• Anonym (ont..)

Borde jag ringa 1177..?

Håller på och går igenom en separation nu.. Tar väldigt hårt på mig och har haft svårt att äta och stressar mycket och är orolig.. Igår somnade jag innan kl nio och vaknade strax innan kl 01.. Hade väldigt ont i Magen.. Kramp och kändes som var tvungen att göra nr 2.. Satte mig på toa och inget hände förutom att jag blev väldigt yr. Allt snurrade och jag mådde illa. Rätt som det var så vaknade jag på golvet.. Slagit i pannan och låg och flåsade och skakade.. Satte mig på toan och då kunde jag göra nr 2.. Men satt länge och skakade och flåsade och mådde illa.. Känner mig svag idag, skakig och lite illamående.. Lite yr från och till.. Småhuvudvärk.. Väldigt ont i pannan.. Inget blåmärke men en bula.. Är så rädd att det ska hända igen.. Kan det vara en tillfällighet eller bör jag kontakta 1177?

• Svar på tråden Borde jag ringa 1177..?
  • Anonym (panik)

Låter som om du fått en panikattack pga stress. Men det skadar inte att ringa och fråga.

• Hoppfull84

äter och dricker du ordentligt?
    om man inte äter och dricker är det rätt vanligt att man kan bli yr och svimma.

speciellt om man går från vilande/liggande/sittande till att resa sig plötsligt så hinner inte blodtrycket med och man kan svimma.

jag tycker du ska se till att äta och dricka ordentligt, ta en resorb eller liknande för att återställa vätskebalans om du slarvat med mat och dryck senaste tiden.

troligtvis är det inget värre än så. men är du orolig kan du ju gå på drop in på vårdcentralen och ta blodtryck och prata m sköterskan där.

• Anonym (ont..)

Nej äter inte så bra.. Har ingen aptit. Kan vara jättehungrig men när jag väl börjat äta så får jag ner väldigt lite..

Hur yttrar sig panikattack?

• Anonym (panik)
    Anonym (ont..) skrev 2014-09-05 14:41:01 följande:

Nej äter inte så bra.. Har ingen aptit. Kan vara jättehungrig men när jag väl börjat äta så får jag ner väldigt lite..

Hur yttrar sig panikattack?

Andnöd, hjärtklappning, lite panik.... svårt att säga, det är individuellt har jag förstått. Men känner du dig orolig så är ju personalen på 1177 där för att råda. Så ring du.
  • Anonym (epilepsi)

Kan också vara epilepsi. det är inte normalt att svimma medan man sitter, men kan hända vid hjärtsjukdom eller epilepsi. Ångestkänslor kan också skapa blackouter. Jag skulle kolla upp det.

epilepsi.se/Om-epilepsi.html

• Anonym (epilepsi)

Var inte så bra epilepsiinfo på den sidan såg jag, men ett anfall kan yttra sig som du beskriver, man kan ha förkänningar innan, magont, yrsel, förvrängda sinnesintryck osv, och sedan falla ihop eller gå och göra ngt och plötsligt vakna upp utan att minnas vad som hänt medan man varit "borta". Anfall uppstår lättare vid bla stress/psykisk påfrestning. Kan ju också vara ångest som orsakat upplevelsen men att svimma sittande räknas inte till det normala som sagt. 

Svar på tråden Borde jag ringa 1177..?