• Äldre 9 Sep 17:06
    738 visningar
    3 svar
    3
    738

    Mjölkallergi utan magont?

    Min son är 4 veckor och helammas. Första veckan gick han bra upp i vikt och sen har det blivit sämre o sämre( förra v 70 g denna 50 g) . Han har väldigt många "hormonprickar" i hela ansikten, hårbotten och bålen. Ibland blir han även flammig i ansiktet. Första tvåveckorna bajsade han 15-20 ggr/dag nu har det varit 1 gång på 12 dagar. Har mycket gaser, illaluktande. Han är och tillfreds o sover ganska bra. Verkar inte ha ont i magen förutom när han ska fisa.

    På BVC idag tyckte hon att jag skulle prova mjölkfritt ett par veckor för o se om det blir någon skillnad. Självklart gör jag det.

    Jag undrar om någon annan haft liknande där det varit mjölkallergi? Alltså inte ont i magen men andra symtom?

  • Svar på tråden Mjölkallergi utan magont?
  • Äldre 9 Sep 17:12
    #1

    Nu utesluter vi mjölkprotein för vår dotter på 15 månader för att nollställa magen, så jag har ingen erfarenhet så, men jag antar att du redan innan uteslutet all lök och annat som är gasbildande ...

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 17:21
    #2

    Nej det har jag visserligen inte. Största problemet är att han inte går upp i vikt som han ska o det har nog inte med gasbildande föda att göra. Däremot fisarna möjligtvis...

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 17:38
    #3

    Min ena dotter var mjölkallergisk (det har växt bort). Hon visade inte att hon hade ont i magen mer än de få gånger som jag råkade få i mig mjölk efter att vi slutat med mjölken. Vet att jag åt några chips (som innehöll mjölk) och efter några timmar fick hon ont i magen. 
    Tänk på att det tar ca 2 veckor innan mjölkproteinet har gått ur kroppen. Om du ammar tar det alltså ca 2 veckor innan det går ur din kropp och ca 2 veckor innan det går ur bebisens. Ha tålamod!

    Dotterns symptom var alltså, lös i magen (oftast grönt), ingen/dålig viktuppgång, helt prickig, speciellt i ansiktet och på bålen. Hennes mjölkallergi konstaterades när hon var 6 veckor och hade växt bort innan hon började skolan. När hon va ca 3 månader uteslöt vi även ägg och då blev det fart på viktkurvan!

Svar på tråden Mjölkallergi utan magont?