• Anonym (Funderar)

Planering

Hej!

Vi vill ha vårt barn hemma tills skolan börjar och har vårdnadsbidrag nu. Nu börjar jag fundera på hur vi ska fortsätta när vårdnadsbidraget tar slut vid treårs ålder.
    Hörde att man kan studera på deltid och skyddar då sin sgi utan att behöva plocka ut några föräldradagar, stämmer det?
    Hur många % är det minsta jag kan studera?
    Hur många dagar är min/max jag får ta ut i föräldradagar/vecka, finns det några regler?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Planering
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du får medel från CSN under hela din studieperiod kan din SGI vara vilande under studieperioden.

Det finns inget krav på hur mycket eller lite du studerar utan det som räknas är att du får medel från CSN under hela studieperioden.

Från barnets ettårsdag behöver man ha en sysselsättning med fem dagar per vecka för att den sjukpenninggrundande inkomsten, SGI:n ska vara skyddad. Din SGI är skyddad om

ta ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka

kombinerar arbetsdagar och föräldrapenning så det blir 5 dagar per vecka

vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen

studera med studiestöd under hela studieperioden

Hälsningar

Doris, handläggare

• Anonym (Funderar)

Tack för svar.

Försöker ju som sagt klura lite på hur vi ska göra för att kunna vara hemma länge...

Om jag inte vill ta ut 5 dagar/vecka så sänks min sgi. Är det nån skillnad på om jag skulle ta ut 1,2,3 eller 4 dagar/ vecka? Hur mycket sänks den med?

Undrar även vad som händer när mina dagar är slut om jag tar ut 5 dagar/vecka men ändå vill vara hemma sedan utan föräldrapenning. Nollas min sgi då?

• Försäkringskassan

Hej!

För att din SGI ska vara skyddad när du är helt ledig måste du ta ut minst 5 dagar med föräldrapenning varje vecka. Annars sänks din SGI till din faktiska inkomst. Arbetar du ingenting blir din SGI 0 kronor. Det gäller oavsett om du tar ut 1 eller 4 dagar/vecka.

När dagarna med föräldrapenning är slut blir din SGI också 0 kronor. Då behöver du återgå i arbete eller övergå till någon annan form av SGI-skydd. Till exempel kan du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete, eller studera med studiestöd från CSN.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Planering