• Anonym (Hanna)

Hur får jag Imovane utskrivet? Är det svårt?

Idag ska jag träffa min läkare på öppenspyk. Vi ska diskutera hur min medicinering fungerar.

Jag har länge haft problem med sömnen. Ibland sover jag bra men så kommer jag in i perioder då jag sover dåligt. Nu är jag inne i en period då jag sover oroligt, vilket såklart gör att jag mår sämre.

För några år sedan fick jag Imovane utskrivet, tog det då och då (max 2 ggr i veckan) och blev inte beroende. Den medicinen hjälpte otroligt bra.

Min fråga, hur ska jag säga till läkaren så att han skriver ut medicinen till mig? Är det svårt att få den utskriven?

• Svar på tråden Hur får jag Imovane utskrivet? Är det svårt?
  • Birgitta02

Beror helt på din problematik. Jag har inte haft problem att få den utskriven, men har blivit beroende av dom ganska snabbt. Det innebär att jag fått sätta ut dem långsamt. Under ett flertal veckor har jag minskat på dosen. Vissa läkare är mycket restriktiva med sömnmedel. Andra är lite mer villiga att skriva ut.

Jag skulle rekommendera Propavan. Det är den enda icke-beroendeframkallande sömntabletten som finns. Och då slipper man oron att ev. bli beroende. Jag tar enbart den numera. Funkar för mig i alla fall.

• Anonym (Hanna)
    Birgitta02 skrev 2014-09-09 10:21:29 följande:

Beror helt på din problematik. Jag har inte haft problem att få den utskriven, men har blivit beroende av dom ganska snabbt. Det innebär att jag fått sätta ut dem långsamt. Under ett flertal veckor har jag minskat på dosen. Vissa läkare är mycket restriktiva med sömnmedel. Andra är lite mer villiga att skriva ut.

Jag skulle rekommendera Propavan. Det är den enda icke-beroendeframkallande sömntabletten som finns. Och då slipper man oron att ev. bli beroende. Jag tar enbart den numera. Funkar för mig i alla fall.

Jag har testat propavan, men myrkrypningarna jag fick av den var inte nådiga. Kanske släpper efter ett tag, men de gjorde i alla fall att jag inte kunde somna. Atarax har jag också testat, funkade i en vecka, sedan somnade jag inte av dom heller.

Tar jag Imovane vet jag i alla fall att jag kommer att få en bra natts sömn, sedan kan jag sova lite sämre de andra nätterna.
  • Fundersam02

Säg till läkaren samma sak som du skrev i trådstarten,

En psykiatriker förstår hur viktig sömnen är för att du ska må bra. Eftersom du har tagit den förut och kunnat sluta utan problem, så borde du kunna få den på recept igen.

• Birgitta02
    Anonym (Hanna) skrev 2014-09-09 10:29:15 följande:
    Jag har testat propavan, men myrkrypningarna jag fick av den var inte nådiga. Kanske släpper efter ett tag, men de gjorde i alla fall att jag inte kunde somna. Atarax har jag också testat, funkade i en vecka, sedan somnade jag inte av dom heller.

Tar jag Imovane vet jag i alla fall att jag kommer att få en bra natts sömn, sedan kan jag sova lite sämre de andra nätterna.
    Jaha, du fick också myrkrypningar. Tar jag en halv tablett så slipper jag dom, och kan sova. Mer än så är det kört.

Du får helt enkelt förklara för läkaren. Har du tur så skriver hon ut ett gäng till dig:)
  • Fjärilslarv

propavan skulle jag inte rekomendera.
    Imovane/zopiklon är ju beroendeframkallande, varför inte melatonin eller cirkadin istället som både innehåller melatonin?

Jag tar 4mg melatonin och 50mg valdoxan varje kväll och somnar som en liten gris.

• Anonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-09 13:01:08 följande:

propavan skulle jag inte rekomendera.

Imovane/zopiklon är ju beroendeframkallande, varför inte melatonin eller cirkadin istället som både innehåller melatonin?

Jag tar 4mg melatonin och 50mg valdoxan varje kväll och somnar som en liten gris.

Får du melatonin eller circadian utskrivet?

Melatonin/circadian fungerar bara på de som har brist på hormoner Melatonin.
  • Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-09 16:14:53 följande:
    Får du melatonin eller circadian utskrivet?

Melatonin/circadian fungerar bara på de som har brist på hormoner Melatonin.
    ja det är klart att jag får det utskrivet annars skulle jag ju inte kunna hämta ut det på apoteket =).
  • Anonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-09 17:16:46 följande:

ja det är klart att jag får det utskrivet annars skulle jag ju inte kunna hämta ut det på apoteket =).

Får du melatonin ELLER circadian utskrivet? Två olika preparat, olika recept. Det ena på lisens och det andra på vanligt recept.
  • Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-09 18:09:56 följande:
    Får du melatonin ELLER circadian utskrivet? Två olika preparat, olika recept. Det ena på lisens och det andra på vanligt recept.
    apotekets egna melatonin kräver inte licens och det är den jag har nu, hade cirkadin innan.
  • Anonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-09 18:21:47 följande:

apotekets egna melatonin kräver inte licens och det är den jag har nu, hade cirkadin innan.

Melatonin går inte att få utan recept och inte Heller utan lisens eftersom det är ett lisensiert.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-09 18:36:48 följande:

Melatonin går inte att få utan recept och inte Heller utan lisens eftersom det är ett lisensiert.

Licenspreparat
  • Anonym (deprimerad)

Jag har inte haft några problem att få Imovane utskrivet. Tar det varje kväll för att kunna sova och använder även Propavan för att få sova längre.

Visst att de är beroendeframkallande men min läkare resonerar som så att det är bättre att jag får sova så kan jag trappa ner senare när sömnen fungerar bättre. Jag tar 1-2 tabletter Propavan 2 timmar innan jag lägger mig och 1 Imovane en halvtimme innan. Då känner jag mig riktigt trött när jag tar Imovane och somnar gott. Om jag hoppar över Propavan så vaknar jag oftast vid 4-5 tiden men med Propavan så sover jag tills det är dags att kliva upp strax efter 6 tiden.

• Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-09 18:36:48 följande:
    Nej apotekgruppens mlatonin krävs det ingen licens för. Det är dock det enda som inte kräver licens.
  • Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-09 18:37:06 följande:
    Licenspreparat
    Inte melatonin från AGB som är apotekgruppens eget.
  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2014-09-09 21:17:23 följande:

Nej apotekgruppens mlatonin krävs det ingen licens för. Det är dock det enda som inte kräver licens.

Fjärilslarv skrev 2014-09-09 21:22:31 följande:

Inte melatonin från AGB som är apotekgruppens eget.

Eh..jo. Apoteket har licens för att få tillverka det.

Läkare brukar inte vara så villiga att skriva ut melatonin när det finns cirka.
Svar på tråden Hur får jag Imovane utskrivet? Är det svårt?