• misu

Nivea/Alba

Vad tycker ni om flicknamnen Nivea eller Alba? Jag gillar ovanliga namn och har haft så svårt att hitta ett fint namn ifall det skulle bli en till tjej (vilket jag tror).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-06 19:18:01:
    Tack för alla svar. Jag har börjat tänka som de flesta andra att Nivea, även om det är fint, inte passar som ett namn. Jag har nu blivit förtjust i namnet Timea
    Jag kommer förmodligen att använda båda, men vet inte riktigt vilket av dem som ska bli tilltalsnamn, Alba eller Timea.
    Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-06 19:18:14:
    Tack för alla svar. Jag har börjat tänka som de flesta andra att Nivea, även om det är fint, inte passar som ett namn. Jag har nu blivit förtjust i namnet Timea
    Jag kommer förmodligen att använda båda, men vet inte riktigt vilket av dem som ska bli tilltalsnamn, Alba eller Timea.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Nivea/Alba
  • Erika

Fina namn men tyvärr ränker jag på hudkrämen nivea.

• TereseJörgen

Nivea är jätte fint, synd bara att det är en varu produkt som heter så.

• Dixie

Nivea låter inte som ett flicknamn utan som hudkräm!

Alba är fint, risken är väl att hon kommer att bli kallad Alma?!

Jag träffade en flicka som heter Saffran, kan kanske vara något? Eller Vega, Timea, Minea, Dalia.

• Lin80

Alba är jättefint tycker jag, har bara träffat en som heter det. Tyvärr måste jag instämma i att Nivea låter som cremen tycker jag, men smaken är ju som baken...

• Annie i Melbourne

Nivea ar jattefint! Men Alba gillar jag inte alls.

• Bubblan06

Nivea får tankarna till krämen Nivea.

• MARIA99

Alba var finast.. Tänker på krämen Nivea tyvärr..

• FenomenaA

Alba är fint! Nivea för mina tankar till hudkrämen, skulle nog ha svårt att vänja mig vid det som namn.

• LindaLKPG

Nivea är hudkräm för mig
    och Alba låter som att man är täppt i näsan eller menar Dr Alban... sorry.....

• zazla

Ja hudkrämen är ju faktiskt det första man tänker på när man hör Nivea... Men det är en fint namn annars. Kan du inte försöka att byta ut en bokstav eller möblera om dem så att det ändå blir samma klang så att det låter likt? Typ Minea, Nivia, Nevea, Nimea osv...

Alba låter som Alban...

• 25 åring från malmø

alba e jättefint! funderar själv på det namnet, men nivea går faktiskt inte..det e som att döpa till pampers eller always el
    dyl. sorry..

• Aunt Molly

Alba är i och för sig fint, men tänk på att det betyder "vit" på latin. Det kan ju bli konstigt om t.ex. dottern är svarthårig eller om man anklagas för att vara rasist eller vad vet jag! Det är inget fel med Alba, men kan vara bra att tänka på! Nivea tycker jag också är hudkräm!

• sarah

Nivea låter som hudkräm, känns helt fel som namn.
    Håller med någon ovan att Alba låter som man är täppt i näsan

• mymlan77

Jag tycker Alba är helläckert! Har träffat ett barn med det namnet och hon var helsöt, så det är säkert mkt därför jag gillar namnet oxå

Nivea går bort helt å hållet...

Embla, Sindra, Tinja, Sinja är andra tjejnamn som inte är alltför vanliga... (Embla känns iofs som ett "inne-namn" nu...)

• mymlan77

Har nu läst andras svar, och ang det som Zazla skrev, att ändra om lite bland bokstäverna men har kvar samma klang- så är ju Timea det självklara valet

Hade ingen aning om vad Alba betyder... Och den tjejen jag skrev om, som är den enda jag vet som heter Alba, var just mörkhyad Men hon passade så bra i sitt namn så

• emmsan123

Nivea betyder ju faktiskt typ snö på latin, så det verkar vara vitt som är temat? Jag tycker det är jättefint, men som sagt så tänker man ju på hudkrämen... Kanske Niva istället?

• therese

"Alba" betyder ju "vit" eller "ljus", ljuset i ert liv kanske... *ler*

Nivea som namn är ju fint, men jag tror tyvärr att ni inte får lova tt döpa er dotter till det, eftersom det är ett produktnamn.

• Maltom

Jaa, det är kul med ovanliga namn. Vi hade bestämt oss för att namnet skulle börja på N.. Vet inte varför, men så var det. Då testade vi vanliga och ovanliga namn fast med N i början. En film som vi såg hette en Delia, så då blev det Nelia som vi tycker är jättefint. Finns 14 i sverige som heter det.

Nu när vi väntar vårt andra, så har Nanna dykt upp när vi tänker på en tjej och Nemo om det är en kille...

Lycka till ! /Malin

• Lady Namárië

Jag halvgillar Alba. Det finns ju andra namn som betyder "vit", Bianca, t. ex, så inte tror jag att man bli anklagad för att vara rasist.

Nivea är definitivt inte ett gångbart namn för mig. Jag tänker bara på det gamla skämtet:
    "Vi kallar honom "Nivea-burken" för han är så fet och dryg".

You can't take the sky from me.
  • Marie IE B

Vi har en liten ljuvlig söt liten grannflicka som heter Alba, jag tycker det är ett jättefint namn.

Svar på tråden Nivea/Alba