• Claarahh

Skaffa barn som student

Jag är ny här på familjeliv, har försökt leta lite efter liknande tråd men hittade ingen. Jag och sambon är sugna på att snart skaffa barn. Vi kommer båda vara studenter i några år till så nu vill jag helt enkelt höra lite för- och nackdelar att skaffa barn när man är student!

Har googlat lite och hittar mest positiva saker med det, så som mer tid med barnen osv. Hur upplever ni det som fick barn som student?

• Svar på tråden Skaffa barn som student
  • Dr to be

Jag fick barn under termin 7 på läkarprogrammet (min man jobbar) och jag har bara bra saker att säga om det:). Jag har iaf blivit mer disciplinerad i mitt pluggade, det går liksom inte att plugga med ett barn hemma. Prestationsångest har jag lagt åt sidan. Jag ska bli godkänd sen är det inget mer med det. Finns viktigare saker i mitt liv än betygshets. Jag går idag termin 11 (sista). Vi har nu börjat planera för barn nr2.

• Claarahh
    Dr to be skrev 2014-09-08 15:23:15 följande:

Jag fick barn under termin 7 på läkarprogrammet (min man jobbar) och jag har bara bra saker att säga om det:). Jag har iaf blivit mer disciplinerad i mitt pluggade, det går liksom inte att plugga med ett barn hemma. Prestationsångest har jag lagt åt sidan. Jag ska bli godkänd sen är det inget mer med det. Finns viktigare saker i mitt liv än betygshets. Jag går idag termin 11 (sista). Vi har nu börjat planera för barn nr2.

Det låter ju jättebra, hört flera säga att de pluggar mycket mer effektivt än de gjorde innan barn. Skönt att höra att man lär sig lägga prestationsångesten åt sidan! Det är något jag skulle behöva.. 

Tog du ett års paus från studierna och sen började plugga heltid/deltid eller hur gjorde du? :)
  • En blå giraff

Vi har fått två barn och både min man och jag har varit studerande. Jag tycker det har gått jättebra men det är klart det är dåligt ekonomiskt. Vi har levt väldigt billigt t.ex köpt mest begagnade grejer och åkt på inga eller väldigt enkla semestrar. Som student kan man ju göra mycket hemifrån och kanske plugga på helg/kväll istället om barnen är sjuka eller om man helt enkelt bara vill hämta tidigt på dagis en dag. Så vardagen tycker jag är betydligt lättare om en eller båda pluggar jämfört med om man jobbar. Och små barn bryr sig inte om man har tjock-tv och begagnade kläder bara man har tiden.

• Dr to be

Jag tog ett halvårs uppehåll. Dottern föddes mitt i projektarbetet som jag jobbade med hemifrån (hint - vi planerade det så och lyckades:)) Jag pluggar heltid. Har inget val....

Men nu är det bara ca 4 månader kvar- yey!

• Claarahh
    En blå giraff skrev 2014-09-09 11:57:04 följande:

Vi har fått två barn och både min man och jag har varit studerande. Jag tycker det har gått jättebra men det är klart det är dåligt ekonomiskt. Vi har levt väldigt billigt t.ex köpt mest begagnade grejer och åkt på inga eller väldigt enkla semestrar. Som student kan man ju göra mycket hemifrån och kanske plugga på helg/kväll istället om barnen är sjuka eller om man helt enkelt bara vill hämta tidigt på dagis en dag. Så vardagen tycker jag är betydligt lättare om en eller båda pluggar jämfört med om man jobbar. Och små barn bryr sig inte om man har tjock-tv och begagnade kläder bara man har tiden.

Det är ju främst ekonomin som får en att tveka lite. Men som du skriver kan man ju köpa mycket begagnat på blocket osv. Sen tror jag att om vi fick en liten skulle det skämmas bort ordentligt av sina mor- och farföräldrar! Tanken är väl också att redan nu försöka spara så mycket som möjligt innan så man har råd att köpa det som behövs. 

Ja, precis. Tiden med barnen är så mycket viktigare än att ha det "senaste"! 
  • Missma01

Jag och min sambo funderar också på att skaffa barn. Jag studerar och han jobbar heltid, då jag jobbat innan studierna får jag dessutom inkomst baserad föräldrapenning, när det är dax för det dvs. Jag har också försökt få lite kommentarer om hur det är att ha barn och studera. När jag läser den här tråden känns det mer positivt än de svaren jag fått i min tråd. Följer gärna den här tråden! :)

• En blå giraff
    Missma01 skrev 2014-09-10 10:08:20 följande:

Jag och min sambo funderar också på att skaffa barn. Jag studerar och han jobbar heltid, då jag jobbat innan studierna får jag dessutom inkomst baserad föräldrapenning, när det är dax för det dvs. Jag har också försökt få lite kommentarer om hur det är att ha barn och studera. När jag läser den här tråden känns det mer positivt än de svaren jag fått i min tråd. Följer gärna den här tråden! :)

Kolla det noga med vilken ersättning du får! Min man ville vara pappaledig en sommar mitt i studierna. Men eftersom han hade haft ett återkommande extrajobb några dagar per månad hävdade FK att det var DEN lönen som hans ersättning skulle grundas på om han var pappaledig "mitt i" studierna så att säga. Om han däremot ville vara pappaledig direkt då utbildningen var klar så skulle han få ersättning baserad på tidigare jobb. Det är väldigt snåriga regler.
  • Missma01

Hon jag pratade med på FK sa inget om det, men ska kolla upp det! Tack för tipset.

Svar på tråden Skaffa barn som student