• jmynt

hur tidigt kan man få foglossning?

Ja som rubriken lyder, hur tidigt kan man få foglossning? jag har en sjukdom som heter eds som påverkar bindväven i kroppen och jag har haft en del problem med ryggen innan men nu är det hemskt mina höfter och ryggslutet gör såååå hemskt ont. Det värker moler gnager och hugger konstant. Men inte kan det väl vara foglossning, vet inte exakt vilken vecka jag är i men msx v.7 det måste väl ändå vara för tidigt?

Nån mer som varit med om liknande?

• Svar på tråden hur tidigt kan man få foglossning?
  • Vilda Tiger

Själv har det slagit till i vecka 18, 20 respektive 15 under mina graviditeter, på ett ungefär. Men jag har hört om kvinnor som fått ont i fogar redan innan vecka 10

• Majsan70

Hur tidigt dom helst blir mitt svar på det. Jag hade rejält ont redan i v. 8, troligen tidigare, och vid v. 12 blev jag helt sjukskriven resten av min graviditet.

• cissi82

Började känna av foglossning runt v 7 redan. Blev sen sjukskriven från v 12 och resten av graviditeten.

• Tigmatropos

Hejdu! EDSare här, första graviditeten kom foglossningen v6-7 ungefär (blev MF).
    Har nu plussat igen och började känna en del foglossning igår v4+3. Går hos spec MVC och har fått min foglossning bekräftad.

• MySecret

V12 började det bli värre. Blev sjukskriven i v16 och det lär bli graviditeten ut. Kryckor till och från nu :(

• Lakritsviol

Första graviditeten fick jag foglossning ca v 16. -01

Andra fick jag ischias och akut diskbrock v7. Vilket var kopplat till foglossning som sedan kom ordentligt ca v16, -05.

Sen dess har jag haft ont i fogarna första dagen varje mens.

Nu är jag i vecka 5 och har redan haft ont senaste veckan.

Idag gör det jätte ont. Måste försöka sova.

Vad gör ni andra för att mildra smärtan?

Jag minns inte vad som hjälpte.

Fötterna ihop, belasta jämnt, kudde mellan knäna när man sover.....

• cissi82

Lakritsviol, jag använde mig av en tens. Det underlättade lite.
    Senare i graviditeten hjälpte knapp nånting:/ åt citodon dagligen oxå :/

• MySecret
    Lakritsviol skrev 2014-09-19 23:22:15 följande:

Första graviditeten fick jag foglossning ca v 16. -01

Andra fick jag ischias och akut diskbrock v7. Vilket var kopplat till foglossning som sedan kom ordentligt ca v16, -05.

Sen dess har jag haft ont i fogarna första dagen varje mens.

Nu är jag i vecka 5 och har redan haft ont senaste veckan.

Idag gör det jätte ont. Måste försöka sova.

Vad gör ni andra för att mildra smärtan?

Jag minns inte vad som hjälpte.

Fötterna ihop, belasta jämnt, kudde mellan knäna när man sover.....

Jag har fått akupunktur men det hjälper inte längre (v31 nu), har en tens som känns skönt för stunden, kryckor när jag ska gå "långt" (längre än till o från bilen) o bälte. Önskar att det hade funnit någon mirakelkur som tog bort smärtan :(
  • Lakritsviol
    MySecret skrev 2014-09-20 12:26:52 följande:

Jag har fått akupunktur men det hjälper inte längre (v31 nu), har en tens som känns skönt för stunden, kryckor när jag ska gå "långt" (längre än till o från bilen) o bälte. Önskar att det hade funnit någon mirakelkur som tog bort smärtan :(

Å jag har glömt hur låst man blir.

Har börjat med bälte igår och har inte lika ont idag.

Får dock klara mig utan på jobbet för jag vill inte berätta än. Ska på konferensresa om några veckor o då blir det knepigt.

Sover med kudde mellan knäna, går som med snäv kjol, tar ett trappsteg i taget och ska låta bli att dammsuga och bära.

Tänkte ta kontakt med sjukgymnasten för jag läste att det kan hjälpa att träna upp höfterna. Värt att fråga i alla fall. En kniv i blygdbenet är ingen skön känsla.

Tens hjälper väl mest för baksidan/ryggen?

Vila och var rädd om dig.
  • Starshaped

Hur känns foglossning!???

Har haft problem i ryggslutet och "rörelsemekanismen" i två veckor nu!

Går in i v.9...

• joseeffin

Jag fick ont i vecka 11 med första barnet. Är runt vecka 5-6 nu med nummer två.. det är redan på G

• Sunnanvind

Hej, jag har också eds och plussade i dag, tredje barnet! Fick med de två förra foglossning i v.7!

Vi kan väl tipsa varandra under grav. ?!

Vilken v. är du i?

• IA89

Hej!

Vad är typiska tecken på foglossning?

Jag är i vecka 6, och jag började i Torsdags få riktigt ont i svank / korsrygg.. Fick lägga mig i sängen när jag kom hem från skolan och vila, då gick det värsta över, dock har jag varje dag sedan dess haft känningar av det..

• chilibean

Hej tjejer jag är inne i vecka 6 och har haft ont i svanken redan i slutet av vecka 5. 

Hur känns foglossning? Jag lyfter tunga diskbackar på mitt jobb och har aldrig haft några problem. Men förra veckan hade jag en extra jobbig dag med ganska mycket att göra och fick sedan den dagen ont vid svanken som sedan har hållt sig. Nu känner jag att jag lätt blir trött i benen så de nästan dallra.

Svar på tråden hur tidigt kan man få foglossning?