• Anonym (Tjej)

Svårt att cykla som tjej

Cyklar till jobbet varje dag men får så ont i fittan, sadeln tränger in. Jag försöker sitta på sidan av den, lägga tyngden mer på skinkan, men då får jag ont där istället.

Cykla och cykelsadlar måste ett hemskt påfund för oss tjejer.

Vet ej om jag är ensam om detta, men visst måste det finnas fler tjejer som har det här problemet?

• Svar på tråden Svårt att cykla som tjej
  • mr me

Byt sadel? Det finns ju en del olika former och typer att välja mellan.

• Anonym (Tjej)
    mr me skrev 2014-09-06 14:24:52 följande:

Byt sadel? Det finns ju en del olika former och typer att välja mellan.

Har aldrig funderat på det, tycker jag har haft så många olika cyklar och sadlar men alla gör ont på nåt sätt. Dessutom är jag för det mesta rakad och då känns det värre än om jag har hår där nere.

Ska kolla upp det
  • Anonym (Wildrat)

Byt sadel. Smala sadlar är inte bra, skaffa en bredare.

• amandanS

KMan kan cykla på smala sadlar som tjej också... Jag är tjej och cyklar racer(landsvägscykling).. Mitt råd är vinkla sadeln något neråt, då sitter du på sittbenen och inte mjukdelarna.. Även tänka på hur man sitter, med mycket svank så trycker du med ner kroppsvikten underlivet.

Ont i sittbenen kan alla få i början om man cyklar mycket, men det tränas och vänjer man bort.. Det värsta man kan göra är att använda ett gel överdrag! Blir så mjukt så sittbenen sjunker ner och man sitter på de känsliga mjukdelarna istället.

.

• mr me
    Anonym (Tjej) skrev 2014-09-06 14:27:16 följande:
    Har aldrig funderat på det, tycker jag har haft så många olika cyklar och sadlar men alla gör ont på nåt sätt. Dessutom är jag för det mesta rakad och då känns det värre än om jag har hår där nere.

Ska kolla upp det
    Tips och lycka till:

www.cykelfritid.se/cykel-tillbehor/cykel-sadlar
  • krillesthlm
    Anonym (Tjej) skrev 2014-09-06 14:27:16 följande:

Ska kolla upp det
    låt håret växaSkrattande
  • hännrick

Testa att vinkla om sadeln. Om det inte hjälper så kan du testa en annan sadel

• Anonym (Tjej)
    amandanS skrev 2014-09-06 14:34:21 följande:

KMan kan cykla på smala sadlar som tjej också... Jag är tjej och cyklar racer(landsvägscykling).. Mitt råd är vinkla sadeln något neråt, då sitter du på sittbenen och inte mjukdelarna.. Även tänka på hur man sitter, med mycket svank så trycker du med ner kroppsvikten underlivet.

Ont i sittbenen kan alla få i början om man cyklar mycket, men det tränas och vänjer man bort.. Det värsta man kan göra är att använda ett gel överdrag! Blir så mjukt så sittbenen sjunker ner och man sitter på de känsliga mjukdelarna istället.

.

Att vinkla neråt låter ju som en bra ide. Jag cyklar även på min fritid, så då vore det ju skönt att slippa och få ont.
  • MxMeNow
    amandanS skrev 2014-09-06 14:34:21 följande:

.

Det visste inte jag, nu har jag lärt mig något nytt! Får sluta använda överdraget och vinkla om sadeln istället. Jag har försökt vinkla om den förr men får inte till det, skam den som ger sig!
  • Anonym (Tjej)
    krillesthlm skrev 2014-09-06 14:36:16 följande:
    låt håret växaSkrattande
    Det är snyggare och mer praktiskt (i de flesta situationer) att ha rakat
  • krillesthlm
    Anonym (Tjej) skrev 2014-09-06 14:40:40 följande:
    Det är snyggare och mer praktiskt (i de flesta situationer) att ha rakat
    lägg in ngt mjukt o skönt mellan trosan o fittan när du ska cykla?Skrattande
  • MxMeNow

Det finns ju cykelbyxor med särskild vaddering, det kanske kan vara något?

• Anonym (Tjej)
    MxMeNow skrev 2014-09-06 14:48:21 följande:

Jovisst, men till jobbet?
  • MxMeNow
    Anonym (Tjej) skrev 2014-09-06 14:51:30 följande:

Jovisst, men till jobbet?

Byta om när du kommer dit? Jag vet inte, det var bara en tanke få jag vet hur ont det gör.
  • amandanS
    MxMeNow skrev 2014-09-06 14:48:21 följande:

Cykelbyxor är toppen! Jag skulle nog inte överleva mitt cyklande utan de, nu antar jag att mina distanser 4-12 mil är lite över vad folk kör till/från jobbet normalt sett då men :P MEN köper ni byxor, 1. Köp dam om du är tjej! Herrmodellerna är så mycket mönster i de så man som tjej lätt får skav. Och 2. ALDRIG underkläder under! Kan kännas konstigt i början, men väl på sadeln är det perfekt :)
  • MxMeNow
    amandanS skrev 2014-09-06 15:28:08 följande:

Cykelbyxor är toppen! Jag skulle nog inte överleva mitt cyklande utan de, nu antar jag att mina distanser 4-12 mil är lite över vad folk kör till/från jobbet normalt sett då men :P MEN köper ni byxor, 1. Köp dam om du är tjej! Herrmodellerna är så mycket mönster i de så man som tjej lätt får skav. Och 2. ALDRIG underkläder under! Kan kännas konstigt i början, men väl på sadeln är det perfekt :)

Svar på tråden Svårt att cykla som tjej