• Anonym (Vill bara väl)

    förlorade en av tvillingarna.. funderar på att försöka bli gravid igen snabbt

    Är en familj med tre barn o en i himlen ( 4 år, 5 år, och nyfödd). Vår yngsta skulle haft en tvilling. Sorgen efter vårt barn som dog i magen är outhärdlig. Tycker synd om min yngste som nu blir ensamt sladdbarn..

    Vi hade från början bara velat ha 3 barn men älskade att vi skulle få två på en gång o få fyra barn totalt. Nu blev det inte så. Känns tomt.

    Ibland känns det som jag snabbt vill ge min yngsta ett syskon tätt, ibland som om 4 barn ändå är väl mkt, att det kanske inte är rätt mot de andra. Eller ska vi vänta?
    Alla är ledsna för vårt förlorade barn..
    Kanske en pseudotvilling skulle kunna föra in lite lindring i den sorgen.

  • Svar på tråden förlorade en av tvillingarna.. funderar på att försöka bli gravid igen snabbt
  • Anonym (J)

    Beklagar sorgen! Har du/ni pratat med någon professionell om det ni har varit med om?

    Tror som Fiona M skrev överst att det inte är så bra att skaffa barn för att lindra sorgen.

  • Anonym (Vill bara väl)

    Men det nya barnet skulle bli älskat av hela familjen + lindra sorgen.. Var i ligger felet?

  • Fiona M

    Barn ska inte födas med syfte att rädda förhållanden, lindra sorg etc.

    Får ni inte hjälp att bearbeta sorgen?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Vill bara väl) skrev 2014-09-07 18:30:41 följande:

    Men det nya barnet skulle bli älskat av hela familjen + lindra sorgen.. Var i ligger felet?


    Man ska inte fatta så stora beslut medan man sörjer.


  • Anonym (Beklagar sorgen)

    Ett barn ska få komma för sin egen skull, inte som substitut för någon annan. Jag tycker att ni ska vänta, just nu låter det som att ni vill försöka få tillbaka er förlorade tvilling.
    Jag förstår ert tänk att skaffa ett till barn fort, men ta det lugnt så att det blir av rätt orsaker. Landa i sorgen först.

    och jag är jätteledsen att det hände er, det måste vara fruktansvärt att förlora ett barn.

  • GrönaDruvan

    För det första är det ingen stor ålders skillnad på eran nyfödda och de andra. För det andra ska man inte skaffa ett till "bara för".

    Det kan låta hårt...men det är inte synd om eran yngsta, hon/han växer ju upp utan tvilling och vet inget annat! H*n kommer få det jättebra ändå!

    Med det sagt beklagar jag sorgen.

  • Aniiee
    Anonym (Vill bara väl) skrev 2014-09-07 18:30:41 följande:

    Men det nya barnet skulle bli älskat av hela familjen + lindra sorgen.. Var i ligger felet?


    Det lindrar inte någon sorg. Man får en ny sorg istället. Det nya barnet kommer alltid att vara "barnet istället för". Och det blir en stor sorg för det barnet i framtiden. Det barnet kommer att tänka " jag finns bara för att den andra dog" och "hade det andra barnet inte dött hade jag inte funnits" och "EGENTLIGEN vill mamma ha mitt döda syskon, jag är bara ett substitut". Kan du se det barnet i ögonen och säga "Det är inte sant", då? Vacker lögn, kall sanning. 

    Nej, TS, för DET ofödda barnets skull, sörj FÖRST. Om ett-två år kan ni fundera på om ni vill ha fler barn. Inte för att lindra sorgen, inte för att ge er bebis en "psuedotvilling" (4 år är ingen sladd, förresten....), utan för att då kanske ni, på riktigt, vill ha ett till barn, för att ni älskar barn.
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Aniiee

    Och jag beklagar verkligen er sorg.


    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Topcom

    Det är väl inget sladdbarn heller?! Och dessutom, det är ju långt ifrån givet att man ska få tvillingar, de flesta graviditeter är ju singelgraviditeter. Att du är ledsen över att barnet blir "så ensamt" låter ju lite märkligt eftersom er utgångspunkt när ni valde att skaffa en trea troligen var att få ett barn och inte två på samma gång?!

Svar på tråden förlorade en av tvillingarna.. funderar på att försöka bli gravid igen snabbt