• Tindra85

Sgi jobb och studier, missfall?

Hej,

Jag har tidigare fått svaret från försäkringskassan att jag kan ta tjänstledigt 6mån innan beräknad förlossning och ändå behålla min sgi från mitt heltidsjobb (sen 5år) - stämmer det?

Under denna tjänstledighet har jag då tänkt plugga på distans utan något studiemedel/hjälp överhuvdtaget mer än min lön (50%) samt min mans inkomst. Ställer detta till det för min sgi?

De 2 sista månaderna i en eventuell graviditet kommer jag ävengå hem från jobbet på havandeskapspenning då jag har tungt arbete, är det ok att fortsätta plugga terminen ut då?

sist men inte minst, vad händer om man skulle få ett missfall under tiden man är tjänstledig? Då försvinner ju min 6månaders-gräns helt plötsligt... Måste jag då hoppa av studierna och gå tillbaka på heltid direkt med jobbet eller hur fungerar det? Värsta tänkbara tanke att det skulle bli missfall men risken finns ju ändå.

Vill mest ha koll på allt innan det drar igång på allvar...

Väldigt tacksam för hjälp

• Svar på tråden Sgi jobb och studier, missfall?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har ställt din fråga till oss som svarar på frågor om sjukförsäkringen.

Eftersom dina frågor gäller graviditetspenning och sjukpenninggrundande inkomst i samband med föräldrapenning hänvisar jag dig till ?fråga om föräldraförsäkringen? här på www.familjeliv.se

Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden Sgi jobb och studier, missfall?