• Anonym (nedstämd)

Slutade röka - mår psykiskt dåligt

Hej!

Jag har rökt dagligen i 10 år. Jag har förut försökt att sluta vilket inte har fungerat eftersom jag har tagit emot ifall någon har bjudit på en cigarett. För 1 vecka och 5 dagar sedan tog mina cigaretter slut. Jag hade då lite snus (aldrig snusat på så vis, bara undantag nu att jag hade en burk) och snuset tog slut för tre dagar sedan. Under tiden jag hade snuset men ej cigaretterna så kändes det bättre men hade emellanåt ändå ett stort cigarettsug eftersom snuset inte tryckte på de rätta knapparna för mig som cigaretterna gör.

De här tre dagarna när allt är slut känner jag att jag mår väldigt psykiskt dåligt. Jag känner ett sug ibland men mest känns det som att något fattas, jag är irriterad på omgivningen, mig själv och andra, jag har lätt till gråt, trött i huvudet och väldigt nedstämd..deprimerad.

Jag har haft ett jobbigt år bakom mig men tycker jag har börjat må bättre, tills nu. Nu när jag slutade röka så känns det plötsligt bara mörkt. Det måste ju bero på cigaretterna eftersom det börjar när jag ej får i mig nikotin mera övht, eller? Det känns även som att allt skulle bli bra om jag bara fick fortsätta röka och får tillbaka mina rökpauser (vilket jag dock inte vill). känns bara så sjukt jobbigt och jag undrar om det är normalt och om det går över?? Hur kommer man över det?

Hjälp =(

• Svar på tråden Slutade röka - mår psykiskt dåligt
  • Mascaraklumpar

Det är troligen nikotinabstinensen som gör det. Kan du inte köpa nikotinläkemedel?

• Anonym (Gjort samma sak)

Åh det känns så när man slutar röka,allt blir tråkigt, känns jobbigt man blir ledsen, orkar ingenting och så känns lösningen som om att allt blir bra om man bara får ta en cigg. MEN det går över efter kanske en vecka eller två. En dag kommer du att vakna upp och känna lättnad och tro mig när den dagen kommer så är det inte alls så jobbigt längre, det är bara att stå ut !

• Mascaraklumpar

Och ja, självklart går det över!!! För mig var den första veckan jobbigast, sedan blev det mycket bättre.

• Anonym

Ja det är känt att folk som har depressioner självmedicinerar med tobak, så det du känner är naturligt. Om jag var du skulle jag testa sluta-röka-tabletter istället om det blir för mörkt.

• Anonym (Rökfri)

Det du beskriver skulle kunna användas som informationsblad om hur man kan må när man slutar röka. Inga konstigheter alltså utan helt jobbiga men normala abstinensbesvär.

• Anonym (Fd rökare)

Vad bra att du vill sluta röka! Solig

Ta nikotintuggummin etc till hjälp för abstinensen den första tiden.
    För mig hjälpte det att motionera mycket, springa, simma, yoga etc. 

Lycka till! Solig

• Anonym (nedstämd)

Tack alla som svarat! Skönt att höra att detta åtminstone är normalt och kommer att gå över! Att jag en dag kommer att känna en stor lättnad känns skönt Solig

Jag ska stå ut och fortsätta kämpa, får även förklara för sambon att detta går över och att jag är evigt glad om han orkar stå ut med mig under denna period ;)

Tack snälla ni :)

• Anonym
    Anonym (nedstämd) skrev 2014-09-07 13:17:00 följande:

Tack alla som svarat! Skönt att höra att detta åtminstone är normalt och kommer att gå över! Att jag en dag kommer att känna en stor lättnad känns skönt Solig

Jag ska stå ut och fortsätta kämpa, får även förklara för sambon att detta går över och att jag är evigt glad om han orkar stå ut med mig under denna period ;)

Tack snälla ni :)

Hur går det?
  • Anonym (ettan)

Fortsätt med snuset, efter ett tag blir morronsnusen viktigare än morronciggen! och då är du home free

• Kofot

Jag mådde som en sumpråtta när jag slutade röka. Livet kändes trist och meningslöst. Kom på att jag tom sörjde mina "vänner" cigaretterna. Det var svårt och jag kände mig intelligent som ett ålahuvud.

Men då hittade jag zonnic och nikotinells munsprej. Funkar klockrent och jag har nu varit rökfri i tre år i oktober. Prova det eller nikotinkuddarna som funkar som snus. Det kommer bli bättre så håll ut och kämpa på. Ta en dag i taget och du kommer fixa det.

• Anonym (ettan)
    Kofot skrev 2014-09-10 23:15:04 följande:

Jag mådde som en sumpråtta när jag slutade röka. Livet kändes trist och meningslöst. Kom på att jag tom sörjde mina "vänner" cigaretterna. Det var svårt och jag kände mig intelligent som ett ålahuvud.

Men då hittade jag zonnic och nikotinells munsprej. Funkar klockrent och jag har nu varit rökfri i tre år i oktober. Prova det eller nikotinkuddarna som funkar som snus. Det kommer bli bättre så håll ut och kämpa på. Ta en dag i taget och du kommer fixa det.

varför inte bara köra snus istället?
  • Kofot
    Anonym (ettan) skrev 2014-09-10 23:16:35 följande:

varför inte bara köra snus istället?

Det kan ju vara ett bättre alternativ än rökning men jag ville bli helt nikotinfri.
  • Anonym (ettan)
    Kofot skrev 2014-09-10 23:22:17 följande:
    Det kan ju vara ett bättre alternativ än rökning men jag ville bli helt nikotinfri.
    Ok ja då är det ju inte bra att köra på med snuset. Jag fixar inte tillvaron utan snus, känner mig helt naken på nåt sätt.
  • Kofot
    Anonym (ettan) skrev 2014-09-10 23:24:56 följande:

Ok ja då är det ju inte bra att köra på med snuset. Jag fixar inte tillvaron utan snus, känner mig helt naken på nåt sätt.

Min man har slutat snusa och tuggar nikotintuggummi som han pressar in under läppen. Det är tufft för honom men han kämpar på
  • Anonym (..)
    Kofot skrev 2014-09-10 23:22:17 följande:
    men "nikotinkuddar" torde väl också innehålla nikotin, eller hur menar du?
  • Anonym (nedstämd)
    Anonym skrev 2014-09-10 22:28:25 följande:
    Hur går det?
    Hej! Jag är fortfarande helt rökfri (nikotinfri). Har inte kört några preparat utan helt varit utan all sorts nikotin och hjälpmedel. Jag mår inte alls lika dåligt som då när jag startade tråden.. mådde faktiskt riktigt psykiskt dåligt, men det blev ganska fort till det bättre. Jag får ibland, speciellt vid stressade situationer, ett stort sug av en cigarett och kan ibland längta till mina gamla rutiner och kan ännu känna att något saknas ibland..cigarett med en kopp kaffe osv. men försöker alltid att tänka på att det är bara ren inbillning att det skulle vara något bra och att det bara sitter i mig psykiskt ännu. Det verkar ta en stund för hjärnan att tänka om och se alla fördelar med att sluta röka. Läser "Äntligen icke-rökare - det enkla sättet att sluta röka" för andra gången och det hjälper mig att tänka rätt.

Värst är väl att jag fick et stort sockersug istället, men försöker hålla det i styr också.

Jag känner mig som totalt rökfri för resten av livet dock, känns som att denna gång går jag inte i fällan igen genom att ens röka en endaste cigarett, nu är det slut, och det är synd om alla andra som måste röka (bra att tänka så när man ser någon som röker).
Svar på tråden Slutade röka - mår psykiskt dåligt