• Överdrivet

Svägerskan och svärmor bjöd in min mans exflickvän till vår utflykt?!

Jag bor inte i närheten av min familj utan jag flyttade ihop med min man långt från min egna familj så det är därför jag vänder mig till familjeliv för råd. 

Mannens yngre kusin är på besök hos oss och vi bestämde oss förra veckan att igår skulle vi på en utflykt till en stad dryg en timma från där vi bor. Eftersom min man jobbade så åkte vi tjejer bara: jag, kusinen, min svägerska och min svärmor. Jag är väldigt omtyckt av familjen måste jag påpeka och vi har aldrig hamnat i bråk innan. 

När vi kommer fram till staden så bestämmer vi oss för att börja med en kaffe och fika. Vi slår oss ner och svägerskan och svärmor börjar prata snabbt på sitt hemspråk. Sedan tar svägerskan upp sin telefon och ringer ett samtal där hon säger till personen i telefon att vi är i denna staden och att hon ska komma och ta en kaffe med oss och samtidigt börjar farmor kolla runt för att se vad fiket heter och förklara var det ligger. När hon lägger på så frågar jag om det är någon som ska komma varpå svägerskan säger: "ja det är en vän till familjen som ska komma". Sedan börjar hon berätta om att den här tjejen har en affär som hon säljer smycken och hon heter Sofia. Och det slår mig då att det är min mans ex. Jag konfronterar min svägerska om det är hon varpå hon svara "ja... visste du att det var hans ex?" Ehh ja? En diskussion uppstår och jag säger till henne att det var respektlöst och oförskämt att inte kolla med mig först och bjuda in exet. Hon försvarar sig med att säga att tjejen är snäll, de gjorde slut för flera år sedan och att min man hade andra tjejer efter henne. Istället för att be om ursäkt. Hon tyckte att jag överdrev som blev upprörd. Och vi hade precis börjat vår utflykt. Vi hann inte ens lägga vår kaffebeställning förrän denna situation uppstod. Och jag skrek inte, jag svor inte, jag var inte oförskämd.  

Nu undrar jag hur många hade reagerat som mig och hur många tycker att det var ok av dem att bjuda in min mans ex flickvän. För att göra det så rättvist som möjligt så är vi 30 år idag och de var tillsammans i flera år mellan åren 20-25. Hon är gravid och gift. 

• Svar på tråden Svägerskan och svärmor bjöd in min mans exflickvän till vår utflykt?!
  • Anonym (blinda)

Det var otroligt tanklöst av dom. Troligen är det så att hon blivit en kär vän till familjen. Och de tänkte inte längre än näsan växer. De har ju haft lång tid att bearbeta att de varit ett par, inte längre är det, men ändå fortsatt umgås.

Jag tycker din reaktion var rätt. Å andra sidan får du nog svälja förtreten. Om man har en vän i familjen kan man ju inte utesluta vännen bara för att du kommit in i deras liv. Men - tanklöst av dom.

• Kasperina

Jag tycker att din reaktion är överdriven utifrån den situation du beskriver.
    De visste inte om att du var medveten om att det var din mans ex, hon är inget hot mot din relation vare sig med din man eller svärfamilj och hade din man inte berättat detaljer om henne så hade du aldrig vetat att det var hans ex utan det hade kunnat vara vem som helst.

• Överdrivet
    Kasperina skrev 2014-09-08 11:43:56 följande:

Jag tycker att din reaktion är överdriven utifrån den situation du beskriver.
    De visste inte om att du var medveten om att det var din mans ex, hon är inget hot mot din relation vare sig med din man eller svärfamilj och hade din man inte berättat detaljer om henne så hade du aldrig vetat att det var hans ex utan det hade kunnat vara vem som helst.

Det var därför jag skrev så mycket som möjligt för jag ville inte skriva det utifrån mitt perspektiv enbart. Jag vill veta hur andra hade reagerat och känt i en sådan situation så att jag kan reflektera över detta och kanske reagera annorlunda om jag hamnar i en liknande situation igen. Jag hade inte haft några problem om de väljer att ha kontakt och träffa varandra på sin fritid men jag upplevde det som respektlöst när jag var med och inte kolla med mig innan om jag tyckte att det är ok. Speciellt med tanke på att exet bor i vår stad och de har möjlighet att träffas rätt ofta ändå. 
  • Anonym (L)

Jag känner som ovanstående ("blinda"). Det var respektlöst gentemot dig, jag hade också känt obehag. Men de tänkte nog visst längre än näsan räckte, i och med att de beskrev henne som en vän till familjen och inte erkände vem det var förrän du sa att du visste. Jag tycker det verkar som att de helt enkelt satte sin vilja att träffa henne framför att ta hänsyn till dig. Det hade faktiskt varit mycket enkelt att fråga hur du kände för det innan de ringde upp henne bakom din rygg (de pratade ju snabbt på ett annat språk när de bestämde det, vilket uteslöt dig och din rätt att tycka något). 

• Påven Johanna

Jag hade inte reagerat alls över den saken och definitivt inte negativt. De måste ju få lov att ha relationer till vilka människor de vill. Du skriver att de gillar dig och då gillar de väl dig knappast mindre för att de också tycker bra om en människa som tidigare varit ihop med din man. 

De bor ju i olika städer vad jag förstår? Då är det väl inget märkligt alls att de passar på att umgås med både dig och en person de annars kanske inte träffar så ofta. 

Jag hade verkligen höjt på ögonbrynet om någon tagit sig för att "konfrontera" mig på det sätt du gjorde med dem angående en sådan sak.

• Anonym (Svartsjuk.)

Tycker du reagerar omoget ja. Väx upp liksom. Hon har uppenbarligen gått vidare. Jobba med din sjukliga svartsjuka istället.

• Griseknoen35

Hade inte brytt mig ett smack. Hon är ett ex av en anledning och det är ju tydligt att både exet och din kille har gått vidare. Skulle nog nyfiken som jag är tyckt att det var lite kul att träffa exet och se vad för typ av person hon var.

• Överdrivet
    Påven Johanna skrev 2014-09-08 11:58:40 följande:

Jag hade inte reagerat alls över den saken och definitivt inte negativt. De måste ju få lov att ha relationer till vilka människor de vill. Du skriver att de gillar dig och då gillar de väl dig knappast mindre för att de också tycker bra om en människa som tidigare varit ihop med din man. 

De bor ju i olika städer vad jag förstår? Då är det väl inget märkligt alls att de passar på att umgås med både dig och en person de annars kanske inte träffar så ofta. 

Jag hade verkligen höjt på ögonbrynet om någon tagit sig för att "konfrontera" mig på det sätt du gjorde med dem angående en sådan sak.

Jag nämnde det när jag svarade på någon annans kommentar att exet bor inte i den andra staden som vi åkte till, hon bor i vår stad men hon råkade vara där samtidigt som oss så de har möjlighet att träffas varje dag om de vill. Och jag nämnde även att de kan vara vänner och träffas varje dag om de önskar, min man är t o m vän med henne på facebook och har kvar hennes nummer i sin telefon fortfarande och jag bryr mig inte alls om det. Utan det var mer det faktum att de inte tog hänsyn till mig och att JAG kanske inte vill ha någon form av relation till hans ex? De hade kunnat sagt till mig innan de ringde henne att de vill träffa henne och ta en kaffe. Då hade jag själv kunnat välja om jag vill vara med eller inte. De tog beslutet åt mig när de bjöd in henne utan att  kolla med mig. 
  • smulpaj01
    Påven Johanna skrev 2014-09-08 11:58:40 följande:

Håller med här. Tyckte Du reagerade väldigt märkligt och överdrivet.

På gränsen till pinsamt svartsjukt av dig.
  • Anonym
    Överdrivet skrev 2014-09-08 12:11:04 följande:
    Jag nämnde det när jag svarade på någon annans kommentar att exet bor inte i den andra staden som vi åkte till, hon bor i vår stad men hon råkade vara där samtidigt som oss så de har möjlighet att träffas varje dag om de vill. Och jag nämnde även att de kan vara vänner och träffas varje dag om de önskar, min man är t o m vän med henne på facebook och har kvar hennes nummer i sin telefon fortfarande och jag bryr mig inte alls om det. Utan det var mer det faktum att de inte tog hänsyn till mig och att JAG kanske inte vill ha någon form av relation till hans ex? De hade kunnat sagt till mig innan de ringde henne att de vill träffa henne och ta en kaffe. Då hade jag själv kunnat välja om jag vill vara med eller inte. De tog beslutet åt mig när de bjöd in henne utan att  kolla med mig. 
    Äh, du kunde väl ändå välja. Om du nu kände dig så obekväm med att umgås ett tag med en kvinna som en gång varit ihop med din karl så kunde du väl gjort sorti då. Du hade ju ändå - tänker jag mig - lagt en viss sordin på stämningen genom att konfrontera och tycka att de var så respektlösa och oförskämda. 

Jag tycker sådant där är så fjantigt.
    En gravid kvinna som sedan flera år inte haft något förhållande med din nuvarande men som däremot har en annan karl och du "kanske inte vill ha någon form av relation till hans ex". Hör du inte själv hur det låter? Tänk om du redan haft någon form av relation till någon annan som han en gång pillat in snoppen i? du kan ju ha pratat med någon på bibblan, stått i samma kö som en annan, kramat någon ovetandes om att hon också var en av dem, fått en kallsup på badhuset i samma vatten som en ungdomskärlek till honom legat och skvalpat i och så vidare. 

Verkar komplicerat och knöligt att ha hang ups som den där. 
Svar på tråden Svägerskan och svärmor bjöd in min mans exflickvän till vår utflykt?!