• HästÄlskaren

    Hästtips tack!

    Hej alla hästälskare jag är ett barn på 11 snart 12 år. Jag är hästgalen och har ridit i 1 år. Jag rider på en väldigt bra ridskola där det finns många utbildade instruktörer. Jag är väldigt lätt lärd när det kommer till hästar. Alla i min närhet säger att jag är en naturbegåvning med hästar (förlåt om det lät skrytingt det var inte meningen). Jag rider 1 dag i veckan för huvudinstruktören som också bedömmer hoppning på klubbtävlingar och ponnycuppen. Jag har ridit båda busiga, bråkiga, snälla, tröga och pigga ponnys. Jag gillar det busiga men ändå snälla ponnyerna. Jag klarar alla 3 gångarter så som skritt, trav och galopp.  Jag hoppar 20-30 cm. De andra i min ridgrupp har ridit i 2-3 år medans jag ridit 1 år. Jag är skötare på en haflinger som heter Billy Joe. Han är jätte snäll i hantering medans i ridningen är han ganska trög och vill absolut inte gå först. Sen är jag också skötare på en annan ponny som heter Fax och han gillar inte att bli uppbunden (man måste binda fast hästarna där jag rider, det är för säkerheten) .    Är jag redo för en medryttarponny?

  • Svar på tråden Hästtips tack!
  • Anonym

    Att rida tillsammans med ägaren på en säker och stabil läromäster till ponny så ja om ägarnen vill det. Att vara medryttare på det sättet som de flesta tänker dvs ha eget ansvars över en häst/ponny så nej. 

  • Majsan70

    Min dotter som är 11 år gammal har egen ponny och har haft i lite över 2 år. Hon rider väldigt bra, men jag lämnar henne aldrig själv ändå. Det är en ren säkerhetsfråga samt att jag har koll på och kan korrigera det hon gör när hon rider. 
    Så har du en häst och ridkunnig förälder som är med dig hela tiden så JA, om inte så NEJ!
    Dottern har en 13-årig medryttare till sin ponny och hennes mamma är med vid varje rid-tillfälle av samma orsak och det är anledningen till att hon får vara medryttare på dotterns ponny.

Svar på tråden Hästtips tack!