• Anonym (Kaffedraken)

    Hur lära min 7-månaders son äta mat?

    Jag lyckas inte få min 7-månaders son att lära sig äta mat - vad göra?? Jag har provat med gröt och olika frukt- och grönsakspuréer men han är totalt ointresserad av allt. Han förstår inte vad han ska göra med det som kommer in i munnen utan 90 % åker ut igen. Han ammar bra och går upp i vikt, men han måste ju börja äta annat också! Nu vid 7 månader blir jag allt mer stressad och frustrerad över att jag inte får det att fungera. På BVC säger de bara "kämpa på!", men det hjälper inte mycket. Har ni några tips till mig??

  • Svar på tråden Hur lära min 7-månaders son äta mat?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller med BVC. Min son var inte heller intresserad av mat men vi fortsatte låta honom prova och smaka olika saker. Vid 8 månader lossnade det för oss när vi gick över till burkar med mer smak i och nu vid 16 månader äter han allt! Fortsätt prova och lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mitt råd är att inte stressa upp dig! Fortsätt ge lite gröt, pure etc. Funkar det inte med bitar så fortsätt kör med 5-6 månaders burkar så länge det behövs. Tids nog lär de sig ändå! Min äldsta åt bara 6 månaders lasagne och spaghetti m köttfärsås i typ 1,5 år plus gröt o välling och frukt. Sen började han äta annat. Har inte gått någon nöd på honom! Hittar du något han gillar så fortsätt med det och sen kan du ju prova annat då och då. Har själv en 6 månaders nu som inte vill ha bitar och som precis efter 2 månaders trugande börjat äta små mängder gröt och fruktpuré plus pyttelite majs & potatispuré. Jag tänker inte stressa upp mig! ;)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fortsätt att pröva, låt honom smaka på allt men låt honom amma sen så han blir mätt. Ta det lugnt!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det kommer. Om liten inte äter om ett år eller så då kan man börja fundera men just nu är hen helt normal.

Svar på tråden Hur lära min 7-månaders son äta mat?