• Anonym (Spiral)

hormonspiral och ingen mens

Jag satte in en hormonspiral för 1,5 år sedan och har sedan dess haft regelbunden mens som kommit var femte vecka.
    Nu har jag inte haft mens på snart 9 veckor.. Är det vanligt att mensen bara försvinner helt plötsligt?

Jag har haft mensvärk från och till i typ 3 veckor men har fortfarande inte fått mens.. Någon med spiral som haft regelbunden mens som sedan försvunnit?

• Svar på tråden hormonspiral och ingen mens
  • Hoppfull84

jag hade mens i två månader i sträck efter att jag satte in min mirena hormonspiral. men sen fick jag ingen mer mens på två år tills jag tog ut den, då kom mensen igång som vanligt igen direkt.

ta ett gravtest för säkerhets skull, det kan du göra gratis på VC/Barnmorskan. annars kan du nog bara vara tacksam att du är en av dem som slipper ha mens tack vare spiralen.

• Anonym (Spiral)
    Hoppfull84 skrev 2014-09-08 23:21:57 följande:

jag hade mens i två månader i sträck efter att jag satte in min mirena hormonspiral. men sen fick jag ingen mer mens på två år tills jag tog ut den, då kom mensen igång som vanligt igen direkt.

ta ett gravtest för säkerhets skull, det kan du göra gratis på VC/Barnmorskan. annars kan du nog bara vara tacksam att du är en av dem som slipper ha mens tack vare spiralen.

Jag blödde nästan tre månader då jag satte in den, sen kom mensen ungefär var femte vecka i 1 år och tre månader, det är nu som den helt försvunnit bara! Ska ta ett gravititetstest och hoppas på att jag bara har tur att slippa mensen:)
  • victory tilly

Har precis bytt min första efter fem år. Hade ingen mens på hela tiden, nån liten spotting nån gång bara. Nu hoppas jag på samma tur med min andra Måste säga att jag är supernöjd med min Mirena!!

• arti

Hej jag har haft spiral i ett år nu ja har haft mens bara en gång jag har hört att det är dåligt att inte ha mens varje månad stämmer det mvh Arti

• Anonym (Spiral)
    arti skrev 2014-10-07 23:13:26 följande:

Hej jag har haft spiral i ett år nu ja har haft mens bara en gång jag har hört att det är dåligt att inte ha mens varje månad stämmer det mvh Arti

En av "biverkningarna" kan ju vara att man tappar mensen, endel gör det och endel får ha kvar den.. Det enda negativa med att inte ha mens är väl att man inte märker om spiralen hamnar fel och att man blir gravid på grund av det
  • Anonym (Mia)

arti skrev 2014-10-07 23:13:26 följande:[/quote-nick]Hej jag har haft spiral i ett år nu ja har haft mens bara en gång jag har hört att det är dåligt att inte ha mens varje månad stämmer det mvh Arti[/quote]

Du kanske läste om de som tar östrogen. Då växer slemhinnan till och då bör man ta ta gestagen för att blöda ut den regelbundet. Mirena får slemhinnan att vila och inte växa till så den behöver inte blöda ut.

Svar på tråden hormonspiral och ingen mens