• pullman

    Min dotter vägrar låta sig läggas/tröstas av mig och är helt maniskt avs mamma

    Min fru och jag har en underbar liten dotter på 19 månader som i princip alltid är positiv och glad och tycker om att leka lika mycket med oss båda. Problemet är att hon blir alldeles vansinnig om mamman lämnar rummet, tex för att gå på toaletten. Då springer dottern och ställer sig utanför dörren och vrålar, gråter så att tårarna sprutar. Om jag försöker lugna henne slår hon bort mina händer och t o m ryggar bort från mig.

    Jag vill understryka att så är hon bara när hon hamnat i detta maniska tillstånd. I alla andra fall har hon och jag ett hur gulligt och fint förhållande som helst.

    Vår dotter beter sig likadant när hon ska sova. Hon vägrar låta sig läggas av mig utan skriker och beter sig enligt ovan så att endast mamman kan lägga henne. När hon vaknar under natten brukar vi ta in henne till oss och då lägger hon sig _på_ mamman och rullar av endast då hon somnat djupt. Det har hänt att hon skriker till om hon vaknar och råkar ligga nära mig. Och så kryper hon upp på mamman igen.

    I augusti var min dotter och jag hemma hos min mamma. Då betedde hon sig på liknande sätt, fast vrålade när det var jag som lämnade rummet istället. Och hon sov gladeligen bredvid/på mig.

    Vår dotter pratar ännu inte (hon kämpar med fyra språk samtidigt då min fru och jag är från olika länder och vi bor utomlands) men hon säger "mamma", dock aldrig, verkligen aldrig, "pappa". Hon blir jätteglad när hon ser ett foto på sin mamma, utbrister "mamma!", men inte när hon ser ett foto på mig.

    Det här har nu pågått sen månadsskiftet juni/juli och jag börjar tycka att det är riktigt jobbigt. Jag får intrycket av att vår dotter rankar oss som föräldrar och att jag brister i något eller inte duger till. Något måste det vara. 

    Jag har försökt vara ännu mer varm och vänlig men det funkar inte. Jag har försökt prata med henne (hon förstår bra trots att hon inte pratar) men inte heller det ger resultat. 

    Har någon varit med om detta och har ni några förslag till vad man kan göra, hur jag kan bete mig för att försöka ändra situationen?

    Skulle verkligen uppskatta förslag på vad jag/vi kan göra.
    Stort tack på förhand
    Philip

  • Svar på tråden Min dotter vägrar låta sig läggas/tröstas av mig och är helt maniskt avs mamma
  • Maria 164

    Det hör till åldern, och jag lovar att det går över. Läs på om "separationsfasen" så förstår du bättre och kan hantera barnets behov och rädslor på ett bättre sätt och kanske dämpa eller förkorta det hela något.


    Det finns en fantastisk bok på engelska som heter Wonder Weeks som jag rekommenderar starkt.

  • Pillare

    Det ändras hela tiden. Ibland är hon i en 'mammig' fas och ibland i en 'pappig' fas. Du behöver inte stressa dig.

  • Anonym (X)

    Ett par jag känner tacklade detta (tror barnet var över 2 år då dock, minns inte exakt) med att införa en rutin att de lade dottern varannan dag (hela nattrutinen), och innan de startade med det berättade de det för dottern flera gånger under dagen för att förbereda, och sa "så idag är det mamma-nattning och imorgon är det pappa-nattning" och att de skulle natta varannan kväll framöver (så det inte skulle komma som en chock).

    Det var protester i början på pappa-nattningskvällarna, men då sa pappan "idag är det pappa-nattning, imorgon är det mamma-nattning". Ganska snart accepterade hon rutinen (många barn är ju trygga av rutiner och att veta exakt vad som ska hända).

    Dock var hon nog lite större än ditt barn, tillräckligt stor för att förstå konceptet att "idag är det mamma-nattning, imorgon är det pappa-nattning, dagen efter är det mamma-nattning, dagen efter är det pappa-nattning" etc.

    Tjejen fortsatte vara mammig men det blev lite mindre extremt, och pappan kunde natta henne och mysa på nattningen varannan kväll (och även mysa då och då dagtid).

    Om detta skulle kunna funka med ditt barn (när der är tillräckligt stor för att greppa konceptet "varannan kväll") vet jag inte, barn är ju olika, men jag ville berätta om deras strategi.

  • JesperS

    Är helt normalt.

    Min som var likadan. Sen vände set år andra hållet.

    Nu är min dotter precis likadan.

    Bara pappa som får lägga inte mamma mesans sonen var tvärt om Ibsen åldern.

    Är en utvecklingsfas. Separations ångest.

    Går över.

    Tänk inte på det för mycket utan kåt dottern bestämma .

    Så skall dunse att det vänder.

Svar på tråden Min dotter vägrar låta sig läggas/tröstas av mig och är helt maniskt avs mamma