• Anonym (vikarien)

Gå med i fack eller inte?

Hej på er,
    Har gått som s.k. springvik i vården under tiden jag pluggade till usk:a vilket inneburit mest helger. Nu när skolan är slut går jag ut tillgänglig (alltså är tillgänglig för jobb) hela tiden i drygt ett halvår framöver. Det har redan gått upp kring 60-70 % eller mer under sommarsemestrarna nu.

Min anställningsform innebär att jag inte är tvungen att jobba, kan vara otillgänglig eller tillgänglig. Samtidigt är arbetsgivaren inte tvungen att ge mig jobb för den delen heller. Har dock påtalat att jag gärna vill ha vikariat eller schema under en viss period.

Det jag tänker är om det är värt att gå med i facket nu (dvs Kommual)?

Om jag nu inte får mer jobb trots tillgänglighet så kan facket ändå inget göra mot arbetsgivaren för att ge mig jobb som jag förstått. Eller är jag ute och cyklar? Har springvikat i ett par år.

Går jag med utan att det ger mig nånting blir det ju mer som att slänga pengar i sjön.

Hemförsäkring, olycksfall och annat går under sambons fack där jag räknas som medförsäkrad, så det går jag inte miste om. Så vad tror ni? Bör jag gå med eller ska jag vänta tills jag blir LAS.ad eller får nått längre vikariat?

• Svar på tråden Gå med i fack eller inte?
  • sextiotalist

Du har glömt det viktigaste, a-kassa och en eventuell försäkring, som gör att du kan få högre ersättning de första tre månaderna.
    A-kassa ska du absolut gå med i, så du får ersättning om du blir helt utan arbete, det är för sent om du står utan arbete
    Förutom detta kan facket bidra med juridisk hjälp om det skulle behövas

• Anonym (...)

Kommunal? Ärligt talat så kan du lika gärna använda pengarna som toapapper för då kommer de iallafall till nytta. Kommunal skiter ärligt talat i sina medlemmar utan är fullt upptagna med att fjäska för arbetsgivarna. 

• Anonym (Peppe)

Facket kan inte ge dig anställning bara för att du är medlem. Det som facket kan göra är att hjälpa dig att bevaka dina rättigheter och driva frågan mot din arbetsgivare om du är oense.

Men vem som har företrädesrätt, vem som har rätt till tillsvidaretjänst osv. är arbetsgivarens uppgift att hålla koll på. Du har ingen "första tjing" för att du är fackligt ansluten. Utan har du tex. jobbat som vikarie så pass länge att du kvalificerat dig för en fast tjänst så är det utifrån de lagar som finns och beroende på vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen, det har inget med medlemskap i facket att göra.

Tycker du själv att du har koll på detta, eller vet vem du ska vända dig till? Har du förtroende för dina chefer och att de behandlar sina anställda korrekt utifrån avtal och lagar? Har du lätt för att få nytt jobb om du inte skulle trivas? Har du råd? Har du koll på vad som ingår i ett medlemskap när det gäller försäkringar och förmåner som någon skrev om ovan? Är du med i a-kassan?

För egen del kan jag säga så här, jag jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal och jag är hyfsat duktig på arbetsrätt. Arbetsmarknaden för min yrkesgrupp ser bra ut och trivs jag inte kan jag ganska lätt fixa ett nytt jobb. Jag har också individuell lönesättning och är inte beroende av att någon förhandlar för min räkning. Så jag har valt att bara vara med i a-kassan för jag kan inte se något värde i det som ett medlemskap skulle ge mig, det skulle bli rätt dyrt månadsvis dessutom.

MEN i och med att resonera så försvagar jag samtidigt den "svenska modellen" vilket jag är medveten om. Eftersom ett starkt fack är en förutsättning för att man lyckas förhandla fram så pass bra försäkringar som ändå finns i kollektivavtalen i dag i form av pension, föräldrapenningtillägg osv. Så man borde inte göra som jag gör egentligen....

• Anonym (vikarien)

Vet inte hur det fungerar med A-kassan, man ska väl ha varit med i den i 6 månader med minst ett visst antal arbetstimmar för att få ut något? Eller är det för att bli medlem?

Eftersom jag i praktiken kan bli "uppsagd" på dagen så kan min anställning vara slut redan idag, ungefär. Och enligt anställningsavtal är det bara att finna sig i.

Därför funderar jag på hur värt det är att gå med så länge jag inte har visstid eller tillsvidareanställning.

Vet hur många s.k. LAS-dagar jag är uppe i, lär jobba heltid i minst fram till i slutet på vintern innan jag nått den tiden.

Skulle nog inte ha problem att få jobb någon annanstans, finns många vårdinstanser här i kommunen och närkommuner och jag trivs bra där jag är + omtyckt av kollegor.

Får ju som sagt hemförsäkring, olycksfall, liv osv via sambons fack (står som medförsäkrad).

Det jag tänker, vad finns för för- resp. nackdelar med att gå med och inte gå med i facket?

• Anonym (Peppe)

Fördelarna är ju just att du har stöttning om du skulle råka ut för något där du känner att du är osäker på vad som är rätt och fel kontra kollektivavtalet. Du får en medlemstidning. Du blir medlem i en förening/organisation som skall vara till för dig och dina kollegor och ta tillvara era intressen gentemot arbetsgivarsidan.

Fördelar och nackdelar utöver det måste du ta ställning till själv.

Ja, a-kassan har kvalificeringskrav för att man ska vara berättigad till ersättning men det är oavsett du blir medlem i enbart a-kassan eller om du går mer i a-kassa och fack samtidigt. Där ska det inte vara någon skillnad.

Svar på tråden Gå med i fack eller inte?