• Anonym (Astrid)

Gravid och stadigvarande sjukersättning

Hej!
    Jag har stadigvarande sjukersättning och har nu blivit gravid. Hur funkar det med föräldrarpenning för mig? Vilken ersättning får jag?
    Mvh
    Astrid

• Svar på tråden Gravid och stadigvarande sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej Astrid
    Är det så att du inte har någon arbetsinkomst utan hel sjukersättning så får du ersättning på grundnivån. Det kallas ändå för sjukpenningnivådagar men utbetalas för närvarande med 225 kr brutto per dag.

Är ni 2 vårdnadshavare så kommer ni totalt sett ha 195 dagar var på sjukpenningnivå  (S dagar) samt 45 dagar var på lägstanivå (L dagar).

Faktablad - föräldrapenning

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning.pdf?MOD=AJPERES 

Faktablad ? tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse / adoption

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/28d8164e-a0ac-471e-9020-e8c4ed7a5b77/ff_tfp_4089e_tillfallig_foraldrapenning_barns_fodelse_eller_adoption.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Robin, handläggare

• Anonym (Astrid)

Hej igen!
    Jag har hört att vissa får ha kvar sin sjukpension och samtidigt få någon form av föräldrapenning? Stämmer detta? Vem beslutar om detta?

mvh

Astrid 

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan ha kvar din sjukersättning samtidigt som du uppbär föräldrapenning enligt grundnivån.

Här kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har du frågor som gäller ett enskilt ärende är du välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21.

Om du har frågor som gäller föräldraförsäkringen hänvisar jag dig till ?fråga om föräldraförsäkringen? här på www.familjeliv.se 

Du kan också ställa din frågor om föräldraförsäkringen på www.facebook.com/foralder

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden Gravid och stadigvarande sjukersättning