Gå med i fack eller inte?
Hej på er,
Har gått som s.k. springvik i vården under tiden jag pluggade till usk:a vilket inneburit mest helger. Nu när skolan är slut går jag ut tillgänglig (alltså är tillgänglig för jobb) hela tiden i drygt ett halvår framöver. Det har redan gått upp kring 60-70 % eller mer under sommarsemestrarna nu.
Min anställningsform innebär att jag inte är tvungen att jobba, kan vara otillgänglig eller tillgänglig. Samtidigt är arbetsgivaren inte tvungen att ge mig jobb för den delen heller. Har dock påtalat att jag gärna vill ha vikariat eller schema under en viss period.
Det jag tänker är om det är värt att gå med i facket nu (dvs Kommual)?
Om jag nu inte får mer jobb trots tillgänglighet så kan facket ändå inget göra mot arbetsgivaren för att ge mig jobb som jag förstått. Eller är jag ute och cyklar? Har springvikat i ett par år.
Går jag med utan att det ger mig nånting blir det ju mer som att slänga pengar i sjön.
Hemförsäkring, olycksfall och annat går under sambons fack där jag räknas som medförsäkrad, så det går jag inte miste om. Så vad tror ni? Bör jag gå med eller ska jag vänta tills jag blir LAS.ad eller får nått längre vikariat?