• Anonym (Undrande)

Levaxin - tidigare mens?

Hej!

Jag tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av att Levaxin (för underfuktion i sköldkörteln) kan orsaka att mensen kommer över 10 dagar tidigt? Jag har i normala fall låååååånga cykler, men nu kom mensen helt oannonserad på dag 18. Jag började med 25 mikrogram för exakt två veckor sedan. Aldrig ätit medicin för sköldkörteln förut.

• Svar på tråden Levaxin - tidigare mens?
  • Anonym (Undrande)

okej! tack!

• Annelie 76

Sköldkörteln samverkar och påverkas av binjurarna som bl.a. tillverkar könshormoner så både sjukdomen och medicinen kan påverka mens och fertilitet. Det är väldigt vanligt att vara infertil eller ha lättare att få missfall när man har hypotyreos. Rätt dos på Levaxinet kan avhjälpa problemen för de flesta.

Läs på om hypotyreos och binjurar för mer info.

• Anonym (Undrande)

Annelie: Tack för svar. Jag har läst mkt om hur binjurar och sköldkörteln (och äggstockar) hänger ihop och jag tycker det är så TRAGISKT att läkare i Sverige verkar helt lost när det kommer till detta. ???? Jag tror definitivt att jag lider av uttröttade binjurar. :(

Jag hoppas dock att Levaxinet inte messar upp min mens mer än den redan är :(

• Jag är bara jag

TSH kan påverka absolut,men Levaxin i sig gör inte att mensen kajkar ur. Har själv ätit det i få se nu... 6,5 år snart. Ibland flippar mensen av ingen anledning alls,ibland beror det på nåt konkret. Det brukar ta minst 4-6 veckor innan Levaxinet har effekt dessutom,innan man ser nån ändring av TSH-värdet.

• Ambulansliv

Du tillför ju nu ett hormon kroppet har saknat (även om det är syntetiskt) så självklart börjar kroppen fundera på vad som händer. 
    Den som reder ut ur allt hänger samman och hittar lösningen för oss med störningar lär nog få nobelpriset. 
    Ett vi kan vara säkra på är ju att vi alla reagerar olika och det GÅR INTE att säga att bara för att det är så för mig, så är det så för dig. Det kan vara precis tvärtom!

/Levaxin i 9 år om det nu är nåt som gör en bättre i ämnet...eller?

• Jag är bara jag
    Ambulansliv skrev 2014-09-06 17:42:10 följande:

Du tillför ju nu ett hormon kroppet har saknat (även om det är syntetiskt) så självklart börjar kroppen fundera på vad som händer. 
    Den som reder ut ur allt hänger samman och hittar lösningen för oss med störningar lär nog få nobelpriset. 
    Ett vi kan vara säkra på är ju att vi alla reagerar olika och det GÅR INTE att säga att bara för att det är så för mig, så är det så för dig. Det kan vara precis tvärtom!

/Levaxin i 9 år om det nu är nåt som gör en bättre i ämnet...eller?

Men herregud,sa jag att jag är expert eller!? Snart sjutton gubbar får man INGENTING skriva på F.l! Jag har tatt det i 6,5 år vilket gör att jag har erfarenhet av Levaxin och min mens har inte ballat av den anledningen. Aldrig hört att nån annans gjort det heller. Snarare kan Levaxin göra så menscykeln blir bättre. Alla kan få en knäpp menscykel när som helst,måste inte bero på nånting. Om knäpp menscykel vore en vanlig biverkan hade man hört om det,det hade stått som vanlig biverkan och man hade mest troligt upplevt det själv.

*sluta snart försöka hjälpa folk för alla hoppar på en-trött!*
  • Ambulansliv
    Jag är bara jag skrev 2014-09-06 20:02:20 följande:

Men herregud,sa jag att jag är expert eller!? Snart sjutton gubbar får man INGENTING skriva på F.l! Jag har tatt det i 6,5 år vilket gör att jag har erfarenhet av Levaxin och min mens har inte ballat av den anledningen. Aldrig hört att nån annans gjort det heller. Snarare kan Levaxin göra så menscykeln blir bättre. Alla kan få en knäpp menscykel när som helst,måste inte bero på nånting. Om knäpp menscykel vore en vanlig biverkan hade man hört om det,det hade stått som vanlig biverkan och man hade mest troligt upplevt det själv.

*sluta snart försöka hjälpa folk för alla hoppar på en-trött!*
    Och om du nu ska "hjälpa" nån så börja med att förstå att vi alla är så totalt olika, så 6,5 år med Levaxin och inget urballande av mensen, betyder LÅNGT IFRÅN att ingen annan kan få problem, just pga att man börjat med Levaxin! Det är ett HORMON som är med och påverkar HELA kroppen. 
    Min mens har inte heller ballat ur under 9 år med Levaxin, men det betyder ju inte att ingen annans kan göra det. Så att tvärsäkert påstå det OCH att samtidigt säga att du baserar det på att DIN INTE gjort det, det är ju bara pinsamt! 
Svar på tråden Levaxin - tidigare mens?