• studiesgi

sgi och studier

Hej!
    Jag har studerat på heltid med csn sedan januari -14. Innan det var jag tim-anställd sedan sommaren -12, och har därmed inte haft heltidsjobb utan kompletterat med stämpling hos a-kassan.
    Nu har jag räknat ut att min årsinkomst före studierna, alltså -13, kommer vara 80000, baserat på lönen. Varför räknas inte a-kassan som inkomst?

Min tidigare registrerade årsinkomst hos er är 201000, vilket var för det jobb jag hade sep-11 - jun-12. Kan den stå kvar som årsinkomst, eller är det verkligen rimligt att min årsinkomst ska sänkas till 80000, pga att jag bara jobbat timmar?

• Svar på tråden sgi och studier
  • Försäkringskassan

Hej!

I detta forum har vi  begränsade möjligheter att svara på frågor som rör enskilda ärenden. Det beror på att din fråga  komplex och det finns inget enkelt svar. 

Grundregeln är att om du har arbetat heltid och har haft en
    arbetsinkomst som varit i 
     minst sex månader i en följd, så kan den inkomsten räknas som en sjukpenninggrundande årsinkomst/SGI. 

Om du har varit anmäld på Arbetsförmedlingen när  heltidsarbetet
    upphört i juni 2012 och sen studerat
    med studiestöd så kan du ha  rätt att ha den inkomsten vilande under studietiden. Länk till ett Faktablad som gäller för den som studerar/arbetslös:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden sgi och studier