Helt plötsligt så vänder det igen.Han märker nog att du blir lite nervös när han inte vill äta.Och då gör han inte de bara för att det är kul.Sätt bara fram mat till han och bara sitt kvar och säg inget.Alla barn har i regel varit matvägrare.

• MeNoLike
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 09:43:36 följande:

Variera maten! Ge barnet samma mat som ni själva äter. Och ät samtidigt vid matbordet. Varför servera korv "flera gånger efter varann" som du själv beskriver? Ta fram kokböckerna. Barn behöver inte speciell barnmat i den åldern. Bara lite mindre bitar. Och laga från grunden. Och ät tillsammans. Inte bara sitta bredvid. Barn ska vara med vid middagen (fast du kanske redan sitter och äter tillsammans).

Sen finns det föräldrar som ger barnet massor av valmöjligheter. "Vill du ha detta då? Nää - det här då? Nähä - vad vill du ha? Korv, fisk, kotlett, makaroner?"... såna val klarar inte barn.

Mina ungar åt allt när de var små. Av den enkla anledningen att jag inte gav dem nåt val. T o m matjesill gick ner.

Variera alltså kosten - kolla kokböcker, och kanske förenkla vissa recept om du tycker de är jobbiga.

Vi sitter alltid, varje dag hela familjen och äter middag ihop, lunch bara på helgerna. När vi är hemma om vardagarna och äter lunch äter jag bara ibland men sitter alltid med.

Han får likadan mat som oss, men om han inte äter den brukar jag pröva med tex korv eller fiskpinnar funkar någon gång ibland.

Inget problem med matlagningen o övrigt då det är sambons största intresse.
  • Birgitta02
    MeNoLike skrev 2014-09-05 09:50:47 följande:
    Vi sitter alltid, varje dag hela familjen och äter middag ihop, lunch bara på helgerna. När vi är hemma om vardagarna och äter lunch äter jag bara ibland men sitter alltid med.

Han får likadan mat som oss, men om han inte äter den brukar jag pröva med tex korv eller fiskpinnar funkar någon gång ibland.

Inget problem med matlagningen o övrigt då det är sambons största intresse.
    "Pröva" inte med annat. Det är ofta det som är felet. Mat ska vara gott och roligt, inte föremål för konstigheter. Och äter han inte så får man förutsätta att han inte är hungrig. Då tar man så småningom bort maten och så får han vara "hungrig". Sen kan man kanske tidigarelägga middagen (om han ätit dåligt till lunch). Testa över helgen som kommer. Ät lunch, äter han dåligt så tidigarelägg middagen. Eller ge ett litet mellanmål som ni kanske brukar ge honom.

För mig handlar det mer om att lära ett barn att mat är trevligt, roligt, gott. Och aldrig någonsin en maktkamp. Vilket det riskerar bli när barnet kommer i trotsåldern. Han ser att det är jätteviktigt för er att han äter. Och den knappen kommer han trycka på när han är medveten om det, och vill trotsa.
  • rere88

Min son har haft matvägran ångrar gånger.

Erbjud inte något annat.. äter hsn inte så ta bort tallriken o låt han sitta kvar medans ni äter färdigt.

Ibland ångrade min son sig och då fick han tillbaka tallriken.

Låt honom vara med när ni lagar mat... inte vid spisen kanske men låt han slabba i diskhon så ser han vad ni gör o berätta vad ni gör o varför. . Lite som en matlagnings kurs :)

Om han fortfarande inte äter vid middagen så erbjud macka eller välling innan han lägger sig för natten.

det är en jobbig period men det går över :)

• Mälaröbo

Om han växer som han ska så ÄR det ju ingen fara. Vissa är små i maten och en tugga här och där blir ju tillslut en måltid. Välling morgon o kväll på det så vet du att han får i sig något. Mina barn dricker fortfarande välling till frukost och de är 9 och 12 år.

• MeNoLike

Ja han dricker också välling. Morgon. Kväll. Ibland en gång på natten. Och 2-3 ggr mitt på dagen. Vi ger honom välling efter att han inte ätit mat när han börjar tappa humöret. Som Bvc sagt.

• Birgitta02
    MeNoLike skrev 2014-09-05 13:41:57 följande:

Ja han dricker också välling. Morgon. Kväll. Ibland en gång på natten. Och 2-3 ggr mitt på dagen. Vi ger honom välling efter att han inte ätit mat när han börjar tappa humöret. Som Bvc sagt.

Så han äter välling 5-6 ggr per dygn? Tro fan han inte äter:). Jag hade gett honom en rejäl dos välling möjligen på kvällen. Gröt på morgonen till frukost (eller välling). Ett mellanmål i form av frukt. Lunch kl 12. Mellanmål kl 15. Och middag kl 17-18. Typ.
  • Majken03

Om du slutar med all välling på dagarna kommer han vilja äta mat inom 5 dagar. Det kommer bli tufft att stå emot när han vill ha välling men stå på er. Han behöver ju inte äta nån mat, han vet ju att han blir mätt ändå, att vällingen kommer snart.

• sextiotalist

Jag kan hålla med om att välling 5-6 ggr om dagen är lite väl mycket. Vi hade också en matstrejkande liten krabat. Men var han inte sjuk så fick han välling morgon och kväll. 
    Det viktigaste är att han äter, om det är en eller två tuggor spelar ingen roll. Vi fick tipset att ge vår grabb något litet innan maten, det kan ofta trigga igång aptiten.

Svar på tråden Min son äter inte. Vad göra?