• Anonym (Anti)

Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?

Som trådstarten lyder..vad kan jag göra egentligen?
    Jag bryr mig egentligen inte om vad han gör men vår son bor varannan vecka och nu har jag fått veta att pappan tar med honom på dessa möten dom veckorna han är hos honom...
    Jag har tidigare sagt att jag verkligen inte vill att sonen ska bli inblandad i det och han sa då att jag inte hade något att oroa mig över, men nu är den fasen tydligen slut och oron är ett faktum.
    Jag har svårt att hitta information kring vad vittnena faktiskt anser om sånna som mig, icke troende, och därmed vad mitt barn får höra.
    Det enda jag hört tidigare är att "syndarna" (alltså jag) kommer att dö i harmageddon. Men jag kan ha fel...
    Är det någon som tidigare har varit i denna situation? Som kanske vet vad jag kan göra eller ja jag vet inte...
    Det jag vet är att jag verkligen inte vill att sonen ska ha nånting med jehovas vittnen att göra..

• Svar på tråden Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?
  • Maria 434

Hur gammal är din son?

Att de säger att alla icke-troende ska dö, får mig att tro att det måste vara en extremt extrem sekt av Jehovas (dom är normalt sett lite väl extrema i sina fördömanden)

• Anonym (s)

Du kan inget göra. Så länge barnet inte far illa så får pappan fostra honom som han vill under den tid han har barnet.

• Mikis

Vet hur det är mitt ex är Jehovas-vittne. hon blev det efter vi skilde oss och jag fick rent ut sagt ett helvete fick kämpa så för sonen. barnet kommer att få problem. jag vet vad jag pratar om så om du vill så kan du skriva till mig så kan vi prata om det (om du vill).

SÅ VAD DU ÄN GÖR KÄMPA!!

• Anonym (Anti)

Sonen är 4 år...

Det jag tänker är att om sonen hänger med vittnena tillräckligt länge så kommer dom väl troligtvis att pränta in att han ska ha minimal kontakt med mig och därför anser i alla fall jag att han kommer fara illa...

Men som sagt, jag kanske är ute och cyklar helt och hållet...

Är det någon som vet hur "reglerna" säger att ett vittne ska förhålla sig till icke-vittnen? Jag tänker på pappans familj som inte är vittnen, kommer dom få ha kontakt med varandra?

• Anonym (mia)

Det är nog ingen fara ska du se, man ska inte ha så mycket fördomar om religion.

• Anonym (Anti)
    Anonym (mia) skrev 2014-09-09 19:25:10 följande:

Det är nog ingen fara ska du se, man ska inte ha så mycket fördomar om religion.

Det är ju precis det jag försöker ta reda på! Dessvärre så går ju åsikterna isär lite vad det gäller huruvida det är nån "fara" eller ej.

Min första reaktion är att det är så in åt helvete "fara" då jag gärna vill att mitt barn ska fortsätta ha kontakt med mig i minst den utsträckningen som är idag.
  • Anonym (Huvva!)

Egentligen får de inte umgås med icke-jehovas så du får verkligen se upp med detta! Det är en extrem sekt som lurat många. De firar vare sig födelsedagar eller jul heller.

• Anonym (Anti)
    Anonym (Huvva!) skrev 2014-09-09 19:31:48 följande:

Egentligen får de inte umgås med icke-jehovas så du får verkligen se upp med detta! Det är en extrem sekt som lurat många. De firar vare sig födelsedagar eller jul heller.

Det va det jag misstänkte...att dom inte "får" umgås med andra...

Gällande icke-firandet så har pappan inga som helst problem med att låta sonen spendera alla jular och födelsedagar hos mig tydligen...så det känns ändå bra!

Men ja, hela grejen ger mig kalla kårar..
  • Tow2Mater

Usch vilken jobbig situation TS.

En läsvärd artikel du kanske redan sett:
    www.metro.se/nyheter/stark-kritik-mot-barns-situation-i-jehovas-vittnen-svenska-myndigheter-maktlosa/EVHncm!DoO7xw5o784JU/

En artikel om en "avhoppare", som inte verkar overdriven:
    www.dn.se/insidan/jag-ar-livradd-for-att-min-dotter-ska-valja-att-bli-vittne/

Hon har en 4-åring som tydligen träffar båda sina foräldrar, det kan de väl inte forbjuda, utan måste finna sig i vad lagen säger om umgänge mm.

• NotlyingforJesus

Haha, va lurade dom kommer bli av sin tro, eftersom dom förnekar Jesus dog för våra synder. Det är livsfarligt att förneka Jesus. Min bästa vän är jehovas, men jag ber för henne varje dag att hon ska vakna upp och faktiskt läsa verserna om Jesus. Plus jag gillar inte deras sätt o behandla folk som gått ur sekten. Vad säger Jesus om det? Du ska älska alla! Vi är alla i synd, även jehovas, även fast dom inbillar sig annat! Inte fan är dom räddade! Religion är jävligt korrupt. Folk ser ner på mig för att jag är troende i kristendomen men går inte till kyrkan. Jag ber varje dag, och läser bibel verser och det räcker gott och väl.

Svar på tråden Pappan har blivit jehovas vittne, vad kan jag göra?