Amorteringskrav
I november ska stabilitetsrådet lägga fram förslaget på amorteringskrav. Jag undrar om det är någon som har en aning om hur det kan komma att se ut? Hur ser det ut i andra länder?
I november ska stabilitetsrådet lägga fram förslaget på amorteringskrav. Jag undrar om det är någon som har en aning om hur det kan komma att se ut? Hur ser det ut i andra länder?
Vet väldigt lite, men i Finland har man amoteringskrav. Man kan kanske googla utifrån det?
Jag tycker det låter knäppt att man får ta ett jättestort lån och inte amorterna något alls, så bara bra att det ändrar. Visste inte ens att det var så vanligt före jag började läsa om det här på FL. Bor förresten i Finland.
Tycker att det är en självklarhet att amortera men verkar vara ensam om det i min bekantskapskrets. De ursäktar med att "ingen kan ju ändå betala tillbaka ett lån på 4 mille innan man dör"... då tänker jag att kan man inte det kanske man inte ska låna de pengarna alls då??
Vårat mål har hela tiden varit att äga vårat hus helt och hållet (inte bara på pappret utan faktiskt "på riktigt") när vi blir pensionärer. Det borde vara allas mål.
Man ska inte låna pengar om man inte kan /tänker betala tillbaka.
Tycker att det är en självklarhet att amortera men verkar vara ensam om det i min bekantskapskrets. De ursäktar med att "ingen kan ju ändå betala tillbaka ett lån på 4 mille innan man dör"... då tänker jag att kan man inte det kanske man inte ska låna de pengarna alls då??
Vårat mål har hela tiden varit att äga vårat hus helt och hållet (inte bara på pappret utan faktiskt "på riktigt") när vi blir pensionärer. Det borde vara allas mål.
Man ska inte låna pengar om man inte kan /tänker betala tillbaka.
Jag tänker casha ut när jag blir gammal och bosätta mig i något mindre. Att huset då måste vara fullt betalt utan lån är inte livsviktigt. Att amorteta ner till 0 kr i skuld betyder i mitt fall att alldeles för mycket pengar går till amortering. Det finns desdutom smartare sparformer då bolåneräntan är så låg. Det gäller att få en balans mellan långsiktigt sparande och att leva här och nu. Fan vet hur gammal man blir.