• maggank

Hjälp! Hon spyr hela tiden

Vi har ett stort problem här hemma. Min bonusdotter på 3½ år spyr nästan varje gång hon är här. Vi har henne varannan vecka och de första gångerna trodde vi att det var magsjuka, så vi höll henne hemma i 48 timmar varje gång. Men varken jag eller sambon blir någonsin smittade och magsjuk kan man inte vara varannan helg i flera månader. Någonting är det som inte stämmer! Men vad?

Bakgrundsinfo: Hon har ett stressigt liv och har varit med om otroligt mycket i sitt liv. Föräldrarna separerade innan hon var året. Mamman träffade en ny som hon fick en bebis med. Hon har flyttat fyra gånger i sitt liv (enbart mammans flyttar inräknade här). Går på sin tredje eller fjärde förskola. Det har uppdagats att våld har förekommit hemma hos mamman, med hennes nya kille. De separerade för fyra månader sen och nu bor hon med mamman och sitt syskon. Hennes pappa, alltså min sambo, har inte haft möjlighet att ha henne regelbundet då han haft det tufft. Nu har vi henne dock varannan helg, alltid.

Hon har testats för mjölkproteinallergi och gluten, men det visade inget. Har varit äggallergiker men är inte det längre, dock utesluter vi ägg ur hennes kost ändå.

Har ni några tankar på kring varför hon kräks såhär ofta? Vi har trott att det kan ha samband med någon slags födoämnesallergi, men vi hittar inte felet. Så nu har vi börjat diskutera om det kan ha att göra med att hon helt enkelt är stressad och mår psykiskt dåligt?

• Svar på tråden Hjälp! Hon spyr hela tiden
  • rere88

Har hon allergier?

Jag kräkte varje gång jag hälsade på min svåger o hans familj i deras förra hus och är säker på att det var pga min mögelallergi

• mammalovis

Spyr hon hemma hos mamman också eller bara hos er?

Kommer det vid samma tidpunkt eller efter hon har varit hos er några dagar? Hämtas hon på förskola eller lämnas hon av mamman?

Hur mår hon i magen annars, lös eller hård? Har hon bajsat regelbundet hemma hos mamman?

Vi har bonusdottern (9,5 år) här som mår illa ibland, men vi tror det hänger samman med att hon inte har bajsat på några dagar och magen blir för full. Ingen annan har drabbats i något av hemmen. Min stora tös är oftast hård, dock kräks hon i samband med slemhosta ibland på nätterna.

Lillasyster har nu mjölkproteinfri kost för att återställa magen, då hon är lös i magen konstant, så vi får se om det blir bättre under de 3 månader vi testar. Provsvaren på mjölk och gluten visade dock ingenting. Då hon växer bra tror de inte att det är gluten. Mjölken plockas bort för att återställa magen även om hon inte är allergisk. Glass sägs vara värst av mjölkprodukterna, sa en av dotterns fröknar som har problem med laktos, tror jag.

• maggank
    puss skrev 2014-09-07 09:04:05 följande:

Kan vara pg. Magkatarr. Brukar bero på stress.

Ja, det skulle det kunna vara. Hon klagar ofta på ont i magen och vi upplever henne som oerhört stressad och hon lever ett stressigt liv.
  • Anonym
    rere88 skrev 2014-09-07 09:20:32 följande:

Har hon allergier?

Jag kräkte varje gång jag hälsade på min svåger o hans familj i deras förra hus och är säker på att det var pga min mögelallergi

mammalovis skrev 2014-09-07 12:00:44 följande:

Spyr hon hemma hos mamman också eller bara hos er?

Kommer det vid samma tidpunkt eller efter hon har varit hos er några dagar? Hämtas hon på förskola eller lämnas hon av mamman?

Hur mår hon i magen annars, lös eller hård? Har hon bajsat regelbundet hemma hos mamman?

Vi har bonusdottern (9,5 år) här som mår illa ibland, men vi tror det hänger samman med att hon inte har bajsat på några dagar och magen blir för full. Ingen annan har drabbats i något av hemmen. Min stora tös är oftast hård, dock kräks hon i samband med slemhosta ibland på nätterna.

Lillasyster har nu mjölkproteinfri kost för att återställa magen, då hon är lös i magen konstant, så vi får se om det blir bättre under de 3 månader vi testar. Provsvaren på mjölk och gluten visade dock ingenting. Då hon växer bra tror de inte att det är gluten. Mjölken plockas bort för att återställa magen även om hon inte är allergisk. Glass sägs vara värst av mjölkprodukterna, sa en av dotterns fröknar som har problem med laktos, tror jag.

Rere88: Hon har tidigare haft äggallergi sen spädbarnsåldern, det har vuxit bort nu dock. Men hon äter fortfarande äggfrikost pga att det tar tid att vänja sig vid ägg när man inte ätit det förut.

mammalovis: Mamman säger att det bara är hos oss. Men jag vet att hon vid ett tillfälle i alla fall har spytt där också. Men det verkar hända mest hos oss.

Det är nästan alltid på exakt samma sätt. Hon vaknar jättearg på morgonen, oftast på söndagen när vi haft henne sen fredagen. Hon är hungrig men vill inte äta frukost. Ligger i soffan och vill inte komma. Är trött och ont i magen säger hon. Sen kommer hon och äter lite, och kräks upp det ganska direkt.

Hon har haft problem med magen länge. Tidigare har hon haft problematik med väldigt lös mage, men nu är det mer liksom "geggigt". Det är som klister som sitter stenhårt på rumpan även om vi byter blöjan på en gång.

• mammalovis

Hade jag varit ni hade jag fört bok över allt hon äter sedan hon kommer till er, liksom när hon bajsat. Vi har ibland gett majs bara för att se hur snabbt det passerar genom magen, så vi vet att det hon äter ena dagen kommer ut nästa eller t o m att middagen kommer ut på fm.. Sedan kan det ju ta tid innan all majs är borta.

Bajsar hon något på fredag och lördag? Eller är hon förstoppad?

Självklart kan det ju vara psykiskt också, men då borde hon ju ha det även fredag-lördag, tänker jag, och inte bara avresedagen om ni har varannan helg. Jag blev inte klar över om ni hade vv eller vh av din ts.

För min dotter är bajset allt från rinnande till krämigt, en gång på 1-2 veckor är det så fast att det blir format som rumpavtryck. Hon har i perioder som grus på rumpan, om det nu gav någon ledtråd. För oss återstår det att se om det är någon allergi eller bara sviter av antibiotikan i januari ...

• Anonym
    mammalovis skrev 2014-09-07 13:14:05 följande:

Hade jag varit ni hade jag fört bok över allt hon äter sedan hon kommer till er, liksom när hon bajsat. Vi har ibland gett majs bara för att se hur snabbt det passerar genom magen, så vi vet att det hon äter ena dagen kommer ut nästa eller t o m att middagen kommer ut på fm.. Sedan kan det ju ta tid innan all majs är borta.

Bajsar hon något på fredag och lördag? Eller är hon förstoppad?

Självklart kan det ju vara psykiskt också, men då borde hon ju ha det även fredag-lördag, tänker jag, och inte bara avresedagen om ni har varannan helg. Jag blev inte klar över om ni hade vv eller vh av din ts.

För min dotter är bajset allt från rinnande till krämigt, en gång på 1-2 veckor är det så fast att det blir format som rumpavtryck. Hon har i perioder som grus på rumpan, om det nu gav någon ledtråd. För oss återstår det att se om det är någon allergi eller bara sviter av antibiotikan i januari ...

Ja det var ju smart! Jag är dock tveksam till om det är matrelaterat. Men det kan vara värt att ta reda på ändå. Man kanske får någon bättre ledtråd.

Jo, hon bajsade på fredagen när hon kom. Så förstoppad tror jag inte att hon är.

Jag börjar fundera på om det är mer psykiskt än matrelaterat. På fredagarna vi hämtar henne är det rätt stressigt. Långa körningar, åka mycket bil, kan bli lämnad plötsligt hos andra innan vi kommer, kommer hem sent på kvällen, äter middag, sover. Det är egentligen bara lördagen och söndagen vi har tid att varva ner och ta det lugnt. Så om hon är stressad och mår dåligt tänker jag mig att det dyker upp just de dagarna liksom. Vi har varannan helg.
  • Anonym (Blodsockret)

Lågt blodsocker. Hon blir grinig, vill inte äta, mår illa, kräks. Precis sådär är jag, och mina barn också.

• Barbamama08

Allergi mot mjölk ger sällan positivt utslag.

Svar på tråden Hjälp! Hon spyr hela tiden