• Anonym (Undrar)

Hur ska vi dela upp umgänget?

Hej!
    Jag och min sambo ska separera. 1 oktober flyttar vi isär. Vi har en son på 3 år. Jag flyttar 5 mins promenad från förskola och mitt jobb min sambo flyttar kanske 7 km.
    Han jobbar obekväma arbetstider, ibland börjar han 06, ibland slutar han 19 och ibland jobbar han helger och natt osv. Jag jobbar mån-fre 8-16.30.
    Hur lägger vi upp vårdnaden?
    Båda vill ha vår son hos sig lika mkt.

Jag menar att målet är att han ska vara på förskolan så lite som möjligt!
    Min sambo menar att han ska lämna vårt barn 06.15 ibland bara för att vår son ska sova där lika mkt och vi ska slippa åka och hämta hos varandra, istället bara lämna/hämta genom förskolan.

Står inte ut med tanken på att vår son ska behöva vistas på förskolan ännu längre dagar än vad han redan gör !!

Vem har "rätt" i detta?

• Svar på tråden Hur ska vi dela upp umgänget?
  • Grappa

Umgänge med pappa går före att barnet ska vara så lite som möjligt på förskolan, iaf om ni går upp i rätten.

• Anonym (Undrar)

Ja okej, det kanske får bli så. Men känns inte bra :(

• Anonym (W)

Om det inte känns bra för dig är inte riktigt relevant. Du kan kanske ta emot barnet på morgonen hos dig när pappan börjar arbetet tidigt, så kan du lämna senare i förskolan. 

Jobbar han oregelbundet så har han väl även lediga dagar under veckan?

• Anonym (livet)

Hur hade du själv tänkt dig då?

• Anonym (Undrar)

Jag tycker att de dagar pappan börjar så tidigt kan sonen sova hos mig?

Pappan är ledig mitt i veckorna ja, så sonen går ju inte 5 dagar i veckan på förskolan, vilket är bra!

Har funderat lite och kanske de dagar sonen börjar så tidigt på förskolan kanske jag också kan börja tidigare på mitt jobb så jag kan hämta tidigare runt 16! Det hade ju varit en bra lösning så fall...

• Anonym (W)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-09 10:41:48 följande:

Jag tycker att de dagar pappan börjar så tidigt kan sonen sova hos mig?

Pappan är ledig mitt i veckorna ja, så sonen går ju inte 5 dagar i veckan på förskolan, vilket är bra!

Har funderat lite och kanske de dagar sonen börjar så tidigt på förskolan kanske jag också kan börja tidigare på mitt jobb så jag kan hämta tidigare runt 16! Det hade ju varit en bra lösning så fall...

Blir det inte väldigt hattigt för barnen om pappan hämtar tidigt när han slutar tidigt, och sen ska de hem till dig för att sova, för att pappan börjar tidigt? Pappan arbetar väl inte mer än 40 timmars vecka? Har han inte normala ca 8 timmar per dag när han jobbar, även om han jobbar oregelbundna tider?
  • BioBonus

Tror också att ett sådant schema där det ska lämnas hos mamma som ska lämna till dagis och sen ska hämtas av mamma för att sen lämnas till pappa etc blir väldigt hattigt för barnet.
    Bättre då att det några få dagar i veckan, som det verkar, är på dagis lite längre för att få en rutin i vardagen... Dessutom är han ju ledig från dagis några dagar mitt i veckan, så då får han ju rejäl sovmorgon om han vill :)

• Anonym (W)
    BioBonus skrev 2014-09-09 11:04:33 följande:

Tror också att ett sådant schema där det ska lämnas hos mamma som ska lämna till dagis och sen ska hämtas av mamma för att sen lämnas till pappa etc blir väldigt hattigt för barnet.
    Bättre då att det några få dagar i veckan, som det verkar, är på dagis lite längre för att få en rutin i vardagen... Dessutom är han ju ledig från dagis några dagar mitt i veckan, så då får han ju rejäl sovmorgon om han vill :)

Jag tänker även att om han börjar tidigt så slutar han väl tidigt och då är det väl inga problem att han har barnet hos sig? Ts skriver själv att hon skulle kunna tänka sig att börja tidigare för att kunna hämta tidigare.... Så det är väl samma sak?
  • Anonym (Undrar)

Han har ganska långa dagar! Slutar oftast 18-19 oavsett om han börjar 07! Sen är det en bit att köra till hans jobb!

Men ni har rätt, kanske bättre det blir lite rutin, att sonen sover hos pappan några fler sammanhängande nätter och sen sover hos mig! Viktigt för honom o få lite ansvar också kanske då jag alltid hämtat o lämnat!

Så svårt att inte bli osams bara! Vi som bara skulle ta en paus, separera på prov, nu är vi mer osams än någonsin då vi inte kommer överens :(

• BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-09 13:07:13 följande:

Han har ganska långa dagar! Slutar oftast 18-19 oavsett om han börjar 07! Sen är det en bit att köra till hans jobb!

Men ni har rätt, kanske bättre det blir lite rutin, att sonen sover hos pappan några fler sammanhängande nätter och sen sover hos mig! Viktigt för honom o få lite ansvar också kanske då jag alltid hämtat o lämnat!

Så svårt att inte bli osams bara! Vi som bara skulle ta en paus, separera på prov, nu är vi mer osams än någonsin då vi inte kommer överens :(

Ingenting behöver ju vara skrivet i sten. Kom överens om att ni prövar under säg tre månader (så det faktiskt hinner bli lite rutin också) och funkar det inte för sonen så får ni försöka hitta en annan lösning.
    Det känns ju trots allt som om ni, eller i alla fall du eftersom det är din röst vi hör här, verkligen försöker hitta en bra lösning för alla och då brukar det bli bra!
    Lycka till :)
  • Anonym (W)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-09 13:07:13 följande:

Han har inte en normal tjänst om 40 timmar per vecka alltså?

Pappan känner kanske att du håller barnet ifrån honom om du vägrar låta honom ha barnet växelvis? Enklast är väl att han har barnet från kvällen innan dagarna som han är ledig och till morgonen dagen han börjar arbeta igen, plus att han kan ha barnet de eftermiddagar och kvällar när han slutar tidigt?
  • Brumma
    Anonym (W) skrev 2014-09-09 14:01:59 följande:
    Han har inte en normal tjänst om 40 timmar per vecka alltså?

Pappan känner kanske att du håller barnet ifrån honom om du vägrar låta honom ha barnet växelvis? Enklast är väl att han har barnet från kvällen innan dagarna som han är ledig och till morgonen dagen han börjar arbeta igen, plus att han kan ha barnet de eftermiddagar och kvällar när han slutar tidigt?
    Ja, växelvis behöver ju inte innebära vv... Det kan vara tre dagar mellan bytena tex... Lägg upp det så att det passar er båda två, men ändå blir en rutin för barnen (alltså inte skifta mellan mamma o pappa flera ggr/dag...)
  • Emerun

Jag uppfattar det som att pappan jobbar skift med 12tim pass?

Det bör ju betyda att han är ledig vardagar och vissa helger?

Kan inte pappan ha barnet när han är ledig?

Du när han jobbar?

Jag jobbar själv skift natt 12tim pass vilket gör att jag även är ledig många dagar.

Så jag har barnen när jag är ledig, pappan när jag jobbar.

Det blir precis 50/50 för oss.

• Clanica

Men visst är det väl barnets bästa som skall vara det viktiga, inte att det blir exakt 50-50 med tid hos båda föräldrarna?

Tycker mamman verkar ha bästa förutsättningarna för att ha barnet tidsmässigt. De dagar pappan har humana tider kan han väl ha barnet

Svar på tråden Hur ska vi dela upp umgänget?