• Pirum

    Kanin, marsvin eller hamster?

    Som rubriken.

    Vårt mellanbarn fyller 7 år i höst och vi går i husdjurstankar eftersom hon är så väldigt djurintresserad. Innan alla går i spinn över att vi funderar på köpa ett djur "till ett barn" så ta ett djupt andetag, jag kommer ha huvudansvar för djuret. Jag har haft hund och vet att ett djur är ett stort ansvar. 

    Så vad tror ni? Hamster, marsvin eller kanin? Vilket är lättast att sköta, lättast att få tamt och roligast för en 7-åring? 

    Jag har haft två kaniner där den ena blev väldigt tam och den andra bets så fort man visade sig så även om kanin är det som ligger varmast om hjärtat så verkar det vara lite av ett lotteri om kaninen blir kelig eller inte. 

    Djuret kommer bo inne men en kanin eller ett marsvin skulle kunna bo i utebur på landet på sommaren.

  • Svar på tråden Kanin, marsvin eller hamster?
  • Drottningen70

    Hamstrar är tråkiga elaka och sover hela dagen. Fördelen är att de dör fort. Katter kräver lite mer. Är utan tvekan roligast och mysigast och lever länge. Blir familjemedlem. En familjemedlem som sprider hår och som sprätter kattsand överallt. Marsvin är personliga, pratar och skitar bara ner omkring buren. Men man behöver två. Kaniner är bara trista. Skulle satsa på marsvin (två)


    TS
  • Benedicte12
    Pirum skrev 2014-09-07 12:23:27 följande:

    Varför? :)


    De är väldigt lugna och tama.
  • Benedicte12

    2 marsvin givetvis . Inte 1.

    Hanar får ofta "impaction" när de blir äldre , så jag skulle köpa 2 honor.

  • Pirum

    Katt är inte aktuellt, min pappa som har stugan vi är vid på somrarna hatar katter så vi skulle inte kunna ta med den dit.

    Helst vill jag ha en hund igen men det funkar inte i dagsläget. Kanske om några år. 

    Jag har läst att man måste ha två marsvin och det förstår jag men är det inte svårt att få dem tama då? Hur får man dem att förstå att människor är roliga när de har en kompis? Godismutar man?

  • pluvdo

    Kanin hade jag valt. Kan den i så fall hoppa fritt hemma hos er eller måste den vara i sin bur hela tiden? Jag är inte så förtjust i tanken på att ha djur i bur.

  • Pirum
    pluvdo skrev 2014-09-07 13:12:33 följande:

    Kanin hade jag valt. Kan den i så fall hoppa fritt hemma hos er eller måste den vara i sin bur hela tiden? Jag är inte så förtjust i tanken på att ha djur i bur.


    Djuret, vilket det nu blir, kommer få komma ut och springa av sig i köket en stund varje dag.  Vi tänkte skaffa kompostgaller och sätta för dörrarna när djuret är ute och skuttar. 

    Min tama kanin bodde i köket och där var buren öppen hela tiden när vi var hemma. Då var jag yngst i hushållet och var tonåring. Nu när det är flera barn som rör sig i lägenheten så behöver man rent säkerhetsmässigt för djuret ha dunderkoll när det är ute så det inte blir skrämt eller kanske trampat på. Eller tänker jag knasigt?
  • Pirum

    Ingen som har några negativa erfarenheter av marsvin?

    Hamster har vi rulat ut. Så man kan säga att det står mellan kanin och mrsvin. 

    Är det någon skillnad på hur mycket det luktar från kaninbur och marsvinsbur?

  • Hoppfull84

    skulle inte ha köpt kanin till ett så litet barn. de lever i ca 10 år. kommer barnet verkligen ha intresse så länge eller kommer det stackars djuret mest bli sittande ensamt i buren de flesta dagarna? mest sannolikt det senare.
    Dessutom som du säger så gillar många kaniner inte höga ljud, de är lättskrämda och har vassa klor och kan bitas rejält. egentligen inte ett lämpligt "barndjur"

    jag skulle börjat med något mindre djur som inte kräver lika mycket motion, och ett som inte lever lika länge (kan låta sjukt men det är synd om alla dessa bortglömda före detta älsklingar som bara sitter i sina burar och aldrig får uppmärksamhet)

    börja med en hamster eller ett marsvin. men var medvetna om att båda kan föra en hel del oväsen på nätterna så kanske bäst att ha buren någonstans där det inte stör.

    annars är ökenråttor(gerbiler) väldigt roliga. ger man dem mycket spån och kartogner så bygger de gångar och bon på nolltid.vi hade våra i ett gammalt akvarium så man kunde se gångarna genom glaset. de blev snabbt handtama dessutom.

  • ruuu

    Marsvin, kaniner blir gamla och de har mycket mer attityd. Å andra sidan tycker jag de blir mer personliga också. Marsvin är väldigt snälla men jag tycker de är lite trista...


    I smoke. If this bothers anyone, I suggest you look around at the world in which we live and shut your fuckin' mouth.? -
  • ruuu

    Har ni tänkt på råttor? De blir jättetama, man kan lära dem saker osv, som små hundar. Nackdelen är lukt och kort livslängd..

    Det finns många varianter med ex dumboörade och rexade råttor, jättesöta.

    myratlair.files.wordpress.com/2014/06/carat-f-t-eubk-03.jpg

    myratlair.files.wordpress.com/2014/06/inu-f-slc3a4t-one-01.jpg

    migrated.ifokus.se/uploads/50a/50a881f5308ea7678afa3f0d9c84756a/img-4702-2.jpg


    I smoke. If this bothers anyone, I suggest you look around at the world in which we live and shut your fuckin' mouth.? -
  • EllanEriksson
    Hoppfull84 skrev 2014-09-08 11:26:11 följande:

    skulle inte ha köpt kanin till ett så litet barn. de lever i ca 10 år. kommer barnet verkligen ha intresse så länge eller kommer det stackars djuret mest bli sittande ensamt i buren de flesta dagarna? mest sannolikt det senare.
    Dessutom som du säger så gillar många kaniner inte höga ljud, de är lättskrämda och har vassa klor och kan bitas rejält. egentligen inte ett lämpligt "barndjur"

    jag skulle börjat med något mindre djur som inte kräver lika mycket motion, och ett som inte lever lika länge (kan låta sjukt men det är synd om alla dessa bortglömda före detta älsklingar som bara sitter i sina burar och aldrig får uppmärksamhet)

    börja med en hamster eller ett marsvin. men var medvetna om att båda kan föra en hel del oväsen på nätterna så kanske bäst att ha buren någonstans där det inte stör.

    annars är ökenråttor(gerbiler) väldigt roliga. ger man dem mycket spån och kartogner så bygger de gångar och bon på nolltid.vi hade våra i ett gammalt akvarium så man kunde se gångarna genom glaset. de blev snabbt handtama dessutom.


    Fast marsvin kan leva uppemot 10-12 år, snittåldern är väl 8-10 år(?), dem också så du säger ju nästan emot dig själv lite där.. Syrran hade en, som hon tagit över, som blev uppemot 10.. Sen spelar ju många faktorer in såklart! Vi har haft kaniner som har levt 1 år till 10 år. Samma med marsvin också. Det är så otroligt olika..

    Och man ska aldrig bara ha ett marsvin! Marsvin är flockdjur och kan bli otroligt deprimerade om de är ensamma! Ja, djur blir deprimerade...

    Sen så spelar det roll hur ofta man håller på med djuret i fråga för att få det tamt. Låter man det bara sitta i buren så kommer man aldrig få det tamt..

    Samma sak om de rivs, släpp inte ner djuret i buren igen för då visar man att då får den som den vill bara den gör så. Man ska markera att det är en själv som bestämmer och vara lugn även om djuret inte är det :)
  • Topcom

    Hamster alla gånger. Ungar tröttnar lätt och jag hade inte velat sitta fast med ett djur som barnet inte ens är intresserad av längre. Jag fick två marsvin när jag var runt 7-8 årsåldern. Det var roligt ee första åren men sen fick man andra intressen än att tvätta bajslåda och kladda med kiss hela tiden. På slutet var det mamma som fick ta hand om marsvinen för att hon tyckte synd om dem :( de dog när jag var 17 typ, och då dog de ändå "tidigt"..

  • Pirum

    Tack för input. 

    Råttor hade varit ett alternativ om jag inte hade haft råttfobi. Har kompisar som har haft och de har verkligen varit tama och trevliga men så fort jag ser svansen vill jag bara kräkas. 

    Jag tycker också att ett djur med kort livslängd är att föredra men om det är en hamster som sover hela dagarna och sedan bits så känns det lite meningslöst om ni förstår hur jag menar. 

Svar på tråden Kanin, marsvin eller hamster?