• vaniljkaka

1,5åring vill bara dricka välling!

Min dotter vill som sagt bara äta välling, försöker få i henne mat men inget går! Har testat allting... jag är bara orolig för hennes hälsa. Är det ''farligt'' att bara dricka välling? 

• Svar på tråden 1,5åring vill bara dricka välling!
  • Emmut

Ja hon får ju inte så varierad kost, så BRA är det i alla fall inte.

Testa mer olika former mat, mosad, ihopblandat, var för sig, plockmat, köpt mat, hemgjord mat. Osv.

JAG skulle erbjudit mat och inte ge henne välling. När hon är hungrig så kanske det går?

• Birgitta02

Jag skulle försöka enbart ge henne välling morgon och kväll. Däremellan mat. Hon lär ju bli hungrig. För mig handlar det om att föräldern måste stå för sitt beslut. Minsta osäkerhet och tveksamheter märker barnet av. Om du tar ledningen och verkligen står för att du vet vad du gör, så tror jag din 1,5 åring kommer haka på. Men kan nog garantera både utbrott och gallskrik i början:)

• vaniljkaka
    Emmut skrev 2014-09-08 13:24:48 följande:

Ja hon får ju inte så varierad kost, så BRA är det i alla fall inte.

Testa mer olika former mat, mosad, ihopblandat, var för sig, plockmat, köpt mat, hemgjord mat. Osv.

JAG skulle erbjudit mat och inte ge henne välling. När hon är hungrig så kanske det går?

Jo jag har testat det mesta, jag försöker ge henne mat när jag vet att hon är hungrig men då är hon bara arg. Hon bara vrider på huvet utan att ens smaka. När hon var ca 1 år åt hon mycket bättre. Nu är de bara välling som gäller. Så tråkigt när man göriordning mat sen får slänga hela tiden.. 
    Birgitta02 skrev 2014-09-08 13:24:49 följande:

Jag skulle försöka enbart ge henne välling morgon och kväll. Däremellan mat. Hon lär ju bli hungrig. För mig handlar det om att föräldern måste stå för sitt beslut. Minsta osäkerhet och tveksamheter märker barnet av. Om du tar ledningen och verkligen står för att du vet vad du gör, så tror jag din 1,5 åring kommer haka på. Men kan nog garantera både utbrott och gallskrik i början:)

Hehe får väl försöka... :) hon är envis! 
  • liol1973

Min dotter har aldrig varit stor i maten och är väldigt kräsen med det mesta. Vid 1 år fick vi inte mata henne mer utan hon skulle äta själv. Vänder din dotter bort huvudet låter det som att du försöker mata/truga i henne maten och då blir det på en gång viljornas kamp och den vinner alltid barnet.

Gör mat som hon kan äta själv med händer eller sked istället och ställ det bara framför henne. Du kan fråga om hon vill ha hjälp, men vill hon inte så låt henne vara och koncentrera dig på din mat istället och prata om annat än maten med henne. Blir det för stort tryck på henne att äta kommer hon inte att äta (om det är en tjej med vilja, vilket det låter som), så det viktigaste är att tagga ner och inte göra maten till en konflikt.

Vi har fått backa med mkt för att dottern ska äta. Hon är nu 2.5 och kan äta med både sked och gaffel när hon vill men väljer fortfarande händerna ibland, vilket är helt ok för oss. Det viktiga är att mat hamnar i munnen, hur den kommer det dit spelar ingen roll. Hon får mao även leka med maten så länge som leken slutar med att maten hamnar i munnen och inte med att maten landar på golvet med flit.

Vi har slängt otroligt mkt mat genom åren men nu har det äntligen blivit mkt bättre. Hon äter inte alltid bra, men maten är inte jobbig eller ngn konflikt längre. Nu kan man räkna med att hon åtminstone smakar på maten vid båda måltiderna och hon äter i regel bra minst ett mål om dagen i alla fall. :)

• pgw
    vaniljkaka skrev 2014-09-08 13:50:19 följande:

Jo jag har testat det mesta, jag försöker ge henne mat när jag vet att hon är hungrig men då är hon bara arg. Hon bara vrider på huvet utan att ens smaka. När hon var ca 1 år åt hon mycket bättre. Nu är de bara välling som gäller. Så tråkigt när man göriordning mat sen får slänga hela tiden.. Hehe får väl försöka... :) hon är envis! 

Hon åt bättre som1-åring säger du. Har du alltid serverat både mat och välling vid måltiderna? Eller har du gett välling efter maten de gånger hon har ätit dåligt? I så fall har hon lärt sig att bara man vägrar maten, så får man välling i stället.

Om du vill få en ändring på det, så får du väl så lov att låta henne vara hungrig ifall hon inte vill äta. Du kan ju servera enbart hennes favoriter tills vällingabstinensen har gått över.
  • sofiaC

Hade samma dilemma med min dotter.... Jag gjorde som så att jag slutade inte ge mat men jag stressade inte upp mig, välling innehåller näring för barnet och ditt barn kommer att börja äta mat.... Går han/hon på förskola? För det var då det vände för oss... Vi hade med välling till förskolan som hon fick till vilan men det avtog med tiden! Stressa inte, ditt barn kommer att börja äta mat :0) lycka till

Svar på tråden 1,5åring vill bara dricka välling!