• Anonym (Undrande)

    Amning som preventivmedel?

    Hur väl skyddar amning mot en ny graviditet förutsatt att man ej fått tillbaka mensen?

  • Svar på tråden Amning som preventivmedel?
  • Anonym (neverknow)

    Ägglossningen inträffar INNAN mensen så det går att bli gravid innan man får sin första mens efter förlossningen, även om man ammar

    amningen kan skjuta upp ägglossningen något, för vissa inget alls och för andra väldigt länge
    men det är ingen säker metod alls, för som sagt du kan aldrig vara helt hundra på när första ägglossningen sker och den sker innan mensen

    visst nu behöver man inte bli gravid bara för att man får ägglossning eller på första gången man får det, men man vet aldrig

    jag skulle ha valt att använda kondom tills första mensen och sen ev. köra kondom + säkra perioder (inte helt säkert nej, men vill/kan man inte med hormoner så, vilket man ska vara försiktig med när man ammar tex, finns hjälpmedel och tester för att göra det säkrare)

  • Maria 79

    Såhär är det: OM du helammar, även nattetid (inte går mer än 6 h mellan amningstillfällena på natten och 4 h på dan) OCH bebisen absolut inte får någon annan föda än din bröstmjölk SAMT att barnet är under 6 månader gammal OCH du INTE har fått tillbaka din mens så är amning (LAM metoden) ett bra skydd mot graviditet (0,8-1,2 personer av 100 blir ändå gravida med metoden)

  • Anonym (Undrande)
    Maria 79 skrev 2014-09-06 01:05:06 följande:

    Såhär är det: OM du helammar, även nattetid (inte går mer än 6 h mellan amningstillfällena på natten och 4 h på dan) OCH bebisen absolut inte får någon annan föda än din bröstmjölk SAMT att barnet är under 6 månader gammal OCH du INTE har fått tillbaka din mens så är amning (LAM metoden) ett bra skydd mot graviditet (0,8-1,2 personer av 100 blir ändå gravida med metoden)


    Jag helammar och har inte fått tillbaka mensen. Barnet är ca 2 mån gammalt. Däremot har hon sovit hela nätter vissa tillfällen, så har det inte blivit någon amning på ca 8 timmar. Min man och jag har bara haft sex några enstaka gånger men är lika nojig för det. Dock har jag fått minipiller utskrivet nu. Jag vågar inte lita på att en ny graviditet kan förhindras med enbart amning som preventivmedel..
  • Maria 79

    När något av kriterierna inte längre uppfylls, som i ditt fall amningsuppehåll i 8 timmar så behövs kompletterande skydd, som du har nu med minipiller.

Svar på tråden Amning som preventivmedel?