• woodedwire

    Vad gör ni hemma om dagarna?

    Hejsan!


    Jag undrar vad ni gör om dagarna när ni är hemma med barnen?


    Hur sysselsätter ni er?
    Har ni några egna aktiviteter som ägnar er åt?
    Har ni några gemensamma aktiviteter med barnen?

    Mvh
    Woodedwire

  • Svar på tråden Vad gör ni hemma om dagarna?
  • ViVäntarLois

    Vi gör massor :p Delvis hänger ju barnen med i det jag gör för min egna/familjens skull men nu när äldsta är 3 år så blir det mer och mer "riktiga" aktiviteter som vi gör tillsammans. Friluftsfrämjandet, ridskola, ÖF, museum osv. 


  • Flickan och kråkan

    Tja, du...försöker få vardagslivet att gå runt rent logistikmässigt huvudsakligen.

    Vi bor på landet. Jag är hemma med vår yngsta på 15 månader och så har vi en 5,5-åring som går 15 timmar/veckan på förskola och en snart 7-åring i första klass (inget fritids).

    På morgonen ska alla upp, göras i ordning, få i sig frukost och skjutsas till skola och förskola. Skolan börjar 8.00, lämnar i förskolan 8.30 är hemma igen vid 8.45. Då passar jag och minstingen (+ 5-åringen måndag och fredag) på att tvätta lite, plocka lite, leka lite, handla etc. innan han behöver sova vid 10.30-tiden. När han sover passar jag på att förbereda lunch och middag samt packa i ordning för aktiviteter på eftermiddagen.

    Minstingen vaknar och hinner äta lunch precis innan vi hämtar storebröderna. Skolan slutar 12.40. 5-åringen hämtas 13.00 de tre dagar han är där. När vi kommer hem vid 13.15-13.20 så ser vi till att göra läsläxan och eventuella andra läxor. 5-åringen brukar också vilja högläsa en stund.

    Därefter stoppar vi i oss lite mellanmål, barnen leker lite och ganska snart dags att packa in oss i bilen för att åka till aktivitet. Vanligt vis är det ishallen som väntar 4 mil bort. Har två pojkar som tränar konståkning sammanlagt 5 pass (snart 6) i veckan. Och så går äldsta i simskola och gymnastik.

    Sysselsättningsproblem har jag inte. Egna aktiviteter? Vad är det?! . Fast jag ska inte klaga; det är jättekul att se barnen lyckliga på isen och i simhallen. Vi nöjesåker ofta skridskor allihopa på fredagar.....bara för att det är så kul. Även vår 15 månaders brukar få vara med ut på isen. Lycka att få vara med .

Svar på tråden Vad gör ni hemma om dagarna?