• Sibua

Vägglöss...hur vad varför..

Vi har kämpar som idioter med att få bort vägglöss i snart 13 månader! Kastat bort diverse lakan,kuddar,täcken medans andra saker har gått sönder av slitage vid tvätt.

Ni som haft vägglöss...kasta ni bort alla sängar,soffan och dylikt???

Anticimex gjorde ett ryck efter fyra-femm behandlingar med gift och la till silikon och kiselbehandling överallt och ändå två månader senare hittar jag vägglöss i soffan...-:(

Jag trodde hyresvärden skulle ersätta någonting av detta eller i alkafall ge någon form av hyres sänkning då detta har pågått i dryga tolv månader men icke! Hemförsäkringen likaså sa nej tyvärr.

Vore intressant att höra lite åsikter och tips från er som råkat ut för dom här ihärdiga krypen! Får psyk bryt snart....

P.S. Vi har tvättat kuddar täcken lagt allt i svarta sopsäckar innan tvätt torktumlat och fryst in allt som går att torktumla och frysa.

• Svar på tråden Vägglöss...hur vad varför..
  • Birgitta02

Varför skulle hyresvärden ersätta er?

• Sibua
    Birgitta02 skrev 2014-09-11 10:34:56 följande:

Varför skulle hyresvärden ersätta er?

Ännu en som har svårt att läsa det som skrivs herregud!
  • Birgitta02
    Sibua skrev 2014-09-11 12:43:20 följande:
    Ännu en som har svårt att läsa det som skrivs herregud!
    Läste att du surade över att du inte får ersättning. Jag har inte läst fel.

Jaha.
  • Sibua

Sura gör jag inte. Däremot undrade jag hur andra som haft det här problemet har gjort!!! Om dom faktiskt har kastat sina möbler eller inte!

Sen att man blir något irriterad över det faktum att hyresvärden inte informerar på ett helt år anser jag rätt så fel då hyresvärden blir då ansvarig och medverkar i att problemet sprids och ska ersätta det som har gått sönder pga vägglöss!

Eller du kanske tycker det är normalt att bo under sånna förhållanden? Det har redan blivit anmält till hyresnämnden som är en statlig myndighet där man hävdar enligt hyreslagen att hyresvärden är skadestånds skyldig!

Det klart man blir arg (inte sur )när hyresvärden försöker mygla sig ur situationen så billigt som det går.

• Sibua

Jag menar jag min fru mina barn har fått bitmärken och klåda på armar och nacke,ben under ett år då Anticimex får ingen bukt med eländet. Soffan kasta vi,sängen ,alla kuddar,massa täcken , tvättmaskin (värde 7800) gick sönder pga av att vi tvätta hela tiden...

• Birgitta02
    Sibua skrev 2014-09-11 13:00:30 följande:

Sura gör jag inte. Däremot undrade jag hur andra som haft det här problemet har gjort!!! Om dom faktiskt har kastat sina möbler eller inte!

Sen att man blir något irriterad över det faktum att hyresvärden inte informerar på ett helt år anser jag rätt så fel då hyresvärden blir då ansvarig och medverkar i att problemet sprids och ska ersätta det som har gått sönder pga vägglöss!

Eller du kanske tycker det är normalt att bo under sånna förhållanden? Det har redan blivit anmält till hyresnämnden som är en statlig myndighet där man hävdar enligt hyreslagen att hyresvärden är skadestånds skyldig!

Det klart man blir arg (inte sur )när hyresvärden försöker mygla sig ur situationen så billigt som det går.

De flesta hyresvärdar har försäkring för sånt här. Dvs du behöver inte betala för Anticimex sanering. Låter märkligt dock att de skulle vara skyldiga att betala för möbler du slängt. Eller är det så? Får nog läsa på där. Men tänker att det kanske är en själv som dragit hem vägglösen genom att de gömt sig i en resväska eller dyl. Och det är ju inte hyresvärdens fel.

Men ska kolla lite vad som är hyresvärdens ansvar. Kan vara intressant:)
  • Galliformes

Vi hade vägglöss för snart 2 år sedan.Förmodligen var det dottern som drog hem detta från en av hennes resor.
    Vägglössen upptäcktes i vårat sovrum.Anticimex var här och la ut kisel utmed hela rummets listor.Enligt Anticimex behövde vi inte byta säng o madrasser men det gjorde vi ändå.Vi hade tur och vägglössen försvann på en gång.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2014-09-11 13:09:24 följande:
    De flesta hyresvärdar har försäkring för sånt här. Dvs du behöver inte betala för Anticimex sanering. Låter märkligt dock att de skulle vara skyldiga att betala för möbler du slängt. Eller är det så? Får nog läsa på där. Men tänker att det kanske är en själv som dragit hem vägglösen genom att de gömt sig i en resväska eller dyl. Och det är ju inte hyresvärdens fel.

Men ska kolla lite vad som är hyresvärdens ansvar. Kan vara intressant:)
    Så här står det hos Fastighetsjuristerna:

För att utrota vägglöss krävs oftast att man anlitar ett saneringsföretag och upprepade saneringar. Hyresgästen får enligt hyreslagen lov att tåla de inskränkningar i nyttjanderätten som uppstår under tiden då saneringen utförs. En hyresgäst har dock rätt till nedsättning av hyran för den tid ohyra förekommit.

Så vad jag förstår borde ni få hyresnedsättning. Men inte ersättning för ev förstöring av möbler.
  • Sibua

Ja precis nedsatt hyra skulle vara samba sak för oss. Eftersom detta har pågått i snart 13 månader blir det en slant då minst 7 av dessa 13 har det varit stort problem -:(

• Sibua
    Galliformes skrev 2014-09-11 13:16:04 följande:

Vi hade vägglöss för snart 2 år sedan.Förmodligen var det dottern som drog hem detta från en av hennes resor.

Vägglössen upptäcktes i vårat sovrum.Anticimex var här och la ut kisel utmed hela rummets listor.Enligt Anticimex behövde vi inte byta säng o madrasser men det gjorde vi ändå.Vi hade tur och vägglössen försvann på en gång.

Det är just det där....vi fick ochså höra "släng inga möbler" men när vi börja göra detta blev det en märkbar skillnad. Märkligt att Anticimex ska envisas med att påstå det att infekterade möbler ska stå kvar.
  • Birgitta02
    Sibua skrev 2014-09-11 13:48:42 följande:

Ja precis nedsatt hyra skulle vara samba sak för oss. Eftersom detta har pågått i snart 13 månader blir det en slant då minst 7 av dessa 13 har det varit stort problem -:(

Kontakta hyresnämnden. De har jurister för sånt här. Bara att ringa och ställa frågan.
Svar på tråden Vägglöss...hur vad varför..