• TorskadIhelhet

Vi med ångest

Vad gör ni när ni får ångest, ångestattacker och panikångest?
    Hur dämpar ni det? funkar det?
    Har ni några tips?

Jag har allt oftare ångest och får attacker.
    Det kan gå många dagar utan att jag kan göra någonting för att ångesten finns där i vägen. Jag kan inte se på tv/film/serier för att jag inte kan koncentrera mig en sekund och allt känns värdelöst jag känner bara den där klumpen i mage och hals. Jag skakar bara på benet i timmar för att inte bli galen, det finns inget just nu som får det att bli bättre jag väntar bara på kvällen då jag kan ta några(2-3) imovan och mirtazapin för att sedan tvinga kroppen att gå i dvala. Helst skulle jag ta några öl också för att lugna nerverna men har lyckats avstå alkohol på vardagar.. än så länge. Jag vet att det hjälper men bara för stunden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-08 16:34
    Skära mig funkar det med för stunden men ingen långvarig lösning, har inte gjort det på länge men känner hur begäret stiger när jag inte hittar någon annan lösning
  • Svar på tråden Vi med ångest
  • FruToria

Hej TS. Såhär skall du verkligen inte ha det . Har du någongång sökt hjälp hos psykolog ? Äter du något ångestdämpande? Jag lever tillsammans med en man som kämpar med kronisk ångest. Alla har olika triggerpunkter. Det kan vara tristess, press, alkohol och massa annat. Att få hjälp inom sjukvården kan ofta ta tid. Om du har ekonomi till det tycker jag att du borde söka dig till privat psykolog med inriktning KBT. Glöm inte att ångest är inte farligt eller dödligt men extremt obehagligt. Vad brukar du göra för att dämpa ångesten ? Ofta gör vi människor de på ett sätt som skapar mer ångest... Det blir en " ond spiral". Det är viktigt att må bra, så prioritera det först. Vänta inte med att ta tag i detta , eller att ångesten kanske kommer lägga sig snart. Lycka till

• Ful Anka

Jag ger mig aldrig till ångesten. Jag menar jag dyker aldrig ner i den. Kämpar emot och slår ifrån mig, kanske skriker jag till mycket kort för att sedan slå bort den.

This is my life and I don't care
  • TorskadIhelhet
    FruToria skrev 2014-09-08 16:52:20 följande:

Hej TS. Såhär skall du verkligen inte ha det . Har du någongång sökt hjälp hos psykolog ? Äter du något ångestdämpande? Jag lever tillsammans med en man som kämpar med kronisk ångest. Alla har olika triggerpunkter. Det kan vara tristess, press, alkohol och massa annat. Att få hjälp inom sjukvården kan ofta ta tid. Om du har ekonomi till det tycker jag att du borde söka dig till privat psykolog med inriktning KBT. Glöm inte att ångest är inte farligt eller dödligt men extremt obehagligt. Vad brukar du göra för att dämpa ångesten ? Ofta gör vi människor de på ett sätt som skapar mer ångest... Det blir en " ond spiral". Det är viktigt att må bra, så prioritera det först. Vänta inte med att ta tag i detta , eller att ångesten kanske kommer lägga sig snart. Lycka till

Ja, jag har sökt hjälp men dom är så upptagna av att hitta alla diagnoser att jag aldrig bara kan reflektera över en medicin, ingen funkar. Jag vet att jag är manodepressiv och dom är inne på att jag har antingen har någon form av personlighetsstörning borderline eller liknande, kanske schizofren. Ångest har jag haft nästan hela livet men nu börjar det bli svårare och svårare med attacker och panikångest som håller i väldigt länge. Ibland kan det hjälpa att köpa några starköl på bolaget, inte för att dricka men att bara ha och veta att jag kan sätta stopp för det när jag vill men även välja att vara stark. Hade jag inte haft det hade enda utvägen varit att skära mig.
    Ful Anka skrev 2014-09-08 19:09:14 följande:

Jag ger mig aldrig till ångesten. Jag menar jag dyker aldrig ner i den. Kämpar emot och slår ifrån mig, kanske skriker jag till mycket kort för att sedan slå bort den.

Det är stark att du lyckas med det, jag försöker att vara lika stark

Svar på tråden Vi med ångest