• deprimeradochhjälplös

Deprimerad,ADD, stressad och klarar ingenting.

Hej! 

Jag är en tjej som är 22 år och i större delen av mitt liv har jag varit deprimerad och haft ångest. När jag var liten hade jag såkallade ångestattacker nån gång ibland, men det var så pass sällan så det var inget jag reagerade på.  När jag gick i åttan så började det komma allt mer och mer. Jag började tro att jag skulle dö och alla mörka tankar började komma.  Min största rädsla är döden samtidigt som ibland vill man bara få slut på den eviga smärtan inombords, men jag vågar inte ta livet av mig eller göra illa mig själv även om tanken slagit mig.  Jag vet egentligen att livet är en sak man ska vara rädd om, för man lever bara en gång. 
    Under åren så har jag lärt mig att hantera min ångest men den finns fortfarande där, varje dag och varje sekund av mitt liv.  Jag går alltid på nålar och jag är ständigt nervös och stressad av anledningar jag inte vet.     

Kan passa på att nämna att jag även har diagnosen ADD och den gör också livet lite mer komplicerat. Jag tål inte exempelvis jättestora förändringar eller överhuvudtaget snabba ändringar.  Är nära till ett jobb och det känns inte bra. Just nu har jag praktik men jag börjar jobba om någon vecka då jag får min anställning.  
    Det känns dåligt eftersom min chef inte verkar så jätteempatisk och förstående och kraven blir väl något högre också så jag har panikattacker inombords varje kväll.  Jag har praktik på stället nu och jag sjukanmäler mig var och varannan dag för att jag klarar tamefan inte gå dit varje dag (supernervös HELA tiden) och det är ingen svår praktik/jobb.  Det är ett sånt här jobb där det känns som de gärna ringer in en då de behöver folk och jag är en person som måste veta minst en vecka iförväg för jag tål inte överraskningar och snabba förändringar som jag skrev ovan.  Jag har varit väldigt tydlig med detta och jag hoppas med hela mitt hjärta han tagit åt sig, för känner jag efter nån månad att jobbet verkligen inte fungerar - då kommer jag säga upp mig. 

Jag blir mentalt utmattad och ändå jobbar jag bara 5 timmar om dagen och när jag får anställning blir det 4 timmar istället vilket är en baggis för de flesta liksom. Är deprimerad större delen av året (har aldrig känt mig riktigt riktigt glad på flera flera år) , ätit massa olika mediciner men ingen har hjälpt mig speciellt mycket, känns inte som att psyket tar en seriöst då man säger hur man mår och att det fan inte fungerar!! Min depression dödar mig sakta inombords och jag vet fan inte vad jag gör längre ;( Ingen kan hjälpa mig och ingen förstår riktigt.

Ursäkta om detta inlägg var jätte osammanhängande men jag hoppas ni förstår lite grann iallafall.... hjälp mig snälla :(  

ångest deprimerad stress
  • Svar på tråden Deprimerad,ADD, stressad och klarar ingenting.
  • Anonym (Pp)

Hej!

Har haft ångest större delen av mitt liv, lidit av panikattacker varje dag i olika perioder. Har övervunnit dessa attacker hyfsat bra och får dom typ aldrig längre. Är konstant stressad och överdriver varje tanke till det värsta sernarium vilket leder till mer stress. Mår nu extremt dåligt i perioder med ångest men äter ingen medicin eller ngt. Man vill inte göra nånting egentligen.

• Anonym (45 med ångest)

Jag tycker du beskriver det väldigt fint här. Det är ett steg iallafall. Att du öppnar dig. Även om vi är anonyma här.
    Jag tycker du är duktig som kämpar på. Och bra att du är tydlig mot din chef. Själv har jag varit ovanligt pressad på sistone, av olika anledningar, har en massa krämpor fysisk-psykiska åkommor i botten. På sistone när allt varit värre, så har jag slagits med mycket värk i bröstet, som kommer och går under dagen. Jag menar att jag slåss med riktig nervsmärta i bröstet. Det är påfrestande. Det är som huvudvärk som kommer och går.
    Grejen är den, att jag då lätt får ondare i nervknuten, om jag blir uppvarvad. 
    Nu är det så, att bland annat har jag en knivig relation med min sambo. Och när det blir uppstressat och uppretat mellan honom och mig, så får jag slåss med denna extrema nervsmärta. Det är så jobbigt.
    Jag försöker hålla mig från Oxascand (Sobril) för jag är så rädd för tillvänjningseffekten men jag skulle behöva den flera gånger om dagen, dock tar jag den iallafall till natten nu. Så jag får sova gott.

Om du är extra deprimerad just nu, kan det inte vara det "att du har något på gång" på ditt nya jobb nu, och så får du extra problem med din ångest, för att du känner att du vill klara av det?

• Anonym (45 med ångest)

Just det, jag glömde säga det. För en vecka sen var jag extremt uppvarvad med mina bröstsmärtor till och från, under dagen, och då vaknade jag mitt i natten av en panikångestattack. Jag kippade efter luft på ett sätt som jag aldrig gjort förr. Det var läskigt. Jag var rädd att somna nästa natt sen.

• Anonym (45 med ångest)

Jag vill säga också, att jag tycker du är duktig om du klarar fyra timmar om dagen. Jämför dig inte med andra. Själv är jag förtidspensionerad, och har lärt mig att se lycka och lugn i det jag klarar av.

• SisterNoMercy

Du är inte ensam! Jag känner igen mig i en del du skriver, jag lider av både utmattningssyndrom, depression och skall på tisdag göra en utredning för ADHD. Och jag känner verkligen igen mig i det du skriver med att vara så nervös och orolig vilket bidrar till kraftig ångest.

Innan jag blev sjukskriven arbetade jag också inom ett bemanningsföretag vilket innebar att de också ringde i stort sett samma morgon jag skulle arbeta, arbetsplatsen var ofta en helt ny plats med nya människor, nya rutiner och blandad arbetstid. Jag förstod och förstår fortfarande inte varför det var så jobbigt men jag som du beskriver med ADD så känner jag samma det där med att inte vara beredd. Och det var mornar när jag blivit inringd och bara satt och grät, jag ville verkligen inte gå. 
    Oroar mig fortfarande för framtiden bara någon dag i förväg, kan oroa mig för vad som ska hända nu i nästa vecka och det har ingenting att göra med utredningen, kan känna så även om jag inte har något planerat. 

Jag har ingen hjälp att ge tyvärr eftersom jag själv sitter i mörkret... Men för mig kändes det bra i alla fall att läsa din tråd och känna att jag inte är ensam... 

Svar på tråden Deprimerad,ADD, stressad och klarar ingenting.