• vic88

Graviditetspenning - omplacering

Hej! Har precis begärt omplacering hos min arbetsgivare då jag har ett fysiskt tungt jobb, jag är nu i vecka 24 och det går fantastiskt bra för mig att jobba än så länge, jag trivs oerhört bra där jag är nu och har ett ansvarsområde jag värnar om.
    Jag begär en omplacering för att kunna ansöka om gravpenning i tid om så behövs, nu är det bara så att min arbetsgivare kan eventuellt omplacera mig redan nu (vilket jag inte vill eftersom jag vill jobba med mitt ansvarsområde och på den avdelning där jag "hör hemma" så länge jag bara kan) jag söker en omplacering först om 8 veckor då jag är i vecka 32, men detta kan inte min arbetsgivare göra eftersom det inte är säkert att det finns någon möjlighet till omplacering vid detta tillfälle.
    Måste jag "tvingas" till en omplacering nu redan 8 veckor innan behov för att kunna få gravpenning?! Eller kan min arbetsgivare kryssa i att det inte finns möjlighet till omplacering då?
    Känns oerhört tråkigt att tvingas byta arbetsuppgifter långt innan jag känner att jag har något behov av det.

• Svar på tråden Graviditetspenning - omplacering
  • Anonym

Ett litet förtydligande; Måste jag begära omplacering från datumet jag frågar arbetsgivaren, eller kan jag begära en omplacering från ett planerat datum framåt sett?

• Försäkringskassan

Hej!

Det som generellt gäller vid ansökan om graviditetspenning är att:

Man kan ansöka om graviditetspenning 60 dagar före beräknad förlossning om inte arbetsgivaren har möjlighet till omplacering.
    Ansökan kan skickas in i god tid, den ska vara inne före datumet man ansöker från. Handläggningstiden är 30 dagar från det ansökan kommer in till oss.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning - omplacering