• ganskagammal

    Snälla hjälp snurrig läkare! Pergotime + primolut?

    Jag är lite chockad.
    Min mens har ju inte kommit igång efter p-pillerstoppet för 5 månader sedan. Var på cellprovstagning och nämnde då att tant röd inte kommit.
    Direkt remitterade hon mig då vidare till läkare  2 veckor senare.

    var hos läkaren (en ung underläkare) och jag har aldrig hört någon prata så mycket som hon. Fick göra blodprov och ett VUL där konstaterade hon att "Allt ser normalt ut, men du behöver blöda ut den gamla slemhinnan eftersom du inte haft blödningar på flera år" och att "Det är 3 växande ägg i högra äggledaren"

    Ja, hon babblade så mycket så jag hängde helt ärligt inte alls med. Fick primolut för att blöda ut den gamla slemhinnan och pergotime för att få igång "ägglossning". Eftersom det var den behandlig hon hittade när hon som hon själv uttryckte det "använde google för läkare"


    Funderar på om hon gick fel när hon skulle till jobbet imorse och borde ha hamnat på ortopeden men istället gick o blev gyndoktor för en dag?

    Skulle ringa när jag påbörjar pergotimekuren för att få ett VUL för att kolla "äggtillväxten".

    Kan nån på svenska förklara det här? Om jag hade 3 ägg i ena äggledaren så borde väl ägglossning vara på gång? Eller?

    Ja jag har inte hunnit hämta medicinen, men hon sa att "Efter 2-3 dar med primolut börjar blödningen, ring annars"

    Men, när jag läser här så verkar det vara 2-3 dar EFTER de tio dagar jag ska äta medicinen?

    Är det meningen att jag ska göra följande? Börja med primolut imorgon, 2 tabletter dag (En morgon och en kväll, eller 2 samtidigt?? ) Äta dem i 10 dagar och förhoppningsvis få blödning efter några dagar.

    OM Jag får blödning, så väntar jag 5 dagar från första blödningsdagen och börjar med pergotime dag 5? 1 tablett dag står det på receptet, men i hur många dagar?

    Ah så snurrigt det blev. Känner mig halvt förståndshandikappad efter besöket idag.

  • Svar på tråden Snälla hjälp snurrig läkare! Pergotime + primolut?
  • Pimpinellan

    Man har alltid synliga ägg i äggblåsorna,men det betyder inte att de är på väg att släppa. Endast äggblåsor över 10 mm kommer släppa ägg just den cykeln. Ät promolut du,när kuren är slut kommer mensen inom 2-3 dar. Dag 5 börjar du med Pergo och det brukar vara 5 dar man ska ta dem. Förhoppningsvis får du då äl,men det ska kollas upp via VUL och/eller progesteronprov.

  • ganskagammal

    Åh, tack så mycket för svar. Man blir ju lite orolig när läkaren inte kan mer än det som hon hittar i sin dator... Drömmer

  • Anonym

    Ja pergotime tas på 5 dagen efter första mensdagen och 5 dar framöver :)

  • Pimpinellan

    Läste om igen nu och jag hoppas hon inte sa 3 växande ägg i äggledaren?!  Ägg växer inte alls,bara äggblåsor inför äl. Och i äggledaren syns inga ägg alls och definitivt inte växande. Hon var lite väl snurrig ja!

  • ganskagammal

    Haha, nej jag hoppas hon inte sa så. Var nog en kraftig felcitering av mig när jag var lite stressad och kom hem och kände mig minst sagt snurrig! Tyst

Svar på tråden Snälla hjälp snurrig läkare! Pergotime + primolut?