• Camillapunktslut

köpa begagnad tvättpelare och diskmaskin

Ska ev göra ett lägenhetsbyte med en familj som har en tvättmaskin och torktumlare och en diskmaskin som dom vill sälja till mig, lite av bekvämlighets skäl antar jag för att slippa släpa med sig grejerna vid flytten. Tvättmaskinen är från 2003 och diskmaskinen är från 2007. Hon vill ha 2500 kr bara för diskmaskinen, men lägger jag till en 1000 kan jag köpa en helt ny på elgiganten!
    Hjälp!! Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris?

• Svar på tråden köpa begagnad tvättpelare och diskmaskin
  • Birgitta02

Klart hon vill tjäna pengar. Säg att du ger 500 kr. Tar hon då med maskinen så kan du köpa ny, inkl installation. Låt henne inte få upp priset. Maskinen är faktiskt 11 år gammal och sjunger troligen på sista versen.

• Annelie 76

Kolla vad du skulle få ge för likande på Blocket. Men jag håller med, 2500kr för en gammal diskmaskin är för mycket. För alltihop, kanske, men inte en grej.

• Birgitta02

Läste lite fel däruppe.
    Ge henne 500 för diskmaskinen. Och 700 styck för tvättmaskin och torktumlare. Klappat och klart:)

• Camillapunktslut

Hon sa att dom inte var så gamla och inte blivit använda så mycket, hon sa också att hon inte visste åren på dom. Hyresvärden är den som satt in grejerna så jag ringde och frågade och det var väl tur det. Så man fick lite koll!

• Frontline

Låter väldans dyrt tycker jag med tanke på åldern på sakerna, jag skulle ha köpt nytt...

Vi köpte en tvättmaskin 2003 och en diskmaskin 06 och båda fick vi byta ut förra hösten, livslängden är inte så lång på dagens maskiner...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 12:48:14 följande:

Hon sa att dom inte var så gamla och inte blivit använda så mycket, hon sa också att hon inte visste åren på dom. Hyresvärden är den som satt in grejerna så jag ringde och frågade och det var väl tur det. Så man fick lite koll!

Om hyresvärden satt in dom så kanske hon har dem som tillval. Och då får hon inte ens ta med dem. De ska ingå i lägenheten då. Kolla med hyresvärden.
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 12:44:50 följande:

Läste lite fel däruppe.

Ge henne 500 för diskmaskinen. Och 700 styck för tvättmaskin och torktumlare. Klappat och klart:)

Ja det är en mer rimlig summa. Annars får hon ju sälja dom innan flytten
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 12:52:24 följande:
    Ja det är en mer rimlig summa. Annars får hon ju sälja dom innan flytten
    Kolla först om det är tillval som hon kanske t o m betalat för. Ofta är det en hundring per maskin och månad. Tillval får man inte ta med när man flyttar. Hon kanske inte ens vet det.

Kontrollera med hyresvärden. Du frågar bara om maskinerna är hennes eller om de ägs av hyresvärden. Om det senare gäller, så ska du inte betala en krona.
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 12:49:26 följande:

Om hyresvärden satt in dom så kanske hon har dem som tillval. Och då får hon inte ens ta med dem. De ska ingå i lägenheten då. Kolla med hyresvärden.

Ja jag har kollat. När dom är över 6 år gamla tillhör dom hyresgästen som bor i lägenhet vid det tillfället. Så hon får ta med dom, sälja dom, ge bort dom som hon vill.
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 12:55:57 följande:
    Ja jag har kollat. När dom är över 6 år gamla tillhör dom hyresgästen som bor i lägenhet vid det tillfället. Så hon får ta med dom, sälja dom, ge bort dom som hon vill.
    Ahaaaaa....
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 12:56:34 följande:

Ahaaaaa....

Yes... Vill inte jag ha dom så måste hon ta med dom. Och hon är mer desperat efter min lägenhet än vad jag är efter hennes så jag har ett litet övertag. Om man ska vara så fräck
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 13:02:22 följande:
    Yes... Vill inte jag ha dom så måste hon ta med dom. Och hon är mer desperat efter min lägenhet än vad jag är efter hennes så jag har ett litet övertag. Om man ska vara så fräck
    Tycker faktiskt du ska vara så fräck :). Ge henne 2000 rakt av för samtliga. Eller varför inte 1500?
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 13:20:35 följande:

Tycker faktiskt du ska vara så fräck :). Ge henne 2000 rakt av för samtliga. Eller varför inte 1500?

Ja, det ska jag vara Jag är ju faktiskt inte tvingad att köpa hennes grejer.
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 13:47:28 följande:
    Ja, det ska jag vara Jag är ju faktiskt inte tvingad att köpa hennes grejer.
    Jag vet inte hur mycket ni snackat. Du kan helt enkelt säga att du inte har så stort behov av grejerna, men kan tänka ge 1500 kr för klabbet:)
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 13:51:25 följande:

Jag vet inte hur mycket ni snackat. Du kan helt enkelt säga att du inte har så stort behov av grejerna, men kan tänka ge 1500 kr för klabbet:)

Hon frågade om jag ville köpa grejerna och hon frågade vilket pris som jag kunde tänka mig och jag sa att det beror ju helt på när grejerna är installerade. Det kunde hon inte svara på så jag sa att jag skulle tänka på det. Det hade mest varit praktiskt att grejerna var på plats när vi ev flyttar in.
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 13:59:39 följande:
    Hon frågade om jag ville köpa grejerna och hon frågade vilket pris som jag kunde tänka mig och jag sa att det beror ju helt på när grejerna är installerade. Det kunde hon inte svara på så jag sa att jag skulle tänka på det. Det hade mest varit praktiskt att grejerna var på plats när vi ev flyttar in.
    Du får väl köra en rövare och hoppas på det bästa:)
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 14:01:03 följande:

Du får väl köra en rövare och hoppas på det bästa:)

Yes! Får göra det Annars får hon sälja till nån annan helt enkelt
  • Birgitta02
    Camillapunktslut skrev 2014-09-05 14:06:20 följande:
    Yes! Får göra det Annars får hon sälja till nån annan helt enkelt
    Japp. Hon får koppla loss skiten, släpa iväg det, och förvara grejerna själv. Jag hade nog tagit ditt bud bara för att slippa den biten.
  • Camillapunktslut
    Birgitta02 skrev 2014-09-05 14:09:56 följande:

Japp. Hon får koppla loss skiten, släpa iväg det, och förvara grejerna själv. Jag hade nog tagit ditt bud bara för att slippa den biten.

Haha pratade med henne nyss hon var inte nöjd med mitt pris förslag. 4000 för tvättmaskinen och torktumlaren PLUS(!!!!) 2000 för diskmaskinen ville hon ha! Sa nej max 2000 för allt. Eller så får hon skaffa en annan köpare! Tror vi bestämde att dom skulle skaffa annan köpare, slutet av samtalet var lite luddigt.
Svar på tråden köpa begagnad tvättpelare och diskmaskin